Chat with us, powered by LiveChat
KRIJG 8-12% KORTING

Schrijf je in om FlexiSpot Loterij te ontvangen

Bevestig uw inschrijving en win coupons tot 12% korting en meer verrassingen voor Kerstmis.

Je bent succesvol geregistreerd.
U ontvangt nu een e-mail van ons waarmee u uw aanmelding voor de nieuwsbrief dient te bevestigen.
Dank u voor uw interesse.
KRIJG 8-12% KORTING

Schrijf je in om FlexiSpot Loterij te ontvangen

Bevestig uw inschrijving en win coupons tot 12% korting en meer verrassingen voor Kerstmis.

Je bent succesvol geregistreerd.
U ontvangt nu een e-mail van ons waarmee u uw aanmelding voor de nieuwsbrief dient te bevestigen.
Dank u voor uw interesse.

Gezondheidsrisico's op kantoor

Juni 06, 2022

Lange tijd werden kantoorbanen beschouwd als de veiligste en meest comfortabele banen van allemaal. Theoretisch gezien stel je je immers aan veel minder risico's bloot dan bijvoorbeeld in de landbouw of industrie. We weten echter al enkele jaren dat ook werken op een kantoor aanzienlijke gezondheidsrisico's met zich meebrengt en ernstige lichamelijke en psychische schade kan veroorzaken.

 

Precies daarom willen we in dit artikel de grootste gezondheidsrisico's op kantoor onder de loep nemen. Niet alleen belichten we de schadelijkste risicofactoren, maar we leggen ook uit hoe je deze kunt vermijden en zelfs je eigen gezondheid kunt verbeteren door tegenmaatregelen te nemen. Maar laten we eerst eens kijken waarom je deze gezondheidsrisico's moet vermijden.

 

Hoe ongezond is kantoorwerk eigenlijk? 

 

Volgens nieuwe studies klaagt meer dan 90% van alle kantoorwerkers over chronische problemen die de kwaliteit van hun leven aanzienlijk aantasten. De meest voorkomende klachten zijn rugpijn, nekpijn, oogpijn en psychische klachten. 

 

Een Amerikaanse studie gaat nog verder. Ze werd gepubliceerd in het "American Journal of Epidemiology" en kwam tot de conclusie dat mannen die zes uur of meer per dag zitten een ongeveer 20% hoger sterftecijfer hebben dan mannen die slechts tot drie uur per dag zitten. Bij vrouwen bedroeg de toename van het sterftecijfer maar liefst 40%!

 

Deze cijfers zijn catastrofaal voor zowel werknemers als werkgevers. Voor werknemers betekent het dat de eigen baan de eigen gezondheid ruïneert; en sneller dan verwacht. Voor de werkgevers betekenen deze cijfers dat ze er niet alleen schuld aan hebben dat hun eigen werknemers een kortere levensverwachting hebben.

 

Nee, werkgevers moeten zich er ook van bewust zijn dat ze door de arbeidsomstandigheden die zezelf hebben gecreëerd, ervoor zorgen dat hun eigen teams ongezonder, ongelukkiger en vatbaarder voor ziekte worden. Dit zijn allemaal factoren die een beslissende negatieve invloed hebben op de prestaties op het werk. Hier doen werkgevers hun eigen investering in werknemers teniet. Hoe ze dit kunnen voorkomen, zetten we uiteen in de volgende paragrafen. 

 

De volgende risico's moet je ten koste van alles vermijden

 

Ongeacht of je thuis of in het bedrijf werkt: als je veel en lang zit terwijl je hard werkt, sta je bloot aan bijzondere gezondheidsrisico's. Maar welke risico’s zijn het ernstigst en hoe kun je ze vermijden? Hoe staat het met de gezondheidszorg?

 

Ongezond meubilair

 

Ongezond meubilair is één van de grootste gezondheidsrisico's in elk kantoor. Alleen al langdurig zitten kan immers een aanzienlijk risico voor de gezondheid inhouden. Tel daar nog een ongezonde werkhouding bij, en dat kan desastreuze gevolgen hebben voor je eigen gezondheid.

 

Te lang en vooral verkeerd zitten leidt er bijvoorbeeld toe dat het lichaam minder effectief calorieën omzet, wat op zijn beurt leidt tot een snellere gewichtstoename. Ook de bloeddruk en het risico op hart- en vaatziekten nemen toe. 

