Chat with us, powered by LiveChat
KRIJG 8-12% KORTING

Schrijf je in om FlexiSpot Loterij te ontvangen

Bevestig uw inschrijving en win coupons tot 12% korting en meer verrassingen voor Kerstmis.

Je bent succesvol geregistreerd.
U ontvangt nu een e-mail van ons waarmee u uw aanmelding voor de nieuwsbrief dient te bevestigen.
Dank u voor uw interesse.
KRIJG 8-12% KORTING

Schrijf je in om FlexiSpot Loterij te ontvangen

Bevestig uw inschrijving en win coupons tot 12% korting en meer verrassingen voor Kerstmis.

Je bent succesvol geregistreerd.
U ontvangt nu een e-mail van ons waarmee u uw aanmelding voor de nieuwsbrief dient te bevestigen.
Dank u voor uw interesse.

Na een fijne vakantie opgetogen terug naar huis

Juli 11, 2022

Het vakantieseizoen is nog maar net begonnen. Nu je eindelijk weer zonder beperkingen mag reizen, heb je waarschijnlijk gekozen voor een vakantie verder weg. Je hoeft je ogen niet eens te sluiten om jezelf voor te stellen dat je op een strand ligt te genieten van de zon en de koele zeebries, ver, ver weg van alle stress en zorgen.

 

Maar net zo reëel als die gedachte is het feit dat daar na twee, uiterlijk drie weken een einde aan komt. En dan zul je weer moeten wennen aan het leven van alledag. Voor de meeste mensen is precies dat een grote uitdaging. De ontspanning die je tijdens je vakantie verzameld hebt, verdwijnt snel wanneer je je e-mail inbox opent na weken afwezigheid.  

Maar zo hoeft het niet te zijn. Je kunt namelijk een paar dingen doen om je vakantiegevoel en ontspanning zo lang mogelijk vast te houden; preventief vooraf of direct daarna. We hebben de beste tips en trucs voor jou op een rijtje gezet om je energie en goede humeur na je vakantie zo lang mogelijk vast te houden.  

1. Ga niet meteen de volgende dag aan het werk

Het is niet slim om op zondagavond van vakantie terug te komen en op maandag weer aan het werk te gaan. Als je de mogelijkheid hebt, probeer dan je vakantie in het midden van de week te beginnen en terug te keren, bijvoorbeeld op een woensdag of donderdag.

Dit geeft je twee sterk ingekorte weken die minder energie van je zullen vergen. Zelfs als je terugkeer op het werk stressvol is, heb je zo toch snel het weekend en kun je even bijkomen. Daarna volgt weliswaar een volle week, maar je hebt wel de spits van je werkstapel afgebeten.  

Besteed bij voorkeur de eerste dagen van je terugkeer aan het inhalen van alles wat niet is gedaan terwijl je weg was. Zo zorg je ervoor dat je weer op snelheid komt. Je kunt genieten van een paar vrije dagen en je voorbereiden op de komende werkweek.  

Het geeft je ook de tijd om thuis alles te regelen, zoals de vuile was die zich heeft opgestapeld terwijl je op vakantie was. 

2. Sta op de eerste werkdagen vroeger op

Welkom terug in de realiteit! De tijd van rust is voorbij, maar doe het niettemin rustig aan. Zo kom je niet meteen weer in de stress en de dagelijkse sleur terecht. Dat rustig aan doen, begint dus 's ochtends. Zet je wekker vroeger dan gewoonlijk, zodat je 's morgens meer tijd hebt en zodat je van die tijd zelfs een beetje kunt genieten.

Neem de tijd voor je ochtendroutine, misschien doe je graag wat aan lichaamsbeweging of mediteer je. Als je werk niet veraf is, wandel er dan naartoe, of doe teminste een deel van de route te voet. 

Doordat je wat meer tijd hebt, is de kans veel kleiner dat je al gestrest bent voordat je op kantoor aankomt. Je rust en goede energie zijn nog niet verdwenen. 

3. Besteed meer aandacht aan een gezonde voeding

Heel weinig mensen tellen calorieën op vakantie, dus één of twee extra kilo's op de weegschaal zijn geen uitzondering. Je weet zelf wel dat al die pizza's, pasta's of tapas niet echt gezond zijn. En dat is oké, het is tenslotte een uitzondering. Maar een uitzondering mag geen regel worden.

