Chat with us, powered by LiveChat
KRIJG 8-12% KORTING

Schrijf je in om FlexiSpot Loterij te ontvangen

Bevestig uw inschrijving en win coupons tot 12% korting en meer verrassingen voor Kerstmis.

Je bent succesvol geregistreerd.
U ontvangt nu een e-mail van ons waarmee u uw aanmelding voor de nieuwsbrief dient te bevestigen.
Dank u voor uw interesse.
KRIJG 8-12% KORTING

Schrijf je in om FlexiSpot Loterij te ontvangen

Bevestig uw inschrijving en win coupons tot 12% korting en meer verrassingen voor Kerstmis.

Je bent succesvol geregistreerd.
U ontvangt nu een e-mail van ons waarmee u uw aanmelding voor de nieuwsbrief dient te bevestigen.
Dank u voor uw interesse.

Wat moet je weten over een beknelde zenuw in de schouder

Mei 26, 2022

Volgens Health Line hebben 85 op de 100.000 volwassenen last van een beknelde zenuw in hun schouder.

 

Weet je niet hoe een beknelde zenuw aanvoelt? Het is een tinteling of pijn die je waarneemt in je nek en die uitstraalt naar je elleboog of naar je vingertoppen. Meestal is het een doffe pijn, gevoelloosheid en zwakte in je schouders wanneer je je nek beweegt.

 

Hier volgen enkele symptomen, oorzaken en wat je kunt doen om de pijn te verlichten. Zo begrijp je wellicht beter wat een beknelde zenuw in je schouder precies is. Lees hier verder.

 

Een zelftest doen

 

  • Nekcompressie testen

 

Kantel je hoofd naar de niet-pijnlijke kant en dan naar de andere kant. Draai je hoofd iets naar buiten en houd het in deze positie gedurende 30-60 seconden. Doe dezelfde bewegingen aan de pijnlijke kant. Als je de pijn in je nek voelt overgaan in je arm, kun je een beknelde zenuw hebben.

 

  • Armspanning testen

 

Een andere zelftest die je kunt proberen, is de armspanningstest. Begin met je niet-pijnlijke arm door hem voor je uit te strekken. Hou je pols recht in lijn met je armen. Draai je handpalm naar buiten en strek je arm zo ver mogelijk naar opzij. Herhaal dit met je andere arm. Als je een tintelende druk begint te voelen wanneer je door je armen of nek beweegt, betekent dit dat je een beknelde zenuw hebt.

 

Oorzaken van een beknelde zenuw

 

Een beknelde zenuw ontstaat meestal wanneer een structuur of materiaal (zoals botten, uitstulpingen van de tussenwervelschijf of gezwollen weefsel) druk uitoefent op de zenuwen die vanuit de wervelkolom naar de nek en de schouder lopen. Dit verschijnsel komt het meest voor bij mensen tussen 50 en 54 jaar als gevolg van leeftijdsgebonden degeneratie van de wervelkolom.

 

Er kunnen nog andere oorzaken zijn:

 

Hernia: een persoon voelt de pijn meestal bij inspannende activiteiten zoals buigen, draaien of tillen. In dat geval drukken de tussenwervelschijven meestal op de zenuw daar waar deze in de wervelkolom ontspringt. 

 

Acuut letsel: Als je een hernia of een weefselontsteking in het lichaam hebt opgelopen die op de zenuwen drukt bij een val (bijvoorbeeld bij sport of een auto-ongeluk).

 

Hoe kun je jezelf bevrijden van beknelde zenuwen?

 

Ervaar je intense symptomen van een beknelde zenuw in je schouders, probeer dan het volgende:

 

  • Leg een ijscompres

 

Breng tot 48 uur na het begin van de pijn een in een doek gewikkelde ijspakking aan op de pijnlijke zone van de nek en het schouderblad.

 

  • Gebruik een orthopedisch kussen

 

Er zijn vele orthopedische kussens online verkrijgbaar, met name op bol.com of Amazon.nl. Probeer een kussen te kiezen met een ergonomisch ontwerp dat je hoofd, nek en schouders ondersteunt en op zijn plaats houdt. De unieke contouren zijn trouwens ideaal voor een gemakkelijke overgang van de zij naar de rug. Bovendien zorgt zo een orthopedisch kussen ervoor dat je diep kunt slapen en dat je fris wakker wordt.

 

  • Neem een pijnstiller

 

Om de beknelde zenuw in je schouders te verlichten, raden artsen meestal aan om niet-steroïdale ontstekingsremmende medicijnen te nemen zoals ibuprofen of naproxen.

 

  • Doe lichte stretchoefeningen of andere dagelijkse oefeningen

 

Probeer zachte stretchoefeningen en yoga om de spanning en druk in het gebied te verlichten. Zorg ervoor dat je niet te veel rekt, want dat kan de symptomen verergeren.

 

Je kunt nekbuigingen proberen om verlichting te brengen. Om dit te doen, beweeg je je kin zachtjes naar beneden en naar je borst. Stop en keer terug naar de beginpositie. Herhaal deze bewegingen vijf tot tien keer.

 

De schouderrol is een andere goede oefening om spanning in de nek en schouders te verlichten. Til heel gewoon je schouderbladen op, rol ze naar achteren en vervolgens naar beneden. Herhaal in omgekeerde volgorde.