Chat with us, powered by LiveChat
KRIJG 8-12% KORTING

Schrijf je in om FlexiSpot Loterij te ontvangen

Bevestig uw inschrijving en win coupons tot 12% korting en meer verrassingen voor Kerstmis.

Je bent succesvol geregistreerd.
U ontvangt nu een e-mail van ons waarmee u uw aanmelding voor de nieuwsbrief dient te bevestigen.
Dank u voor uw interesse.
KRIJG 8-12% KORTING

Schrijf je in om FlexiSpot Loterij te ontvangen

Bevestig uw inschrijving en win coupons tot 12% korting en meer verrassingen voor Kerstmis.

Je bent succesvol geregistreerd.
U ontvangt nu een e-mail van ons waarmee u uw aanmelding voor de nieuwsbrief dient te bevestigen.
Dank u voor uw interesse.

Tips voor ergonomisch werken

Augustus 03, 2022

De de onderstaande tips zorgen we ervoor dat ergonomisch werken een stuk haalbaarder wordt. Omdat veel mensen vandaag de dag de hele dag vanachter een bureau werken en daarbij zitten, kunnen er allerlei klachten ontstaan. Een ergonomische werkhouding is daarom essentieel, zodat je niet snel last krijgt van al deze dingen. Maar hoe kun je zo ergonomisch mogelijk werken en dit op iedere werkplek ook nog eens toepassen? Lees snel verder om erachter te komen.

Verbeter je thuiswerkplek

Als je werkplek op kantoor helemaal op orde is en is ingericht om zo ergonomisch mogelijk te werken, is dat helemaal mooi. Maar vandaag de dag werken de meeste mensen zeer regelmatig thuis, en soms zelfs vaker dan dat ze op kantoor zijn. Daarom verdient een thuiswerkplek minstens net zoveel aandacht als je werkplek op kantoor. Mocht je niet over de juiste middelen beschikken om een thuiswerkplek optimaal in te richten, dan kun je altijd je werkgever vragen om je hierbij te helpen. Neem daarom alle onderstaande tips ook gelijk mee voor als je veel thuis aan het werk bent.

Plaats je scherm op de juiste positie

De manier waarop je scherm is geplaatst is van grote invloed op een aantal belangrijke spieren, zoals bijvoorbeeld in je nek. Daarbij moet een monitor groot genoeg zijn zodat je alles goed kunt zien, en niet steeds naar voren moet om alles goed te kunnen lezen. Vooral de hoogte waarop een scherm staat is erg belangrijk voor de nekspieren. Omhoog kijken is daarbij altijd nog stukken slechter dan omlaag, maar het beste kun je een scherm hebben wat zoveel mogelijk recht voor je staat. Op die manier belast je alle spieren die hiermee te maken hebben zo min mogelijk.

Sta vaak genoeg op

Meerdere malen per dag opstaan en een stukje lopen zijn dingen die serieus genomen dienen te worden. Wanneer je alles binnen handbereik is zal de verleiding nog groter zijn om de hele dag te blijven zitten. Daarom is het beter als je wat vaker een reden hebt om op te staan en een stukje te gaan lopen. Dus of het nu gaat om het halen van een bakje koffie of thee, of even iets pakken wat je net hebt geprint, het is altijd goed als je voor al deze zaken een stukje moet lopen.

Ga goed om met je muis

Een van de dingen die je gedurende de dag het meeste gebruikt, is je computermuis. Dus is het essentieel om hier op een zo goed mogelijke manier mee op te gaan. Bij de meeste computers zit altijd een muis inbegrepen, maar deze ondersteunen vaak niet echt een ergonomische houding. Gelukkig zijn er steeds meer computermuizen die hier wel op inspelen. Met een ergonomische muis wordt je arm veel beter ondersteund en dat kan op den duur ontzettend veel kwalen en klachten helpen voorkomen.

Neem een goede stoel

Omdat vrijwel de hele dag op een bureaustoel doorbrengt, moet deze goed geschikt zijn en zo optimaal mogelijk zijn ingesteld op je lichaam. Daarom is een goede rugleuning waar je rechtop tegenaan kunt zitten onmisbaar. Daarnaast moet je de stoel makkelijk hoog genoeg kunnen instellen. Als de stoel te hoog is en je niet met je voeten op de grond kunt staan, zul je eerder naar voren gaan schuiven, dus dit is ook niet goed. De juiste afstelling is niet altijd makkelijk te vinden, maar neem gerust even de tijd om hiernaar te zoeken, want daar zul je later alleen maar meer plezier van hebben.

Pak klachten op tijd aan

Zelfs als je alles goed doet qua houding op je werkplek, kan het nog steeds zijn dat er op den duur klachten ontstaan. Vervelend genoeg natuurlijk, maar het is vooral handig als er op tijd iets mee wordt gedaan. Doe je dit niet, dan zal het alleen maar verergeren en kom je er soms helemaal niet meer vanaf. Zoek daarom op tijd contact met een specialist als je merkt dat je last krijgt van je rug of nek. Zij kunnen helpen met het adviseren van dingen die je kunt veranderen om dit tegen te gaan.

Zet je toetsenbord dicht tegen je aan

De meeste mensen zetten standaard een toetsenbord te ver voor zich uit. Daardoor wordt er eerder naar voren geleund en dat zorgt voor een erg ongezonde werkhouding. Schuif daarom het toetsenbord helemaal naar het randje van je bureau, zodat het eigenlijk tegen je lichaam aanstaat. Daardoor moet je om te kunnen typen rechtop blijven zitten, en dat is vele malen beter voor je rug dan steeds voorover leunen. Ook je schouders zullen beter ontspannen zodat je er veel minder snel last van zult krijgen.