Gratis bezorging in NL en BE
Schrijf je in en krijg 8% korting
Tot 10 jaar garantie
Home>Alle blogs>Trends>Blog detail>

Ontwikkel een sterke werkethiek bij je werknemers

22 juli 2022

Als er één gemeenschappelijk kenmerk is dat alle succesvolle mensen delen, dan is het hun solide werkethiek. Jeff Bezos, de CEO van Amazon, Indra Nooyi, de CEO van Pepsico, Tim Cook van Apple, en nog meer ... ze hebben allemaal hun succes bereikt door ongelooflijk hard te werken op weg naar de top.

Sportlegendes als Serena Williams en Michael Jordan hebben in hun carrière enorme prestaties geleverd omdat ze hard werkten, doorzetten en gedisciplineerd waren.

Wat is werkethiek?

Werkethiek is een geheel van morele beginselen of waarden die een werknemer aanneemt en toepast bij de uitoefening van zijn of haar functie. Het omvat het gedrag en de houding van een werknemer ten opzichte van zijn werk, carrière en werkplek.

Sinds onze kindertijd weten we dat een goede werkethiek tot succes leidt. Maar hoe waar is dit? Hoe houdt werkethiek verband met iemands productiviteit en succes?

Enkele van de belangrijkste elementen van een sterke werkethiek zijn professionaliteit, integriteit, respect voor werk en teamgenoten, punctualiteit en discipline. Deze waarde van ethiek vormt een mens tot een verantwoordelijk en vastberaden individu. Het beïnvloedt alle activiteiten van het dagelijks leven.

"Als je hard genoeg werkt, je doet gelden en je geest en verbeelding gebruikt, kun je de wereld naar je hand zetten."  - Malcolm Gladwell.

Werkethiek op de werkplek is zelfs nog belangrijker omdat het rechtstreeks van invloed is op de kwaliteit of de output van het werk. Wanneer iemand respect heeft voor het werk en de werkplek, wordt hij vanzelf productiever. Hij gebruikt de middelen van de onderneming, waardeert de tijd, levert betere prestaties en stuwt de onderneming naar succes.

Daarom stellen we voor: manieren waarop managers hun werknemers een sterke werkethiek kunnen bijbrengen.

1. Duidelijke doelen en doelstellingen

Zonder duidelijke doelen en doelstellingen vinden werknemers het vaak moeilijk om hun taken uit te voeren. Het moreel van de werknemers wordt ook gestimuleerd wanneer ze duidelijkheid hebben over het werk dat ze doen. Teamleiders of managers moeten de doelen en doelstellingen duidelijk uitleggen voordat ze aan nieuwe taken beginnen. Ongeacht talent en werkervaring hebben werknemers begeleiding nodig. Elke organisatie volgt een bepaalde ethische cultuur. Daarom moeten managers hen oriënteren met duidelijke doelen en doelstellingen.

Daarbij kunnen ze letten op de volgende punten:

  • Doelstellingen moeten meetbaar zijn en een vast tijdschema hebben.

  • Ze moeten een uitdaging vormen en tegelijkertijd haalbaar zijn.

  • Ze moeten goed worden aanvaard door de teamleden alvorens te worden uitgevoerd.

2. Correct mentorschap

"Het delicate evenwicht in mentorschap is niet om iemand naar jouw beeld te creëren, maar om hem toe te staan zichzelf te creëren." - Steven Spielberg

Leidinggevenden moeten duidelijke doelen stellen met betrekking tot de arbeidsethiek en de gedragscode van het bedrijf. Zodra dit is gebeurd, moet je zorgen voor goede begeleiding en opleidingsprogramma's om je werknemers op te leiden. Je moet je rol als leraar/mentor spelen en hen bij elke stap begeleiden, vooral in de beginperiode.

Als leider moet je een combinatie van verschillende methoden en benaderingen gebruiken om hen te begeleiden. Probeer de instructies of lessen interessant te maken met goed gestructureerde presentaties, memorabele afbeeldingen of video's. Zorg voor effectieve communicatie tijdens het mentorproces door één-op-één-vergaderingen of geregeld teamvergaderingen te houden.

