Chat with us, powered by LiveChat
KRIJG 8-12% KORTING

Schrijf je in om FlexiSpot Loterij te ontvangen

Bevestig uw inschrijving en win coupons tot 12% korting en meer verrassingen voor Kerstmis.

Je bent succesvol geregistreerd.
U ontvangt nu een e-mail van ons waarmee u uw aanmelding voor de nieuwsbrief dient te bevestigen.
Dank u voor uw interesse.
KRIJG 8-12% KORTING

Schrijf je in om FlexiSpot Loterij te ontvangen

Bevestig uw inschrijving en win coupons tot 12% korting en meer verrassingen voor Kerstmis.

Je bent succesvol geregistreerd.
U ontvangt nu een e-mail van ons waarmee u uw aanmelding voor de nieuwsbrief dient te bevestigen.
Dank u voor uw interesse.

Langdurige gezondheidscomplicaties van een sedentaire levensstijl

Augustus 11, 2022

Een sedentaire levensstijl is erg gevaarlijk voor je gezondheid. Minder zitten en liggen gedurende de dag is beter voor je en leidt tot een gezondere geest en lichaam. Zelfs staan en bewegen bevorderen een lagere kans op vroegtijdig overlijden.

Er zijn zoveel gevolgen voor de gezondheid van te sedentair zijn gedurende je dag. Mensen zijn gebouwd om rechtop te staan. Veel van de lichaamsfuncties werken op deze manier effectiever, van het hart en het cardiovasculaire systeem tot de darmen.

Staan en bewegen hebben ook invloed op je energieniveau en uithoudingsvermogen en verbetert zelfs je botgezondheid. Je kunt hieronder zien hoe een sedentaire levensstijl je lichaam op verschillende manieren beïnvloedt.

Benen en bilspieren

Een sedentaire levensstijl leidt ertoe dat je grote been- en bilspieren verzwakken en wegkwijnen. Deze spieren zijn nodig om te lopen en jezelf te stabiliseren terwijl je staat.

Je hebt meer kans om jezelf te verwonden door vallen of spanningen tijdens het sporten als deze spieren zwak zijn. Je kunt ook een zere billen en knieën krijgen als je te lang zit.

Langdurig sedentair zijn kan ook leiden tot een slechte doorbloeding in je benen, wat kan leiden tot vaatproblemen.

Heupen en rug

Je heupen en rug kunnen je niet zo goed ondersteunen als je overdag vaak langdurig zit. Sedentair zijn zorgt ervoor dat de heupbuigspieren korter worden, wat problemen met de heupgewrichten veroorzaakt.

Het leidt ook tot een heleboel rugklachten, vooral als je met een slechte houding zit, zoals slap, of geen gebruik maakt van een comfortabel bureau en stoel. Sedentair zijn kan een slechte gezondheid van de wervelkolom veroorzaken, waaronder schijfcompressie, voortijdige schijfdegeneratie en pijn.

We hebben onlangs een artikel geschreven over het belang van ergonomie in de gezondheid van bedrijven, dus zorg ervoor dat u het bekijkt voor meer informatie over hoe u uw gezondheid kunt behouden en verbeteren wanneer u een kantoorbaan hebt.

Nek en schouders

Als u een sedentaire levensstijl leidt, zult u waarschijnlijk veel pijn en stijfheid in uw nek en schouders ervaren. Het leidt ook tot een zwakkere nek in het algemeen, wat later verschillende problemen kan veroorzaken.

Dit alles wordt verergerd als je met een slechte houding zit, inclusief het bevorderen van een gebogen wervelkolom. Schijfdegeneratie kan ook optreden in je bovenste wervelkolom, waar je nek zich bevindt.

Grotendeels sedentair zijn kan ook leiden tot hoofdpijn en zichtproblemen, vooral als u sedentair bent vanwege een bureaubaan met een computer.

