Gratis bezorging in NL en BE
10% sitewide kortingscode: KONING
Tot 10 jaar garantie
Home>Alle blogs>Trends>Blog detail>

Vragen die u moet stellen bij het ontwerpen van uw werkruimte

17 oktober 2022

Je wordt aangesproken zoals je je kleedt. Dit gezegde blijft overeind omdat mensen een boek altijd aan de kaft zullen beoordelen voordat ze eraan denken het niet te doen. Mensen schatten uw waarde in aan de hand van de manier waarop u zich kleedt, nog voordat ze u leren kennen. Deze dynamiek geldt ook voor uw werkplek.

Zie de kleur, indeling en inrichting van uw werkruimte als een jurk die de ruimte elke dag aantrekt. Deze 'jurk' geeft uw potentiële klanten een eerste indruk, positief of negatief. U moet er dus voor zorgen dat deze goed ontworpen is om uw bezoekers in vervoering te brengen.

Uw werkruimte moet ook ontworpen zijn om de productiviteit te bevorderen en het succes van uw bedrijf te laten zien. Als u een kantoor wilt bouwen of herinrichten, zijn er specifieke vragen die u moet stellen om een schitterend beeld te creëren voor zowel uw klanten als uw werknemers.

Wat u moet weten om uw werkplek te ontwerpen

Hier bespreken we enkele belangrijke vragen die u moet stellen voordat u beslist welk ontwerp of welke opstelling perfect zou zijn voor uw bedrijf.

Hoe vaak werken uw werknemers samen?

Het is belangrijk om rekening te houden met de workflow van uw bedrijf. Hoe vaak hebben verschillende afdelingen contact met elkaar? Hoeveel individueel werk verrichten uw werknemers? Als uw verschillende afdelingen veel met elkaar te maken hebben voor een productieve dag, dan heeft u wellicht een open lay-out nodig. Dit zou de communicatie tussen de afdelingen verbeteren en de productiviteit verhogen.

Hoeveel ruimte hebt u nodig?

Vroeger was het gebruikelijk om werknemers werkruimten tot 250 vierkante meter toe te wijzen, met inbegrip van ommuurde kantoren en privékamers. Deze ruimte biedt plaats aan de werkcomputer van een werknemer en andere persoonlijke zaken zoals foto's en misschien ansichtkaarten van dierbaren.

Onlangs is dat teruggebracht tot ongeveer 125-200 vierkante meter per persoon. Met de verbetering van de technologie, waarbij alles op uw computer kan worden opgeslagen, hebt u niet zoveel ruimte nodig.

Ook kopen meer werkgevers 'thuiswerken' in, wat veiliger is en het aantal mensen dat dagelijks het werk hervat vermindert. Dit betekent dat niet elke werknemer elke dag naar uw kantoorgebouw komt, zodat alle aanwezigen het comfortabel kunnen doen met de beschikbare ruimte. Het bespaart u de kosten om meer ruimte aan te schaffen dan u misschien gebruikt.

Hebben uw werknemers privéruimtes nodig?

Hoezeer u ook behoefte hebt aan een open indeling, u hebt ook behoefte aan privéruimten. Uw werknemers hebben ook privéruimtes nodig voor persoonlijke of individuele taken en opdrachten. Dit helpt visuele afleiding weg te nemen die u in een open bedrijfsruimte zou kunnen aantreffen.

Met verschillende privéruimtes kunnen uw werknemers zich beter concentreren op individuele opdrachten en ook privégesprekken voeren.

Sociale ruimtes?

Alleen werken en niet spelen maakt van Jack een saaie jongen. Uw werknemers moeten pauzes nemen om zich te ontspannen. Dit verhoogt hun productiviteit en vermindert stress en spanning.

Ontspannende interacties kunnen ook helpen om het deksel van een doos met goede ideeën te halen. Werknemers hebben een ruimte nodig om te socialiseren en de druk van de hele dag werken van zich af te schudden.

Een pauzeruimte waar ze kunnen zitten en socialiseren of gewoon voor een verandering van werkomgeving is een leuke input. U kunt uw sociale ruimte inrichten met een bar voor koffie, meubilair om te ontspannen, krukken voor de bar, en misschien een fitnesshoek met een bureaufiets. Zo kunnen uw werknemers gemakkelijk hun spieren strekken en tegelijkertijd productief blijven.

Wat als mijn werknemers van thuis uit werken?

Thuiswerken is de afgelopen 3 jaar heel gewoon geworden, vooral door de uitbraak van het coronavirus. Om veilig te blijven werken, hebben meer mensen ervoor gekozen en zijn ze aangemoedigd om thuis te werken.

Als goede werkgever moet u zich bekommeren om de werkruimte van uw werknemers thuis. Wat voor soort stoelen gebruiken ze? Zitten ze gebogen over hun computer en belasten ze hun nek, ogen en rug? U kunt een professional inschakelen om hen te helpen met de inrichting van hun thuiswerkplek.

Als verantwoordelijk bedrijf kunt u ook zorgen voor geschikt meubilair, zoals verstelbare sta-bureaus en ergonomische stoelen voor een betere inrichting van het thuiskantoor. Dit zal ook een grote bijdrage leveren aan hun gezondheid en hun voortdurende productiviteit.

Hoe richt ik mijn ontvangstruimte in?

Uw ontvangstruimte is het eerste contact voor uw klanten wanneer zij uw kantoor binnenlopen. Hoe deze is ingericht zegt veel over uw vermogen om een klus naar hun smaak te klaren. Doe er goed aan het warm en gastvrij te maken en niet te vergeten een indruk van succes te geven.

U kunt dit realiseren door voldoende natuurlijk licht in uw kantoor te laten binnenstromen. Belangrijker is dat u rekening houdt met de kleuren die u eraan geeft. Kleuren zeggen veel en dragen bij aan de reputatie van uw bedrijf. Gebruik kleuren als groen, dat prestige uitstraalt; crème, dat een verfijnde uitstraling geeft; en blauw, dat wijst op loyaliteit en eerlijkheid.

Heb ik een flexibele ruimte nodig?

Elke ondernemer wil ooit in de toekomst uitbreiden. Dit betekent dat uw bestaande kantoorruimte moet worden verbouwd en opnieuw moet worden ingericht als u niet wilt verhuizen. Om de stress die dit met zich meebrengt te vermijden, kunt u kiezen voor verrijdbare stoelen en sta-bureaus, zodat u deze gemakkelijk kunt herschikken.

Conclusie

Hoe graag u ook meteen wilt beginnen met het inrichten van uw werkruimte voor vele productieve werkjaren, neem een pauze en stel alle juiste vragen, te beginnen met die hier.

Door deze vragen te stellen kunt u veel geld besparen en de juiste klanten voor de bloei van uw bedrijf vinden. Vraag professionele hulp voor beter advies over wat u moet doen nadat u deze vragen hebt overwogen.