Chat with us, powered by LiveChat
KRIJG 8-12% KORTING

Schrijf je in om FlexiSpot Loterij te ontvangen

Bevestig uw inschrijving en win coupons tot 12% korting en meer verrassingen voor Kerstmis.

Je bent succesvol geregistreerd.
U ontvangt nu een e-mail van ons waarmee u uw aanmelding voor de nieuwsbrief dient te bevestigen.
Dank u voor uw interesse.
KRIJG 8-12% KORTING

Schrijf je in om FlexiSpot Loterij te ontvangen

Bevestig uw inschrijving en win coupons tot 12% korting en meer verrassingen voor Kerstmis.

Je bent succesvol geregistreerd.
U ontvangt nu een e-mail van ons waarmee u uw aanmelding voor de nieuwsbrief dient te bevestigen.
Dank u voor uw interesse.

De voordelen van werken terwijl je opstaat

Augustus 15, 2022

De hele dag zitten lijkt misschien onschuldig, maar wist je dat meer dan 8 uur achter elkaar zitten je risico op verschillende gezondheidsproblemen zoals hart- en vaatziekten, diabetes en hoge bloeddruk kan verhogen? Gelukkig zijn er naast het werken genoeg manieren om de negatieve effecten van zitten, zoals staan of lopen, tegen te gaan.

Zit sta bureaus zijn een manier om de zittijd te verkorten, wat gunstig kan zijn voor uw gezondheid. Zit sta bureaus stellen werknemers in staat om de hele dag door af te wisselen tussen zitten en staan, waarvan is gebleken dat het helpt bij het verminderen van gewichtstoename, het verlagen van de bloedsuikerspiegel, het verlagen van de bloeddruk en het verminderen van de kans op het ontwikkelen van hartaandoeningen. Tijdens het staan is je bovenlichaam betrokken, is je houding beter en wordt je bloedsomloop verbeterd.

Hier zijn een paar van de voordelen van werken terwijl je opstaat:

Het vermindert uw risico op hart- en vaatziekten

Werken terwijl je staat verbrandt meer calorieën dan zitten en is in verband gebracht met een lager risico op hypertensie, coronaire hartziekten en het metabool syndroom. Dit komt omdat het voor je lichaam gemakkelijker is om vet te metaboliseren terwijl je staat in plaats van wanneer je zit. Wanneer we zitten, compenseert ons lichaam door de spiertonus te verhogen en het bloed langzamer te laten circuleren. Bij het staan gebeurt het tegenovergestelde- de spiertonus ontspant en het bloed circuleert sneller.

Het helpt je houding te verbeteren

Staand kunnen uw schouders en romp correct worden uitgelijnd, wat rugpijn en andere musculoskeletale problemen kan helpen voorkomen. Het kan ook de stress op je enkels, knieën en heupen verlichten. Dit komt omdat wanneer we zitten, onze heupen en benen gebogen raken, waardoor een aanzienlijke hoeveelheid druk op onze knieën en enkels wordt uitgeoefend. Staan zorgt voor meer bewegingsvrijheid in deze gebieden.

Ook kan langdurig staan u helpen toekomstige rugpijn te voorkomen, omdat het de stijfheid kan verminderen en uw houding kan helpen verbeteren. Als je overdag veel moet staan, kun je het beste elke 20 minuten afwisselen tussen staan en zitten.

Het verbetert je bloedsomloop

Hoe meer je beweegt, hoe beter je bloed circuleert. De impact van staan op de bloedsomloop is zo groot dat het in sommige gevallen de bloedstroom met maar liefst 47% kan verhogen. Wanneer we overdag bewegen, wordt de spiertonus door het hele lichaam verhoogd en de bloedstroom verhoogd. Wanneer we een pauze nemen van het werken, treedt hetzelfde effect op. Dit kan helpen uw hersenfunctie te verbeteren, want wanneer de arteriële bloedstroom wordt verhoogd, verbetert dit de zuurstoftoevoer naar de hersenen en helpt het cognitieve processen te versnellen.

Het vermindert vermoeidheid en zorgt ervoor dat je je productief voelt

Vermoeidheid is een van de belangrijkste oorzaken van letsel op de werkplek. Wanneer u moe bent, is de kans groter dat u een fout maakt die schadelijk en kostbaar kan zijn voor zowel uw gezondheid als uw bedrijf. Afwisselend staan en zitten gedurende de dag houdt je alert en energiek.

Werknemers die langdurig staan, voelen zich productiever en dat kan leiden tot betere werkprestaties. Dit komt omdat staan meer bloedtoevoer naar de hersenen stimuleert, wat de zuurstoftoevoer naar de hersenen verbetert en cognitieve processen versnelt. Als we staan, kan ons lichaam meer calorieën verbranden dan wanneer we zitten. De staande positie verbrandt bijvoorbeeld 150 calorieën per uur in vergelijking met slechts 80 calorieën per uur tijdens het zitten.

Aan de slag

Voor een probleemloze manier om aan de slag te gaan, creëert u uw ergonomische werkplek met een zit/zit sta bureauomvormer voor uw huidige opstelling. U kunt uw bureau zo inrichten dat u gemakkelijk kunt afwisselen tussen zitten en staan gedurende de dag.

Heb je de ruimte, ga dan voor een volledig verstelbaar zit sta bureau zodat je met een druk op de knop de hoogte naar wens kunt aanpassen. U kunt de positie van uw monitor en toetsenbord eenvoudig op de juiste hoogte aanpassen, wat gemakkelijker is voor uw ogen en nek.

Kies ten slotte een stoel die zowel verstelbaar als ondersteunend is, zodat u vrij kunt bewegen tijdens uw zitperiodes.

Kortom, met zit sta bureaus kunt u efficiënter werken met minder nek- en rugpijn. De grootste voordelen voor het werken tijdens het staan is het kijken naar je houding, bloedstroom en kernspieren. Zit sta bureaus verminderen vermoeidheid en pijn. Ze verbeteren de bloedstroom en bloedsomloop, wat het hart en de spieren ten goede komt.

Met dit alles in gedachten is het belangrijk dat u vergeet niet om een goede houding aan te houden bij het gebruik van een zit sta bureau. Anders kunt u eindigen met rugproblemen en andere complicaties. Zorg ervoor dat u de hele dag pauzes neemt om vermoeidheid te voorkomen en uw productiviteit op peil te houden. Je moet proberen minstens 15 minuten per uur dat je werkt te staan, wat ongeveer 30 minuten per acht uur zitten is.