Chat with us, powered by LiveChat
KRIJG 8% KORTING

Schrijf je in voor 8% korting en win je gratis cadeau!

We maken één EW8-tafel klaar voor elke dag van 22-26 mei.

Je bent succesvol geregistreerd.
U ontvangt nu een e-mail van ons waarmee u uw aanmelding voor de nieuwsbrief dient te bevestigen.
Dank u voor uw interesse.
KRIJG 8% KORTING

Schrijf je in voor 8% korting en win je gratis cadeau!

We maken één EW8-tafel klaar voor elke dag van 22-26 mei.

Je bent succesvol geregistreerd.
U ontvangt nu een e-mail van ons waarmee u uw aanmelding voor de nieuwsbrief dient te bevestigen.
Dank u voor uw interesse.

Communiceer als een echte leider met de 7-38-55-regel

Mei 04, 2023

Soms gaat het niet om wat je zegt, maar om de manier waarop je het zegt. Deze stelregel zou in de geest van elke leider van elk bedrijf moeten worden gebrand. De achtergrond is net zo belangrijk als de vorm. In dit verband willen we het met u hebben over de 7-38-55-regel, een richtlijn die u helpt te weten hoe u effectief kunt communiceren om er zeker van te zijn dat uw boodschap het team bereikt. Let op wat deze regel inhoudt en het belang van non-verbale taal bij het verzenden van berichten.

Wat is de 7-38-55-regel?

We gaan er niet omheen draaien. De 7-38-55-regel komt meteen ter zake: 7% woorden, 38% tone of voice, 55% lichaamstaal. Deze regel, opgesteld door een professor aan de Universiteit van Los Angeles, hecht enorm veel belang aan wat we overbrengen met onze bewegingen en onze gebaren. We wisten al dat non-verbale taal essentieel is bij communicatie, maar hoeveel?

De 7-38-55-regel geeft inderdaad aan dat het geheim van effectieve communicatie, ongeacht de context, voor 7% ligt in wat er wordt gezegd, voor 38% in de modulatie van de stem en intonatie en voor 55% in de taal van ons lichaam.

Elk onderdeel is belangrijk. Het heeft natuurlijk geen zin om een leeg bericht te verzenden, maar het zal niet aankomen zoals we het bericht willen als de non-verbale taal het niet begeleidt zoals het hoort.

De 7-38-55-regel is van toepassing op een aantal scenario's. Het is bijvoorbeeld net zo handig in een vergadering waarin de leider een boodschap aan zijn team moet overbrengen als in een conferentie. Het kan je zelfs helpen als je kandidaat bent voor een functie en je zit in een sollicitatiegesprek.

De sleutel: haak je gesprekspartner aan

De sleutel tot effectieve communicatie is om uw gesprekspartner erbij te betrekken. Het is om contact met hem te maken en al je tussenkomst te volgen zonder de draad van begin tot eind te verliezen. Daar gaat tenslotte alle communicatie over.

  • Let op wat je zegt, dat wil zeggen op de inhoud. Hoewel het in deze regel 7% vertegenwoordigt, mag het niet worden onderschat.
  • De intonatie is essentieel om de gesprekspartner te betrekken. Hoe vaak hebben we de verbinding niet verbroken, simpelweg omdat de stem van de uitgever niet wordt uitgezonden? Je hebt vast een universiteitsprofessor of zelfs een politicus in gedachten die, hoewel hij coherent en intelligent voor je lijkt, je enorm verveelt in elk van zijn tussenkomsten. Het kan te wijten zijn aan de modulatie van zijn stem.
  • Met betrekking tot lichaamstaal is het belangrijk dat elk deel van het lichaam de boodschap vergezelt. Dit betekent leren overbrengen door middel van gebaren. Iemand die statisch op een lessenaar blijft staan, is niet zo betrokken als die ander die loopt, gebaart en zijn armen beweegt om een bepaald idee te benadrukken.

Deze drie goed samengestelde elementen beantwoorden de vraag waarom er leiders zijn die erin slagen verbinding te maken en anderen niet.

TED-talks, het beste voorbeeld

Je hebt vast wel eens van TED-talks gehoord. Het zijn evenementen gekoppeld aan een acroniem: Technology, Entertainment en Design. Ze zijn al geruime tijd maatstaven voor inspiratie, zowel qua vorm als inhoud. Het beste van TED-talks is dat ze gratis toegankelijk zijn, dus ze zijn een bron van kennis voor iedereen. Ze zijn perfect om u te inspireren om een pauze te nemen terwijl u op afstand werkt.

De sprekers zijn uitputtend gekozen en hebben, als je goed kijkt, allemaal gemeen dat ze een levensles bieden, een les om te delen, een succesverhaal, enz. Om deze reden wonen wetenschappers, popularisatoren, ondernemers, denkers, etc. gewoonlijk TED-talks bij. Wat betreft de thema's, ze zijn gevarieerd. Het is mogelijk om gesprekken te vinden over hoe je gelukkig kunt zijn tot hoe de steden van de toekomst eruit zullen zien.

Maar als we TED-talks ergens voor hebben genoemd, is het omdat ze een goed voorbeeld van communicatie zijn. Het is duidelijk dat de inhoud van de conferenties van elke gast zeer krachtig is, maar het zou niet zo veel contact maken met het publiek als het niet voor die component van non-verbale taal was. De sprekers weten dus goed hoe ze met de aanwezigen moeten communiceren door middel van elementen zoals oogcontact, gebaren, gezichtsuitdrukkingen, enz.

Kortom, een leider moet ook een communicator zijn om te kunnen overbrengen op de leden van zijn team. En als goede communicator zijn er bepaalde aspecten die je moet integreren en combineren in je toespraak, waarover we het eerder hebben gehad. Zoals we al aangaven, kan dit recept je ook helpen bij een sollicitatiegesprek, omdat recruiters niet alleen erg alert zullen zijn op wat je zegt, maar ook op hoe je het zegt. Zelfs als het interview online is, zorg dan voor alle details!