Chat with us, powered by LiveChat
KRIJG 8-12% KORTING

Schrijf je in om FlexiSpot Loterij te ontvangen

Bevestig uw inschrijving en win coupons tot 12% korting en meer verrassingen voor Kerstmis.

Je bent succesvol geregistreerd.
U ontvangt nu een e-mail van ons waarmee u uw aanmelding voor de nieuwsbrief dient te bevestigen.
Dank u voor uw interesse.
KRIJG 8-12% KORTING

Schrijf je in om FlexiSpot Loterij te ontvangen

Bevestig uw inschrijving en win coupons tot 12% korting en meer verrassingen voor Kerstmis.

Je bent succesvol geregistreerd.
U ontvangt nu een e-mail van ons waarmee u uw aanmelding voor de nieuwsbrief dient te bevestigen.
Dank u voor uw interesse.

Vaping of roken: wat is nu werkelijk het beste ... of het slechtste?

Juli 08, 2022

Dit is het vervolg op het artikel "Vaping of roken: wat is beter voor je longen?"

We gaan verder waar we vorige keer gebleven waren, dus we raden je aan het eerste deel te lezen zodat je precies te weet waar we het nu over hebben. Veel plezier!



Moet je vapen om te stoppen met roken?

Ondanks de bezorgdheid over de gezondheid van e-sigaretten presenteren fabrikanten ze nog steeds als een valabele methode om te stoppen met roken. Volgens een onderzoek in het New England Journal of Medicine was 18 procent van de rokers die e-sigaretten gebruikten als hulpmiddel bij het stoppen met roken, daartoe ook daadwerkelijk in staat. Bovendien konden ze dit een vol jaar volhouden. Dat klinkt misschien niet erg indrukwekkend, maar bedenk dat dit bijna het dubbele is van de 10% rokers die met traditionele methoden stoppen. Beiden deden het overigens beter dan de groep van degenen die het op eigen houtje probeerden en slechts een miezerig succespercentage van 3% haalden. Je kunt dus alle hulp gebruiken die je kunt krijgen.

Oké, dus je denkt dat vaping je zal helpen om te stoppen met roken. Cool! Maar dat is niet noodzakelijk het geval. In een studie gepubliceerd in het American Journal of Epidemiology in juli 2020, ontdekten onderzoekers dat slechts 13 procent van de mensen die vaping gebruikten als een manier om te stoppen met roken, succesvol waren. Uit een tweede onderzoek, dat in september van dit jaar werd gepubliceerd door onderzoekers van de Universiteit van Californië in San Diego, bleek dat slechts 9,6 procent van de mensen die e-sigaretten gebruikten als methode om te stoppen met roken, na 12 maanden succesvol was.

Bovendien was in beide studies het stoppercentage bij vaping niet beter dan bij mensen die probeerden te stoppen met roken met traditionele methoden, zoals medicijnen, pleisters of kauwgom. Het idee dat e-sigaretten een betere manier zijn om te stoppen met roken is een boodschap die de vaping industrie wil verspreiden. Dit is een zeer controversieel onderwerp, want zelfs als vaping mensen helpt minderen met roken, eindigen ze nog steeds met het gebruik van e-sigaretten, dus hun nicotineverslaving is niet verbeterd. Omdat artsen niet weten welke schade vaping op de lange termijn kan aanrichten, raden ze e-sigaretten af aan hun patiënten die willen stoppen met roken.



Wat vaping doet met je longen in vergelijking met roken

Nog een ding: zelfs als vaping je van sigaretten afhelpt, betekent het niet dat het goed is voor je longen. Je longen zijn niet gemaakt om iets anders dan schone lucht in te ademen. Zodra aerosolen van vaping in je longen komen, activeren ze ontstekingscellen en verhogen ze het risico op infectie.

Ontsteking is ook een gevolg van roken, maar de oorzaken zijn iets anders. Ten eerste bestaan volgens de American Lung Association brandbare sigaretten uit 7.000 chemische stoffen, waaronder allerlei niet-zo-goede dingen zoals aceton (ook bekend als nagellakremover) en arsenicum (rattenvergif). Deze chemicaliën kunnen je longen op verschillende manieren beschadigen.

  • De rook irriteert en doet je longweefsel ontsteken.
  • Je longen produceren te veel slijm om zich te beschermen tegen infecties.
  • Ontsteking en slijm vernauwen je luchtwegen.
  • Je vernietigt de cilia, de microhaartjes in je longen die deze schoon moeten houden.
  • De giftige chemicaliën die je inademt, komen in je bloed en circuleren door je lichaam.

