Chat with us, powered by LiveChat
KRIJG 8-12% KORTING

Schrijf je in om FlexiSpot Loterij te ontvangen

Bevestig uw inschrijving en win coupons tot 12% korting en meer verrassingen voor Kerstmis.

Je bent succesvol geregistreerd.
U ontvangt nu een e-mail van ons waarmee u uw aanmelding voor de nieuwsbrief dient te bevestigen.
Dank u voor uw interesse.
KRIJG 8-12% KORTING

Schrijf je in om FlexiSpot Loterij te ontvangen

Bevestig uw inschrijving en win coupons tot 12% korting en meer verrassingen voor Kerstmis.

Je bent succesvol geregistreerd.
U ontvangt nu een e-mail van ons waarmee u uw aanmelding voor de nieuwsbrief dient te bevestigen.
Dank u voor uw interesse.

Training: Wandelen of fietsen; wat is beter?

Juli 20, 2022

Dit is het vervolg op het artikel: Fietsen of wandelen, wat is de beste work-out?  We gaan verder waar we vorige keer gebleven waren, dus we raden je aan het eerste deel te lezen zodat je precies te weet waar we het nu over hebben. Veel plezier!

Risico op blessures

Blessures kunnen je wekenlang aan de kant zetten, dus kies een sport die dit risico tot een minimum beperkt. Een blessure kan je vermogen om je dagelijkse trainingsprogramma voort te zetten voor weken of maanden belemmeren. Daarom is het belangrijk het risico op blessures in overweging te nemen bij de keuze tussen fietsen en wandelen als je je conditie gedurende een lange periode op peil wilt houden.

Gelukkig is het risico op blessures bij fietsen of wandelen gering in vergelijking met andere sporten zoals bijvoorbeeld hardlopen. Dit betekent echter niet dat bij deze sporten geen blessures kunnen ontstaan. Wandelaars kunnen veel van de gewone hardloopblessures oplopen, zoals tendonitis, pijn aan het scheenbeen en lopersknie.

Deze blessures zijn echter vaak gering en het is mogelijk om binnen een paar dagen weer te gaan wandelen. Fietsers lijden aan blessures zoals chronische rugpijn, peesontsteking en nekpijn, die moeilijk te verhelpen zijn als de blessure zich eenmaal heeft voorgedaan. Bovendien lopen fietsers een niet te verwaarlozen risico om te vallen, wat tot ernstige verwondingen kan leiden.    

Tijdbeheer

Als je weinig tijd hebt, welke sport is dan beter geschikt? Als je calorieën wilt verbranden of spieren wilt opbouwen, is fietsen een veel efficiëntere keuze dan wandelen.

Fietsen verbrandt ongeveer twee keer zoveel calorieën per uur als wandelen. En omdat het een intensievere oefening is waarbij je de weerstand kunt verhogen naarmate je verder gaat, is het ook een veel snellere manier om spiermassa op te bouwen.

Het is ook moeilijker om te besluiten spontaan een ritje te maken, omdat je je fiets en andere uitrusting mee moet nemen. Als je op zoek bent naar de sport met de minste inzet en de meeste spontaniteit, is wandelen wellicht de betere keuze.

Benodigde apparatuur en kosten

Plan om je garage te vullen met apparatuur ... of niet.

Een groot voordeel van wandelen ten opzichte van fietsen is dat je bijna geen uitrusting nodig hebt om eraan te beginnen. Vooral als je niet veel geld hebt, kan dat een doorslaggevend argument zijn. Bijna iedereen heeft wel wat kleren en comfortabele schoenen liggen waarmee je kunt wandelen, en investeren in een nieuw paar schoenen kost maar zo'n 100 euro.

Om te fietsen heb je daarentegen niet alleen een fiets nodig, maar ook een hele reeks kledingstukken en accessoires, zodat je goed zichtbaar bent in het verkeer en veilig kunt fietsen.

Met een trainer kun je ook thuis fietsen. Maar zo een wielerset vanaf nul opzetten, kan meer dan 1.000 euro kosten. De FC211-fietsstoel van FlexiSpot kost je daarentegen slechts 329,99 euro.

Stijl

Voeg je persoonlijke flair toe. Al die wielerkleding heeft ook een voordeel voor wie tijdens de training graag met zijn stijl pronkt.

Alles, van de fiets tot de helm tot de schoenen, kan worden aangepast en is verkrijgbaar in verschillende kleuren. Zo creëer je een look die andere fietsers - en wandelaars - het hoofd zal doen omdraaien. Bij het wandelen daarentegen kun je alleen de stijl van je schoenen, broek en shirt kiezen.

Reizen

Ben je het beu om steeds weer dezelfde route te lopen? Als je de wereld wilt zien, zul je helaas te voet niet ver komen. Met een tempo van slechts een paar kilometer per uur kom je zelfs met een dagwandeling in één richting maar even ver als met een uur rijden.

Fietsen daarentegen stelt je in staat nieuwe plaatsen te ontdekken, omdat je in een paar uur training een grote afstand kunt afleggen. Elke extra kilometer betekent exponentieel meer mogelijke routes en meer landschappen onderweg.

Fietsen en wandelen zijn allebei geweldige manieren om een bewegingsprogramma op te zetten en te onderhouden dat je gezondheid en conditie ten goede komt. Bovendien kan het heel leuk zijn.

Hoewel de twee sporten veel gemeen hebben op gebied van algemene cardiovasculaire voordelen, verschillen ze ook in de subtiliteiten van hoe ze je lichaam beïnvloeden, hoe effectief ze calorieën verbranden en spieren opbouwen, en hoe gemakkelijk het is om aan de sport te beginnen. Of je nu gaat fietsen of wandelen, geniet van de reis die voor je ligt!