3. Geef het goede voorbeeld

"Als de ethiek aan de top slecht is, zal dit gedrag overslaan op de hele organisatie." - Robert Noyce

Als je je team een goede werkethiek wilt bijbrengen, moet je hen van voren af aan leiden. Tenzij je (of de mensen aan de top) de normen voor je team bepaalt, kun je geen goede resultaten verwachten. Het is belangrijk om een gedragscode en ethiek voor het bedrijf te hebben, maar het is nog belangrijker om ervoor te zorgen dat iedereen zich eraan houdt. De mens neemt waar met zijn zintuigen en handelt daarnaar. Dus, om het licht van toewijding en inzet aan te steken, moet je de fakkeldrager zijn.

Met andere woorden, "doe wat je zegt". Je zal eerder bereid zijn iets te doen of te volgen dat voor jou relevant is en waar een goed motief achter zit. Wanneer je je teams motiveert of leidt, moet je altijd nagaan of je het goede voorbeeld geeft.

4. Creëer de juiste werkomgeving

"Een rommelige werkplek betekent rommelige werkgewoonten. Een slordige werkomgeving staat gelijk aan slordige resultaten." - Larry Winget

Een opgeruimde werkomgeving is een poort voor heldere gedachten en ideeën. Het is een psychologisch bewezen feit dat onze fysieke omgeving rechtstreeks verband houdt met ons geestelijk welzijn en onze productiviteit. Een zit-stabureau met schuifladen zoals de EHD2 van FlexiSpot biedt niet alleen de mogelijkheid om verschillende werkhoogtes te gebruiken, maar houdt ook de werkplek opgeruimd door middel van meerdere opbergruimtes.

De esthetiek van de fysieke werkomgeving is afhankelijk van de grootte van het bedrijf. Maar je kunt het altijd veilig en vriendelijk maken voor je werknemers.

Zorg ervoor dat je werknemers zich veilig voelen en zich geen zorgen hoeven te maken over een krap bureau of een stroomstoring. Het lijkt misschien geen grote hindernis, maar wanneer kleine problemen als deze zich steeds opnieuw voordoen, tast dat het moreel aan. Hieruit blijkt een minder verantwoordelijke houding ten opzichte van de werknemers en hun behoeften. Dit leidt ertoe dat werknemers minder verantwoordelijkheid voor hun werk nemen.

5. Professionaliteit

"De essentie van professionaliteit is dat we ons concentreren op het werk en de vereisten ervan terwijl we het doen, met uitsluiting van al het andere." - Steven Pressfield

Je herkent een echte professional aan de manier waarop hij spreekt, zich kleedt en zich gedraagt op de werkplek.

Een vakman kenmerkt zich door vakmanschap en service. Professionaliteit begint met vertrouwen, gedrag, loyaliteit, discipline en het nastreven van uitmuntendheid. Werknemers met deze werkethiek omarmen het werk met hart en ziel en streven naar uitmuntendheid in elke functie die ze bekleden.

Ze worden gerespecteerd om hun gedrag en hun onkreukbare werkhouding. Deze visie heeft een sterke aantrekkingskracht op de teamleden; ze willen er een deel van uitmaken. Leiders kunnen zo het professionalisme bevorderen en de reputatie van een organisatie verbeteren.

Leiders kunnen professionaliteit bevorderen door:

  • zich te houden aan hun eigen woorden en vertrouwen in te boezemen;

  • te streven naar uitmuntendheid;

  • respectvol, eerlijk en transparant te zijn;

  • met integriteit te handelen;

  • een lerende houding te handhaven.

Wie een professionele werkethiek heeft, staat altijd goed aangeschreven bij zijn collega's. En zo iemand geniet altijd met voldoening van zijn beroepsleven.

Dit was het eerste artikel in een serie van twee. Wil je meer weten, kom dan later terug op onze blog.