E-sigaretten bevatten minder giftige chemische stoffen, maar er is nog steeds veel overlap met die in brandbare sigaretten. Welke ingrediënten zitten er in je elektronische sigaret? Laten we beginnen met propyleenglycol (ook bekend als antivries) en acroleïne, dat vaak wordt gebruikt als onkruidverdelger. Ook formaldehyde (een bekend carcinogeen voor de mens) en benzeen (te vinden in de uitlaat van auto's). Het is dus niet zo vergezocht om aan te nemen dat deze stoffen waarschijnlijk niet goed zijn voor de conditie van je longen.

Onderzoekers van de Johns Hopkins School of Medicine hebben namelijk ontdekt dat mensen die dampen een 75 procent hoger risico lopen op het ontwikkelen van chronisch obstructieve longziekte (COPD) en andere longaandoeningen dan mensen die niet dampen. Het is moeilijk te zeggen hoe lang het zal duren voordat aan dampen gerelateerde longaandoeningen zich voordoen, of wat de gevolgen voor de gezondheid op lange termijn zullen zijn, omdat de trend zo nieuw is. Het wordt bemoeilijkt door het feit dat e-sigaretgebruikers meestal jong zijn en je minstens vijf tot tien jaar gegevens nodig hebt om de effecten te meten, en hoe jonger de populatie, hoe langer je ze moet volgen.

Wat we wel weten is dat e-sigaretten een zogenaamde "popcornlong" veroorzaken (of obliteratieve bronchiolitis als je een wetenschapsfreak bent). Dit is een ontsteking van de kleine luchtwegen in je longen, waardoor je moeilijk kunt ademen. (Popcornlong is genoemd naar de werknemers van een popcornfabriek die een longaandoening kregen door het inademen van de boteraroma's die bij het maken van popcorn worden gebruikt). Bepaalde verbindingen, zoals bevochtigingsmiddelen, zijn longgif. Ze worden gebruikt om voedsel vochtig te maken. Als je ze eet, is dat prima, maar als je ze spuit en inhaleert, zoals bij e-sigaretten, is dat niet goed.



Waarom vaping niet beter is dan roken

 

Je hebt het nu waarschijnlijk wel door. Hoe je het ook wendt of keert, vaping brengt ernstige gezondheidsrisico's met zich mee, net als roken. Maar wacht, er is meer!

Omdat er minder regels zijn voor e-sigaretten dan voor tabaksproducten, hebben fabrikanten veel meer speelruimte bij de keuze van de ingrediënten van hun e-devices, zoals de hoeveelheid nicotine die elke cartridge mag bevatten. Bij e-sigaretten zijn de belangrijkste factoren voor de nicotineafgifte de nicotineconcentratie in de verdampervloeistof en het voltage waarmee het apparaat werkt. Hoe heter je het apparaat laat draaien, hoe meer nicotine het afgeeft.

Het probleem is dat een gemiddeld vaping apparaat bijna drie keer zo veel nicotine in een enkele cartridge levert als een heel pakje conventionele sigaretten. Voeg daarbij de manier waarop mensen vapen, in tegenstelling tot de manier waarop ze roken. Met een sigaret rook je maar 5 tot 10 procent van de tijd, dus veel van de nicotine komt terecht als luchtvervuiling. Met een e-sigaret is er geen meeroken, dus alle nicotine wordt geïnhaleerd.

Ten slotte is roken noch vaping goed voor je longen of hart- en bloedvaten, maar uit steeds meer onderzoek blijkt dat beide zelfs slechter zijn. Een studie van de Universiteit van Californië in San Francisco vond een meetbare toename van coronaire hartziekten, COPD, astma en andere aandoeningen van de luchtwegen bij mensen die zowel dampten als rookten in vergelijking met degenen die slechts één van beide deden. Er lijkt een synergetisch effect te zijn. Als je rookt, heb je een hoger risico op bepaalde gezondheidsproblemen, en als je dampt, heb je onafhankelijke risicofactoren. Maar als je beide doet, verveelvoudig je het risico op gezondheidsproblemen.

Wil je stoppen met roken en je longgezondheid verbeteren, praat dan met je arts over medisch goedgekeurde behandelingen die je op weg kunnen helpen. Het roken van e-sigaretten als alternatief is als het ruilen van chocolade-ijs voor vanille-ijs tijdens een dieet: de smaken zijn anders, maar uiteindelijk eet je nog steeds ijs.