Gratis bezorging in NL en BE
E7 Pro & BS12 Pro | Tot 50 % KORTING
Tot 20 jaar garantie

Waarom je zou moeten proberen thuis te werken

31 mei 2022

In de afgelopen 15 jaar of zo is wat wij de kantoorwereld noemen, enorm veranderd. Vóór de zogenaamde telefoonrevolutie (d.w.z. vóór de invoering van smartphones die de verwerkingskracht van een supercomputer uit de jaren negentig in een chip van een vierkante centimeter verpakten), was het gebruikelijk om 's morgens om acht uur aan het werk te gaan, acht uur lang te werken en de dag af te sluiten.

 

Ook toen had bijna iedereen een mobiele telefoon, maar bijna niemand gebruikte hem voor het werk. Telefoons dienden toen hoofdzakelijk voor communicatie. In feite was wat we nu het internet noemen toen nog in ontwikkeling.

 

Maar in de jaren 2000 haalde de technologie ons in. De internetrevolutie kwam in een stroomversnelling, Apple revolutioneerde de mobiele telefoon en sociale media werden een fenomeen. Vandaag is de grens tussen privé en werk vervaagd. Onze e-mails volgen ons naar huis, en instant messaging zorgt ervoor dat we voortdurend verbonden zijn.

 

Mijn ervaring met thuiswerken

 

De afgelopen 10 jaar heb ik uitsluitend thuis gewerkt. Gemakkelijk was dat niet; er waren zelfs momenten dat ik had kunnen huilen van frustratie.

 

Dankzij de technologie is het voor mensen zoals mij gemakkelijker om ons werk op afstand te doen. Thuis werken is echter niet eenvoudiger geworden. Dat komt omdat je een stimulerende omgeving moet creëren. Werken in een kantoor is simpel. Je komt daar aan, je computer staat al klaar, je hebt een bureau en eigen kantoorruimte. Iedereen om je heen werkt en je hebt geen andere keuze dan dit voorbeeld te volgen.

 

Met thuiswerken is het anders gesteld. Ik moest vaak mijn eigen omgeving zelf creëren. Bureaus, computers en al dat moest ik zelf regelen.

 

Natuurlijk waren er niet alleen nadelen verbonden aan thuiswerken; integendeel. Een voordeel van thuiswerken, is dat je de vrijheid hebt om meubilair te kiezen dat je comfortabel vindt. Ik had bijvoorbeeld altijd rugpijn van lang zitten toen ik op kantoor werkte. Toen ik overstapte op thuiswerken, besloot ik ook over te stappen van een gewoon bureau naar een zit-stabureau. Ik hoor je al vragen: Wat is dat, een zit-stabureau? Het woord zegt het zelf. Het is een bureau waarvan je de hoogte eenvoudig kunt aanpassen. Dit maakt het gemakkelijker om tijdens het werk van een zittende naar een staande positie over te schakelen. Terwijl je staat, kun je het bureau op een hoogte brengen die comfortabel en efficiënt is voor jou.

 

De overgang van een zittend naar een staand bureau vermindert de drukkrachten op je wervelkolom. Minder druk op de wervelkolom leidt dan weer tot een lager risico op nek- en rugpijn.

 

Voor mij was de verandering immens en voor ik het wist, was ik productiever dan ooit. Alsof ik al niet snel genoeg werkte, kocht ik ook nog het werkstation dat een vriend me had aanbevolen. Sindsdien is mijn thuiswerkverhaal rozengeur en maneschijn. 

 

Maar nog belangrijker voor mij was het evenwicht te vinden tussen privé en werk. Als je zelf ook wel eens thuiswerkt, weet je dat de grens tussen werk en privé gemakkelijk kan vervagen. Ik heb perioden van hoge intensiteit gekend waarin mijn productiviteit dicht bij 100% lag.  Maar ik heb ook perioden gekend waarin ik dagenlang in bed lag omdat ik niet gemotiveerd was.

 

Wat zeggen wetenschappers hierover?

 

Vele studies tonen aan dat het zowel voor de werknemer als voor het bedrijf een goede situatie is wanneer personeel thuis werkt, hetzij op voltijdse hetzij op deeltijdse basis.

 

Nicholas Bloom, professor economie aan de Stanford University, en Liang James, doctoraalstudent, hebben de eerste onbevooroordeelde studie uitgevoerd naar het effect van een programma voor thuiswerken op een bedrijf. In de studie wil men de impact meten van de cultuur van het werken op afstand op het succes van de onderneming en de efficiëntie van haar werknemers.

 

Voor dit onderzoek bestudeerde Liang 500 werknemers van een callcenter in Shanghai. De helft van de groep mocht op kantoor blijven werken, terwijl de andere helft werd gevraagd thuis te werken.

 

De resultaten van de studie waren op zijn zachtst gezegd interessant.

 

Tijdens de testperiode bespaarde het callcenter ongeveer 2.000 dollar per werknemer aan kantoorruimte. De werknemers die thuis werkten, waren 13,5% efficiënter en meldden minder ziektedagen, minder pauzes en hadden minder vrije tijd. Thuiswerkers gaven ook 9% meer werktevredenheid aan dan kantoorwerkers en waren ook meer geëngageerd. Belangrijk is dat het personeelsverloop lager was bij werknemers die op afstand werkten. De retentiegraad van de thuisgeplaatste groep verbeterde tot 50%.

 

Misschien was de hogere productiviteit van de thuiswerkers te danken aan het feit dat ze hun eigen werkomgeving konden creëren. Misschien werkten ze harder omdat ze hun eigen meubilair hadden ... net zoals mijn staand bureau mij hielp mijn productiviteit te verhogen.

 

Thuiswerken kan dus geweldig zijn voor zowel het bedrijf als de werknemers. De werkomgeving van vandaag beloont flexibiliteit, en hoe comfortabeler werknemers zich voelen, hoe productiever ze meestal zijn.