Gewicht

Wanneer je spieren bewegen, helpt het je lichaam om voedsel goed te verteren, vooral alle vetten en suikers die je binnenkrijgt. Veel zitten leidt tot een spijsvertering die niet efficiënt is, waardoor je lichaam veel vetten en suikers als vetcellen vasthoudt.

Helaas kan dit zelfs gebeuren als je traint, omdat niet alle lichaamsbeweging de effecten van een sedentaire levensstijl tenietdoet. Sedentair zijn brengt u in gevaar voor spijsverteringsproblemen, zoals het metabool syndroom.

Het duurt ongeveer 60 tot 75 minuten van matige intensiteit activiteit per dag om de negatieve effecten van overmatig zitten te bestrijden. Een sedentaire levensstijl verhoogt ook uw risico op obesitas aanzienlijk.

Suikerziekte

Slechts 5 dagen liggen in bed kan de insulineresistentie in uw lichaam verhogen. Dit zorgt ervoor dat bloedsuikers pieken boven wat gezond is.

Hoewel je misschien niet 5 dagen achter elkaar in bed ligt, geeft een sedentaire levensstijl je een 112% hoger risico op diabetes dan wanneer je niet sedentair zou zijn.

Spataderen en diepe veneuze trombose

Langdurig zitten kan spataderen en hun kleinere tegenhanger, spataderen, veroorzaken. Dit komt door het feit dat wanneer je te lang zit, je bloed zich in je benen kan verzamelen.

Spataderen zijn niet noodzakelijkerwijs gevaarlijk, maar ze kunnen leiden tot bloedstolsels. Dit leidt ons tot diepe veneuze trombose, die wordt veroorzaakt wanneer zich een bloedstolsel ontwikkelt in de ader in uw been.

Dit kan een ernstig probleem zijn, want als het uit elkaar valt, kan het door je bloedbaan reizen, waardoor grote problemen ontstaan. Als het stolsel uw longen bereikt, kan dit resulteren in een longembolie en als het uw hersenen bereikt, kunt u een beroerte krijgen.

Hartaandoening

Er is een sterk verband tussen een sedentaire levensstijl en hartaandoeningen. Er is ongeveer 64% hoger risico om te overlijden aan hart- en vaatziekten als je de hele dag sedentair bent.

Het risico wordt nog hoger als je rekening houdt met hartaanvallen en beroertes, met een 147% hogere kans wanneer je voornamelijk sedentair bent gedurende de dag.

Wat kunt u doen om deze gezondheidscomplicaties te voorkomen?

Als je een sedentaire levensstijl hebt en je zorgen maakt over je gezondheid, onthoud dan dat je het altijd kunt omdraaien door gedurende de dag enkele veranderingen aan te brengen.

Je moet meer activiteit aan je dag toevoegen om minder sedentair en actiever te worden. Je kunt wandelen, fietsen, de trap gebruiken, bewegingspauzes nemen, je uitstrekken van je bureau en gewoon even opstaan en uit je stoel komen.

Loop naar je collega in plaats van ze te e-mailen als je kunt. Neem je lunchpauze weg van je bureau. Loop tijdens korte pauzes op het werk.

Je kunt ook beginnen met het doen van leuke fysieke activiteiten, waaronder yoga, zwemmen en vechtsporten. Probeer minder tv te kijken en te lopen als je aan de telefoon bent of zelfs tijdens het lezen.

Conclusie

Het leiden van een sedentaire levensstijl is schadelijk voor uw gezondheid op zowel de korte als de lange termijn. Het menselijk lichaam was niet bedoeld om de hele dag te zitten, en er ontstaan problemen wanneer men dat doet.

Het goede nieuws is dat je deze negatieve effecten kunt omkeren door meer activiteit aan je dag toe te voegen. Het hoeft in het begin niet per se iets groots te zijn. Begin gewoon met kleine dingen die een enorme impact zullen hebben.

Ongeacht hoe u ervoor kiest om activiteit aan uw dag toe te voegen, u moet er onmiddellijk mee beginnen. De negatieve gevolgen voor de gezondheid van een sedentaire levensstijl zijn geen grap.