Chat with us, powered by LiveChat
KRIJG 8-12% KORTING

Schrijf je in om FlexiSpot Loterij te ontvangen

Bevestig uw inschrijving en win coupons tot 12% korting en meer verrassingen voor Kerstmis.

Je bent succesvol geregistreerd.
U ontvangt nu een e-mail van ons waarmee u uw aanmelding voor de nieuwsbrief dient te bevestigen.
Dank u voor uw interesse.
KRIJG 8-12% KORTING

Schrijf je in om FlexiSpot Loterij te ontvangen

Bevestig uw inschrijving en win coupons tot 12% korting en meer verrassingen voor Kerstmis.

Je bent succesvol geregistreerd.
U ontvangt nu een e-mail van ons waarmee u uw aanmelding voor de nieuwsbrief dient te bevestigen.
Dank u voor uw interesse.

Verminder je woede op een efficiënte en gezonde manier

Juni 27, 2022

Studies hebben aangetoond dat je op een gezonde manier hartziekten kunt helpen voorkomen door je woede te verminderen. Maar hoe leer je deze emotie te beheersen en je er niet door te laten neerhalen?

 

We staan elke dag voor andere uitdagingen en obstakels. Soms hebben we geen andere keuze dan boosheid te voelen. Deze emotie is een reactie op een waargenomen bedreiging die onze hersenen ertoe brengt ons "vecht of vlucht" instinct te activeren.

Wanneer je boosheid voelt, gebeuren er verschillende veranderingen in je lichaam. Er komen onder andere hormonen vrij in je systeem, zoals cortisol en adrenaline die je bloedstroom en hartslag beïnvloeden. Daarom kan veelvuldige woede ons op verschillende manieren ongezond maken en gezondheidsproblemen veroorzaken, zoals:

  • Verhoogd risico op hoge bloeddruk en hartkwalen;

  • Darmaandoeningen;

  • Zweren.



Dit zijn slechts enkele van de veranderingen die in ons lichaam plaatsvinden. Maar als we boos zijn, hebben we ook de neiging onszelf en zelfs anderen pijn te doen. Daarom willen we je in het artikel van vandaag helpen om woede en frustratie op een gezonde manier los te laten.

 

Leren om woede op een gezonde manier los te laten

Ieders leven is op zijn eigen manier gecompliceerd. Verschillende dingen vormen obstakels voor ieder van ons, en sommige daarvan maken ons kwaad. Hoewel sommige emoties overweldigend kunnen zijn, is het mogelijk om je reacties te beheersen en woede en verdriet los te laten zonder dat elke situatie noodzakelijkerwijs erger wordt.


Tip 1: Aanvaard dat je boos bent

Er is geen reden om je woede te onderdrukken als de emotie er is. Het maakt niet uit wat je boos maakte. Als je de boosheid negeert, kan ze op de lange duur erger worden. Bedenk echter wel dat je woede accepteren niet hetzelfde is als ernaar handelen.

Het kan moeilijk zijn om toe te geven dat je boos bent, vooral als je gewend bent je gevoelens te verbergen. Maar stop alsjeblieft even en neem een moment de tijd om toe te geven dat je boos bent. Zeg het gewoon; meer hoef je niet te doen. Het is tenslotte een menselijke emotie die iedereen elke dag kan overkomen.

Tip 2: Adem en mediteer

Woede kan een behoorlijk intens gevoel zijn, vooral als je vrij zeker weet wat de aanleiding was. Onthoud echter dat het niet alleen in je hoofd zit; je hele lichaam voelt het. Aangezien het om een fysiologische reactie gaat, is het dus mogelijk om bepaalde gedragingen te oefenen om jezelf te kalmeren, zelfs als je in een hectische toestand op kantoor bent.

 

Je kunt meditatieoefeningen of ademhalingstechnieken proberen om je te helpen de emotie te verwerken en langzaam te kalmeren.

Tip 3: Zet het om in iets lichamelijks



Meditatie werkt niet voor iedereen; en dat is prima. Dat betekent echter niet dat je niets kunt doen. Er zijn veel fysieke activiteiten die je kunnen helpen om woede en angst op een gezonde manier los te laten.

