Chat with us, powered by LiveChat

Zitten als gezondheidsrisico en de beste methoden tegen pijn en een slechte houding

Juni 07, 2022

Te veel zitten maakt je ziek. Te lang zitten, en vooral in een slechte houding, kan onder meer leiden tot pijn in de rug, nek, benen en heupen. En de schade op lange termijn is zelfs nog ernstiger. Niet alleen je zenuwen en het spijsverteringsstelsel kunnen aangetast worden. Nee, verkeerd en te lang zitten kan zelfs leiden tot een verhoogd risico op kanker en diabetes.

De meeste mensen zitten niet vrijwillig elke dag eindeloos lang aan een computer, en toch vereisen bijna alle beroepen tegenwoordig steeds langere uren computerwerk. Maar er is ook goed nieuws: Met een paar eenvoudige methoden en de juiste kantoormeubelen kun je pijn en houdingsstoornissen vermijden en een gezond en gelukkig leven leiden ondanks lange kantooruren. In onze volgende gids hebben onze deskundigen de belangrijkste tips en trucs op een rijtje gezet om de gezondheidsrisico’s te bestrijden die gepaard gaan met een zittend beroep.

 

Zitten wordt werkelijk een probleem in Nederland

Volgens de meest recente studies brengt meer dan de helft van alle volwassenen in Nederland dagelijks meer dan 4,5 uur zittend door. Dit is er in de eerste plaats aan te wijten dat bijna alle banen tegenwoordig kantoortijd of tijd aan de computer vereisen. En corona heeft dit fenomeen nog verergerd.

Want in het thuiskantoor beweeg je je niet meer uit je eigen bureaustoel voor een vergadering met een klant, een bespreking met je eigen afdeling of een kort praatje met je collega's. Alles vindt nu immers plaats achter de pc. En het feit dat de meeste volwassenen in Nederland zo veel zitten, heeft ernstige gevolgen.

Want te lang zitten, en vooral verkeerd zitten, veroorzaakt niet alleen spannings- en vermoeidheidspijnen. Nee, een permanent verkeerde zithouding kan leiden tot zenuwbeschadiging en zelfs tot een aandoening van het spijsverteringskanaal. Bovendien zijn onderzoekers er nu van overtuigd dat permanente pijn en vooral zenuwschade als gevolg van te veel zitten het risico verhoogt op kanker, hoge bloeddruk, diabetes en zwaarlijvigheid.

 

De beste methoden tegen pijn en een slechte houding

Te lang of verkeerd zitten kan dus leiden tot ernstige gezondheidsschade. Meerdere uren per dag achter de pc doorbrengen hoeft echter niet ongezond te zijn. In de volgende paragrafen leggen we uit hoe je het beste pijn en houdingsschade bij het zitten kunt voorkomen.

 

De juiste zithouding

Veel vaker dan de duur van het zitten, is een verkeerde zithouding de eigenlijke oorzaak van pijn en langdurige gezondheidsschade. En toch is het niet ingewikkeld of inspannend om een gezonde en correcte zithouding aan te leren. Integendeel! Als je eenmaal gewend bent aan de juiste zithouding, zul je merken hoeveel minder pijn je voelt en hoeveel meer energie je daardoor hebt.

Voor een correcte zithouding is het belangrijk dat je rug tegen de rugleuning van de bureaustoel rust. Bovendien moet je rechtop zitten met je rug licht doorgedrukt en je kin omhoog. Beide armen moeten evenwijdig op het tafelblad liggen, je benen gebogen in een hoek van 90 graden of meer. Bovendien is het uiterst belangrijk dat beide voeten stevig op de grond staan om de druk op de heupen, ruggengraat en knieën te verlichten.  

 

Het juiste kantoormeubilair

De beste zithouding helpt weinig als je niet over de juiste kantoormeubelen beschikt. Het is veel meer zo dat je in de meeste gevallen geen gezonde zithouding kunt aannemen met kantoormeubilair van lage kwaliteit. Als het bureau bijvoorbeeld te groot of te klein is, kun je je voeten niet stabiel op de vloer plaatsen en evenmin met je eigen benen een hoek van 90 graden vormen.

Daarom is het allerbeste voor een gezonde lichaamshouding op kantoor een zit-stabureau. Alleen als je je bureau precies op jouw hoogte kunt instellen, kun je pijn en houdingsproblemen bij het zitten voorkomen. Minstens even belangrijk is echter de bureaustoel waarop je daadwerkelijk zit. Een bureaustoel van slechte kwaliteit is niet alleen oncomfortabel, maar verhindert ook een rechte lichaamshouding.

Dit komt doordat bureaustoelen vaak niet voldoende verstelmogelijkheden hebben en niet flexibel genoeg zijn om meerdere uren zonder pijn te kunnen zitten. Een ergonomische bureaustoel is dan ook één van de cruciale factoren voor een correcte zithouding, aangezien dergelijke stoelen een natuurlijke en rechte houding bevorderen en tegelijkertijd het lichaam ondersteunen om vermoeidheid te voorkomen.

 

Minder zitten

De beste remedie tegen pijn en gezondheidsschade door zitten is gewoonweg minder zitten. Bijvoorbeeld, na 45 minuten zitten, moet je ongeveer 10 minuten staan en 5 minuten lopen. Een dergelijk ritme is relatief gemakkelijk in te passen in je dagelijkse werkroutine. Natuurlijk is het nog beter om staand te werken. Langdurig staan kan echter vermoeiend zijn en bij sommige mensen pijn veroorzaken.

Het is daarom ideaal om een elektrisch zit-stabureau te hebben, zoals de EG8 von Flexispot. Met zo'n bureau kun je je eigen werkplek met één klik op stahoogte brengen. Wanneer je een tijdje staand hebt gewerkt en zo je ruggengraat hebt ontlast, kun je het bureau met een klik weer op zithoogte brengen en vervolgens in een gezonde zithouding verder werken.

Als je je prettig voelt om te staan, kun je natuurlijk permanent in deze positie werken. Staand werken heeft ook het voordeel dat je automatisch beweegt en je houding telkens een beetje verandert, wat zeer ontlastend is voor je eigen lichaam. Heel belangrijk: Om te zorgen dat staan gezond is en niet schadelijk voor je gezondheid, moet je op een zachte ondergrond staan, zoals de ergonomische vloermat voor staand werken.

 

Stress en ontspanning

Niet alleen slecht kantoormeubilair en een verkeerde lichaamshouding, maar ook stress en spanning kunnen tot pijn leiden, vooral als je elke dag meerdere uren achter je pc zit. Ten slotte wordt de digitale overbelasting een steeds groter probleem in onze werkwereld. In ons blogartikel over dit onderwerp gaan we dieper in op de oorzaken en gevolgen van stress en leggen we ook uit wat echt helpt tegen te hoge eisen en burn-out.

 

Een verkeerde zithouding, slecht kantoormeubilair en te veel stress kunnen snel leiden tot pijn en een verminderde concentratie. Op lange termijn is er zelfs een risico op zenuwbeschadiging en een verhoogd risico op kanker. Als je elke dag meerdere uren zit, is het dus absoluut vereist dat je een gezonde zithouding aanleert en in ergonomische kantoormeubelen investeert. Je gezondheid moet immers altijd op de eerste plaats komen, ook in je beroepsleven.