 

Andere mogelijke gevolgen zijn blijvend beschadigde gewrichten, hernia's, ontstoken pezen en spieren, zenuwbeschadiging en verlamming. Bovendien heeft een ongezonde werkhouding ook een negatieve invloed op je spijsverteringsstelsel en kan het psychische aandoeningen uitlokken door permanente pijn. 

 

Daarom is het van vitaal belang om voor kantoorwerk een stoel te gebruiken die een gezonde houding bevordert en ondersteunt. Het ontwerp van de BackSupport BS10 komt overeen met de natuurlijke vorm van de wervelkolom en garandeert zo een ergonomische werkhouding. Bovendien zorgen de vele mogelijkheden om de stoel te verstellen ervoor dat hij altijd precies aan jouw behoeften aangepast is en dat jij zo de optimale zithouding kunt aannemen.

 

Hetzelfde geldt voor je bureau. Alleen met een in hoogte verstelbaar bureau kun je echt een gezonde zithouding aannemen. Met een model als het elektrische zit-stabureau E8 kun je trouwens voortdurend wisselen tussen een staande en zittende werkhouding, wat bijzonder goed is voor je wervelkolom. 

 

Negatieve mentale omgeving

 

Naast de factoren die een directe invloed hebben op je lichamelijke gezondheid, zoals het verkeerde meubilair, slechte lucht of te weinig licht, is bestaan er ook factoren die je geestelijke gezondheid negatief kunnen beïnvloeden. Je werkomgeving kan nog schadelijker zijn voor de gezondheid dan de hierboven genoemde risicofactoren.

 

Constante stress en overwerk, een giftige atmosfeer, pesterijen, managers die hun werknemers oneerlijk behandelen; dit alles leidt er niet alleen toe dat je aanzienlijk minder gemotiveerd bent, het maakt je gewoonweg ziek. De gevolgen van een dergelijke werkomgeving kunnen chronische stress, depressie, burn-out en zelfs zelfmoord zijn. 

 

Slechte lucht

 

Slechte lucht op kantoor is een bijkomend gezondheidsrisico. En dit geldt zowel figuurlijk, zoals we zojuist uitlegden, als letterlijk. Een benauwde kantoorlucht is niet alleen onaangenaam, maar kan ook leiden tot een verzwakking van het immuunsysteem. Dit kan weer resulteren in aandoeningen zoals allergieën, hartritmestoornissen of aandoeningen van de luchtwegen. 

 

De meest doeltreffende oplossing voor dit probleem is ook de eenvoudigste. Geregeld ventileren. Logisch, frisse lucht is altijd beter. Dit helpt onder andere om uitdroging en een overload aan ziektekiemen te voorkomen. In dit verband bestaat er een bijzonder efficiënte methode die men in Duitsland "Stoßlüften" noemt. Zet vijf minuten lang de verwarming uit, doe alle ramen open en laat de buitenlucht binnenstromen (het maakt niet uit of het koud of warm is). Zijn de vijf minuten om, dan mogen de ramen weer open en de verwarming aan. Nu is er weer frisse lucht in de kamer en kun je weer vrijer ademen. Andere methoden die de luchtkwaliteit op kantoor kunnen verbeteren, zijn kamerplanten en moderne ventilatiesystemen met gecontroleerde en individuele ruimteventilatie. 

 

Te weinig licht 

 

Ook te weinig licht of het verkeerde licht kan een aanzienlijk gezondheidsrisico inhouden. Oogpijn, hoofdpijn en zichtproblemen zijn niets nieuws voor de meeste kantoormedewerkers. Op lange termijn kan dit echter ernstige gevolgen hebben, zoals een verslechtering van het gezichtsvermogen, slaapproblemen, migraine en chronische oogontsteking. 

 

Opnieuw is de beste oplossing betrekkelijk eenvoudig. Laat zoveel mogelijk daglicht binnen. Natuurlijk licht is niet alleen uiterst belangrijk voor je ogen, maar ook voor je hormonale evenwicht en slaapritme. Afgezien daarvan moet het kunstlicht helder genoeg zijn, mag het niet in de beeldschermen reflecteren en moet het qua kleur afgestemd zijn op de betreffende activiteit van de werkplek.