 

Je kunt bijvoorbeeld enkele eenvoudige staande oefeningen of stretchoefeningen voor op de stoel proberen. Deze zullen je helpen je gedachten te stoppen en rustiger te worden. Als je over de juiste apparatuur voor kantoorgymnastiek beschikt, kun je ook enkele oefeningen proberen die je helpen de vrijgekomen chemische stoffen in je lichaam om te zetten in iets positiefs.

Het hoeft niet noodzakelijk sport te zijn. Je kunt bijvoorbeeld gaan joggen, een ritje maken op de trimfiets (FC211), je gazon maaien, of nog veel veel andere activiteiten. Zolang het lichaamsbeweging is, zou het je moeten helpen. Zorg ervoor dat de activiteit die je kiest geschikt is voor je huidige situatie.

Tip 4: Praat er met iemand over

Uit onderzoek blijkt dat er gemengde gevoelens bestaan over hoe praten met iemand of het "luchten" van woede mensen kan helpen hun woede te verlichten. Deze kwestie is echter zeer subjectief. Voor sommige mensen kan het werken, terwijl anderen zich misschien op een andere manier beter voelen.

Als je denkt dat praten met iemand je kan helpen om van woede en verdriet af te komen, moet je iemand kiezen bij wie je je op je gemak voelt en die bereid is om naar je te luisteren. Uit een andere studie blijkt dat boze mensen zich beter voelen als ze met een actieve luisteraar praten (iemand die naar je luistert, vragen stelt, je gevoelens valideert en het gesprek gaande houdt).

Tip 5: Zoek afleiding

 

Als je voortdurend worstelt met sterke emoties, raden we je sterk aan om jezelf op een gezonde manier af te leiden. Let wel; afleiding is niet hetzelfde als je gevoelens negeren. Afleiding kan je helpen te kalmeren voordat je de woede op een gezondere manier kunt verwerken.

Bijvoorbeeld, spelen met je huisdier, kijken naar je favoriete tv-programma of luisteren naar muziek kan je helpen te ontspannen. Als je je na zo'n activiteit verfrist voelt, betekent dit dat je begonnen bent je woede te beheersen zonder ze noodzakelijkerwijs te verbergen.

 

Hoe kun je je woede loslaten zonder jezelf te kwetsen?

 

We hebben verschillende manieren beschreven waarop je je woede kunt loslaten zonder jezelf te kwetsen. Proberen het jezelf zo comfortabel mogelijk te maken, bijvoorbeeld door naar muziek te luisteren, met iemand te praten of naar je favoriete tv-programma te kijken. Dit kan je helpen je woede op een gezondere manier te verwerken en kan je ervan weerhouden onmiddellijk in actie te komen.

Hoe kun je je woede loslaten zonder anderen te kwetsen?

 

Zelfs als je niet boos op iemand bent, moet je vermijden met anderen te praten als je boos bent. Uitspraken als "Ik wil dit gesprek nu niet hebben" of "Ik wil nu liever alleen zijn" kunnen je helpen om de ander te laten weten dat je deze interactie liever op een ander moment wilt hebben.

 

Conclusie

Woede, angst, gedachtenblokkades en depressie zijn enkele van de ernstigste geestelijke gezondheidsproblemen op de werkplek. Er zijn verschillende obstakels die ons dagelijks leven bemoeilijken, maar het is noodzakelijk dat we oplossingen zoeken om ze te overwinnen en ons leven gewoon voort te zetten.



In dit artikel hebben we een aantal oplossingen opgesomd die je kunt overwegen om jezelf te kalmeren en beter met je woede om te gaan. Natuurlijk, sommige van deze manieren vergen enige oefening. Zelfs als je aan je bureau zit, zijn er eenvoudige bureau-oefeningen die je kunt gebruiken om fysiek te worden en jezelf beter te voelen. De oplossingen zijn er, dus het is belangrijk dat we even stilstaan en nadenken over wat ons kan helpen ons beter te voelen.