Chat with us, powered by LiveChat
KRIJG 8-12% KORTING

Schrijf je in om FlexiSpot Loterij te ontvangen

Bevestig uw inschrijving en win coupons tot 12% korting en meer verrassingen voor Kerstmis.

Je bent succesvol geregistreerd.
U ontvangt nu een e-mail van ons waarmee u uw aanmelding voor de nieuwsbrief dient te bevestigen.
Dank u voor uw interesse.
KRIJG 8-12% KORTING

Schrijf je in om FlexiSpot Loterij te ontvangen

Bevestig uw inschrijving en win coupons tot 12% korting en meer verrassingen voor Kerstmis.

Je bent succesvol geregistreerd.
U ontvangt nu een e-mail van ons waarmee u uw aanmelding voor de nieuwsbrief dient te bevestigen.
Dank u voor uw interesse.

Ontdek hoeveel slaap je precies nodig hebt

Juni 10, 2022

Niet iedereen is na een nachtrust van zes of zeven uur fris en alert en kan beweren goed uitgerust te zijn. De wetenschap oppert dat zeven tot negen uur per nacht ideaal is voor mensen. Wat precies jouw persoonlijke "sweet spot" is, is iets wat jij eerst moet uitzoeken. Bovendien verandert dit in de loop van de tijd en hangt het vaak ook van andere factoren af. Als we ziek zijn, hebben we bijvoorbeeld veel meer slaap nodig dan wanneer we op een absoluut geestelijk en lichamelijk hoogtepunt zijn. 

 

Maar of je nu rondkomt met zes uur per nacht of bijna altijd negen uur rust nodig hebt, het is belangrijk voor je lichamelijke en geestelijke gezondheid dat je jezelf die rust gunt. Anders ben je minder productief, kun je je minder goed concentreren en voel je je gewoon niet goed. 

 

Aangezien iedereen andere slaapbehoeften heeft, hebben we een aantal tips voor je samengesteld over hoe je je slaapbehoeften kunt achterhalen en wat je kunt doen om voldoende te slapen.

 

Iedereen heeft een andere behoefte aan slaap

 

Je behoefte aan slaap verandert gedurende je hele leven. Als je jong bent en nog in de groei, is het normaal om de helft van de dag, zo niet meer, te slapen. Voor de meesten geldt dat hoe ouder ze worden, hoe minder slaap ze nodig hebben.

 

Hoewel leeftijd de primaire factor is bij het bepalen van je slaapbehoefte, is het niet de enige. Je genetica beïnvloedt bijvoorbeeld je ritme en je slaappatronen. Er bestaat zelfs een zeldzame mutatie van het korte-slaap-gen waardoor mensen elke nacht zes uur of minder kunnen slapen zonder nadelige gevolgen. Je wordt vrolijk wakker na een relatief korte rustperiode.

 

Ook je lichamelijke en geestelijke gezondheid hebben invloed op de hoeveelheid slaap die je nodig hebt. Bijvoorbeeld, mensen die lijden aan angst of depressie hebben de neiging om minder tijd door te brengen in fasen van diepe slaap, dus ze kunnen meer slaaptijd nodig hebben om goed uit te rusten.

 

Een andere factor is dat de slaapbehoefte kan variëren afhankelijk van de levensstijl. Atleten hebben vaak meer slaap nodig om te herstellen van een intensieve fysieke training. Of je moet je overdag lange tijd mentaal inspannen, waardoor je 's avonds veel vermoeider bent en dus meer slaap nodig hebt. Ook voeding kan je behoefte aan slaap beïnvloeden. Hoe gezonder je eet, hoe beter je nachtrust zal zijn en je je verfrist zult voelen, zelfs met minder uren. Vooral als je veel fastfood en vet voedsel eet, zal dit een negatief effect hebben op je behoefte aan slaap.

 

Hoe vind je het juiste aantal uren slaap?

 

Het uiteindelijke doel is de juiste hoeveelheid slaap van goede kwaliteit te vinden, zodat je gezond en gelukkig bent en klaar om de wereld aan te kunnen. Je zult in een betere stemming en productiever kunnen zijn, wat een positieve invloed zal hebben op je hele leven.

