Chat with us, powered by LiveChat
KRIJG 8-12% KORTING

Schrijf je in om FlexiSpot Loterij te ontvangen

Bevestig uw inschrijving en win coupons tot 12% korting en meer verrassingen voor Kerstmis.

Je bent succesvol geregistreerd.
U ontvangt nu een e-mail van ons waarmee u uw aanmelding voor de nieuwsbrief dient te bevestigen.
Dank u voor uw interesse.
KRIJG 8-12% KORTING

Schrijf je in om FlexiSpot Loterij te ontvangen

Bevestig uw inschrijving en win coupons tot 12% korting en meer verrassingen voor Kerstmis.

Je bent succesvol geregistreerd.
U ontvangt nu een e-mail van ons waarmee u uw aanmelding voor de nieuwsbrief dient te bevestigen.
Dank u voor uw interesse.

Moet u investeren in een zit sta bureau?

Juli 28, 2022

Met de toegenomen aandacht voor thuiswerken lijken zit sta bureaus een rage. Hier zijn een paar redenen waarom ze misschien wel de perfecte investering voor u zijn.

Laten we eens een kijkje nemen!

Verlaagt Het Risico Op Gewichtstoename en Zwaarlijvigheid

We begrijpen allemaal dat gewichtstoename het gevolg is van het consumeren van meer calorieën dan we verbranden. Dit leidt tot de conclusie dat meer calorieën verbranden ook het risico op gewichtstoename nu en in de toekomst zal verminderen.

Het lichaam verbrandt gedurende een bepaalde tijd calorieën, maar de precieze hoeveelheid verbrande calorieën kan worden verhoogd door taken met een hoger energieverbruik te verrichten - aan een bureau zitten is geen taak met een hoog energieverbruik.

Staan aan je bureau verbrandt echter meer calorieën dan zitten en lijkt een makkelijke manier om het risico op gewichtstoename te verminderen. Staan aan je bureau kan tot 30.000 extra calorieën per jaar verbranden! Dit komt neer op een verbranding van 100-200 calorieën per uur, wat misschien niet veel lijkt - maar een beetje is al heel wat. Een paar uur per dag werken, in combinatie met de hele tijd rechtop staan, levert aan het eind van de maand veel op.

Bovendien kan een staande houding bevorderlijk zijn voor andere activiteiten die uw gezondheid ten goede komen. Als we zitten, zijn we geneigd te blijven zitten of niet te bewegen tijdens het eten. Als we staan, zijn we eerder geneigd om te bewegen, een wandeling te maken voor de lunch of wat algemene lichaamsbeweging te doen door rond te hangen op onze werkplek.

Verbetert de houding

Werken aan een staand bureau kan bevorderlijker zijn voor een gezondere werkhouding dan voortdurend zitten. Met een zit sta bureau, zoals de E7 die bij Flexispot verkrijgbaar is, kunt u de hoogte van uw bureau aanpassen aan uw natuurlijke ooghoogte. Dit maakt het niet alleen mogelijk om het beeldscherm correct te plaatsen, maar zorgt er ook voor dat het op een gezonde afstand blijft (ongeveer 20 centimeter van het gezicht).

Een correcte staande positie kan ook helpen om de pols beter te plaatsen bij het gebruik van een toetsenbord. In het ideale geval zweven uw handen iets boven het toetsenbord in plaats van dat ze naar beneden tegen uw bureau rusten. Doet u dit niet, dan kan dit leiden tot carpaal tunnel syndroom of een beknelde zenuw in de pols.

Een bijkomend voordeel van het in de juiste positie brengen van uw handen is een verhoging van uw typesnelheid. We nemen vaak een verkeerde houding wat de productiviteit van het typen te hindert, dus als u uw handen in de juiste positie houdt, verhoogt dat ook uw productiviteit.

Verbetert De Circulatie

De bloedsomloop is enorm gunstig voor meerdere gezondheidsgebieden. Zo kan een betere doorbloeding van onze onderbenen de kans op oedemen, bloedklonters en grote gezwollen aderen verkleinen.

Zitten aan een bureau daarentegen kan de kans op al deze problemen vergroten. Zit sta bureaus stellen ons in staat om het bloed van top tot teen vrij te laten stromen, onze beenspieren te verbeteren en onze kernkracht te vergroten.

Een toename van de bloedsomloop kan ook onze concentratie over langere perioden verbeteren. Meer bloed dat door het lichaam stroomt betekent dat ons energieniveau wordt verhoogd, waardoor ons vermogen om ons te concentreren toeneemt. Bovendien kan een betere bloedcirculatie onze stemming verbeteren - waardoor we positiever zijn en dus meer energie hebben wanneer we eindelijk uit ons kantoor komen.

Vermindert Rugpijn

Rugpijn is vaak het meest genoemde probleem bij kantoorwerkers in Nederland. Als u langere tijd zittend werk verricht, kunnen uw ruggengraat en nek overmatig worden belast. Een stoel, zoals de BS1B, biedt rugsteun die de belasting kan verminderen; een zit sta bureau biedt echter nog meer voordelen dan een stoel.

Door de routine van het zitten te doorbreken, kan het risico op rugpijn aanzienlijk worden verminderd. Met een zit sta bureau kunt u afwisselend zitten en staan, waardoor u het beste van twee werelden krijgt. 54% van de kantoormedewerkers zegt minder last te hebben van pijn in de nek en de boven- en onderrug als ze een zit sta bureau gebruiken.  

Bloedsuikergehalte

Een verhoogde bloedsuikerspiegel kan een negatief effect hebben op de gezondheid, dus alles wat we kunnen doen om de suikerspiegel omlaag te brengen is goed voor onze gezondheid op de lange termijn. Volgens een rapport in Scientific American zou onze gemiddelde bloedsuikerspiegel gedurende de dag dalen als we de tijd die we op het werk zittend doorbrengen, zouden vervangen door staan of langzaam lopen.

Er is slechts 2-3 uur staan per dag nodig om een merkbaar effect op de gemiddelde bloedsuikerspiegel te hebben - iets wat vanzelf gaat als u staand aan een bureau werkt.

In hetzelfde rapport wordt ook benadrukt dat het gebruik van een staand bureau na de lunch het meest waardevolle moment is, omdat het de bloedsuikerspiegel kan verlagen, de spijsvertering kan vergemakkelijken en onmiddellijk na de inname van calorieën een lichte lichaamsbeweging mogelijk maakt.

Slotgedachten

Van bloedsuiker tot houding, dit zijn vijf belangrijke redenen waarom u zou moeten investeren in een nieuw zit sta bureau. Dus, ga staan, blijf werken en u zult de voordelen op korte termijn zien!