Besteed daarom meteen na de vakantie meer aandacht aan een gezond voedingspatroon. De schuldgevoelens dat je wat bent aangekomen, mag je van je afzetten, want je gaat heel binnenkort iets aan je gewicht doen. 

Omdat je vroeger opstaat, heb je meer tijd om een lunchpakket te maken of in ieder geval wat gezonde tussendoortjes te eten. Probeer vooral weer in beweging te komen als je al die tijd op het strand hebt liggen luieren.  

Maar zelfs als je een zeer actieve vakantieganger bent, zal het in het begin weer heel moeilijk zijn om je de hele dag op een bureaustoel te laten zitten. Een zit-stabureau kan je helpen meer te bewegen, zelfs terwijl je werkt. Dit is niet alleen goed voor je lichaam maar ook voor je geest.  


4. Doe langzaam aan

Bijna niemand zal verwachten dat je meteen weer begint waar je gebleven was. En als er toch zo iemand is, maak dan duidelijk dat je eerst weer alles op een rijtje wilt zetten. Doe het rustig aan, geniet van de lunchpauze met je collega's en praat over je indrukken van de vakantie, luister naar hun verhalen en haal herinneringen op aan de leuke tijd die je hebt gehad. 

Het is absoluut oké om na je vakantie met de makkelijkere taken te beginnen, zodat je langzaam weer in de flow komt. Zorg ervoor dat je op de hoogte bent van de laatste nieuwtjes, zodat je zeker weet dat je niets gemist hebt en vergeet niet diep adem te blijven halen. Je hebt dit onder controle!

5. De gevreesde inbox

Je inbox stroomt over wanneer je je e-mailprogramma opent; precies zoals je had verwacht. Maar als je de onderwerpregels doorleest, zul je merken dat niet alles even belangrijk is. Een aantal zaken kunnen al direct in je spambox verdwijnen. Verder zijn er gesprekken die niet langer relevant of actueel zijn, of je collega's hebben er al het nodige werk voor gedaan. Die kun je ook snel klasseren.

Daarom moet je voorbereidingen treffen voordat je op vakantie gaat, zodat je niet dagenlang irrelevante en verouderde e-mails hoeft te lezen. Als je tijdens je afwezigheid een vervanger had, praat dan van tevoren met hem of haar en laat die persoon jou bij je terugkeer vertellen wat belangrijk is. 

Het is het beste om in je afwezigheidsberichtje (out-of-office) te noteren dat je je e-mails niet zult lezen. Als er iets belangrijks is of iets dat onmiddellijk moet worden afgehandeld, dan moet de afzender contact opnemen met je vervanger of na een bepaalde datum opnieuw contact met jou opnemen. Zo kun je bijna alle ongelezen berichten wissen. Het werkt en bespaart je een hoop tijd!

6. Stel prioriteiten

Het is absoluut in orde dat je na je vakantie wat meer aan jezelf denkt en eerst zorgt voor wat echt belangrijk is, voordat je iemand anders ergens mee helpt. Dat zal iedereen begrijpen. Zorg ervoor dat je projecten goed blijven lopen en pak snel aan wat je moet doen. Als de belangrijkste dingen allemaal achter de rug zijn en je alles weer op een rijtje hebt, kun je je met de andere zaken gaan bezighouden.  

Dit heeft ook het voordeel dat de kans op succes direct na de vakantie toeneemt. Wat is er mooier dan kort na de vakantie met hernieuwde energie in een groot project te duiken en er succes mee te boeken? Het is ongelooflijk motiverend en je energie zal er veel langer door blijven gaan. 

7. Ga de eerste week steeds op tijd naar huis

Je gaat op vakantie om te ontspannen en nieuwe energie op te doen. Dat zal een positief effect hebben op je productiviteit op het werk. Als je echter weer begint met overwerk, is alle rust snel verdwenen en komt de stress weer opzetten. Dit werkt dan weer uiterst contraproductief. 

Doe het dus langzaam aan. Het is het beste om je agenda de eerste dagen na je terugkeer leeg te houden, zodat je je kunt concentreren op wat er nog niet is gedaan. Ga dan op tijd naar huis, doe een hobby, doe aan lichaamsbeweging, eet gezond en blijf een beetje ontspannen. Zo kun je de energie langer met je meenemen.