 

De eerste stap om te bepalen wat dit voor jou betekent, is het instellen van een bedtijd die het aanbevolen aantal uren slaap voor je leeftijdsgroep mogelijk maakt. De aanbeveling voor volwassenen onder de 60 jaar is om te beginnen met acht uur. Houd je aan deze routine gedurende een week of twee en zorg ervoor dat je in deze periode goede slaapgewoonten aanleert. Merk dan precies op hoe je je de volgende dag voelt en hoe het je welzijn en energie beïnvloedt.

 

Let op de volgende factoren die erop kunnen wijzen dat je niet genoeg slaap krijgt:  

  • Druk je elke ochtend meer dan eens op de snooze-knop en trek je de dekens over je hoofd?  

  • Is het moeilijk om je overdag te concentreren en bij de les/je werk te blijven? 

  • Drink je kop na kop koffie en eet je junk food?  

  • Drink je te veel alcohol?

  • Ben je slecht geluimd?  

  • Vertoon je lichamelijke tekenen zoals geïrriteerde ogen, acne of gewichtstoename? 

 

Als je daarentegen voldoende slaapt, zul je sneller opstaan of zelfs voor je wekker wakker worden en vol energie zitten. Zelfs als je niet meteen uit bed springt en push-ups gaat doen, betekent dat niet dat je onvoldoende hebt geslapen. De meeste mensen hebben 's morgens gewoon wat tijd nodig om hun bloedsomloop op gang te krijgen. Maar bijvoorbeeld na dat eerste kopje koffie ben je vol energie en in een goed humeur. Je zult genoeg energie hebben om de hele dag geconcentreerd en alert te blijven. Het kan zijn dat je niet de volle acht uur slaap nodig hebt die je gepland had.

 

Pas je slaaproutine aan tot je het juiste slaapinterval voor jezelf vindt. Het kan ook nuttig zijn om je bedtijd te variëren. Misschien ontdek je dat een snack om 22.00 uur in plaats van 23.00 uur een groot verschil maakt. Of je merkt een onderscheid als je je wekker een uur vroeger kunt zetten zonder dat je extra tijd nodig hebt om je ogen dicht te doen.

 

Is het mogelijk om te veel te slapen?

 

Je denkt misschien dat je niet genoeg slaap kunt krijgen, maar verrassend genoeg is het mogelijk om te veel te slapen. De effecten kunnen bijna hetzelfde zijn als te weinig rust krijgen.

 

Als je echter regelmatig meer dan negen tot tien uur slaap nodig hebt om je uitgerust te voelen, kan het zijn dat je aan andere gezondheidsproblemen lijdt, zoals diabetes, depressie of slaapapneu. Om beter te begrijpen waarom je zo veel slaapt, moet je contact opnemen met je arts om te zien of een professionele slaapanalyse je kan helpen. 

 

Hoe slaap je beter?

 

Als het je gewoonweg niet lukt om genoeg slaap te krijgen, kan dat aan een paar factoren liggen:

  • Je bent in een periode waarop je onder veel stress staat en je gedachten gaan over van alles.

  • Je bed is niet comfortabel genoeg.

  • Je hebt geen of slechte avondrituelen, bijvoorbeeld urenlang door social media scrollen of eindeloos Netflix kijken.

  • Je eet te veel of je eet de verkeerde dingen te laat.

  • Je drinkt te laat alcohol of cafeïne.

  • Je omgeving is te lawaaierig en je slaap wordt verstoord.


Je bed speelt hierbij natuurlijk een sleutelrol. Daarom moet je het zo comfortabel mogelijk maken. Het is belangrijk dat je de juiste matras gebruikt, dat je het niet te warm of te koud hebt, en idealiter dat je een lattenbodem gebruikt die zich aan jouw behoeften aanpast. De elektrisch verstelbare lattenbodem von FlexiSpot kun je met één druk op de knop verstellen zodat je altijd comfortabel zit of ligt. Of het nu is om te lezen voordat je gaat slapen, om snurken of slaapapneu te voorkomen, of om een meer comfortabele houding te vinden als je zwanger bent.