Steeds meer bedrijven moedigen hun werknemers aan om zelf voor hun gezondheid te zorgen. Ze bieden producten aan zoals telegeneeskunde, kortingen in een fitness vereniging en sportlessen tijdens de lunch. Samen met de 5.000 euro die werkgevers gemiddeld per jaar betalen voor de ziekteverzekeringspremies van hun werknemers, vormen deze voordelen een grote investering in de gezondheid van de werknemers.
Van elke onderneming die sterke, bekwame en loyale werknemers wil aanwerven en behouden, wordt een grote investering verwacht. Uit een studie blijkt dat 75 procent van de werknemers eerder bij hun werkgever zal blijven vanwege het voordelenprogramma. Bedrijven kunnen succesvol worden of blijven door hun werknemers aan te moedigen actief aandacht te besteden aan hun gezondheid en welzijn.
Wat levert dit op voor het bedrijf?
Hoewel beloningspakketten vaak worden ontworpen om indruk te maken op sollicitanten en om werknemers te behouden, betekent dat niet dat zij de enigen zijn die ervan profiteren. De bevordering van de gezondheid van de werknemers heeft ook een positief effect op de werkgever.
Productiviteit verhogen
Het succes van een onderneming hangt sterk af van de kracht van haar personeel. Als een werknemer ziek is, is de kans groter dat hij of zij thuisblijft of, erger nog, ziek naar het werk komt. Zieke werknemers brengen hun collega's in gevaar en presteren minder. Werknemers die worden aangemoedigd om naar de dokter te gaan voor hun jaarlijkse controle of andere preventieve zorgafspraken zullen zich minder snel ziek melden of uren in de wachtkamer van de spoedafdeling doorbrengen. Tijd is geld, en hoe meer gezonde werknemers er op de werkplek zijn, hoe winstgevender het bedrijf.
De betrokkenheid van werknemers aanmoedigen
Wanneer een werknemer het gevoel heeft dat hij voor zijn gezondheid kan zorgen - of hij nu fysiotherapie nodig heeft om van een blessure te genezen of een dag geestelijke gezondheid om stress te verlichten - bevestigt dit dat de werkgever om hem geeft. Het creëert het gevoel dat een ziektekostenverzekering niet alleen een vakje is dat de werkgever moet aankruisen, maar een tastbaar voordeel voor beide partijen. Dit verhoogt niet alleen de betrokkenheid, maar vermindert ook het verloop en bespaart dus kosten bij het werven en inwerken van nieuwe werknemers.
Als een werkgever zijn mensen aanmoedigt om voor hun gezondheid te zorgen met welzijnsprogramma's of preventieve maatregelen, kan hij besparen op de kosten die een werknemer in de loop der tijd maakt en op de tijd die hij/zij niet op het werk is. Als een werknemer het effect op de kosten merkt, zal hij dit waarschijnlijk op kantoor aan zijn collega's vertellen, wat het moreel een boost geeft. Mensen willen werken in een omgeving waar ze zich veilig en goed verzorgd voelen.
Werknemers aanmoedigen om proactief te zijn
Transparantie in de gezondheidszorg, een gezonde werkplek en wellnessvoordelen zijn methoden die bedrijven kunnen gebruiken om werknemers aan te moedigen een actieve rol te spelen in hun gezondheid.
-
Transparantie in de gezondheidszorg
Technologie voor transparantie van de gezondheidszorg maakt het voor werknemers gemakkelijk om toegang te krijgen tot hun voordelen. Ziektekostenverzekeraars en softwarebedrijven bieden bijvoorbeeld kostenvergelijkingen en zoekfuncties voor artsen in het netwerk aan die werknemers helpen slimme keuzes te maken. Werknemers kunnen prijsinformatie en vergelijkingen van procedures en kwaliteit bekijken om de prestaties en de veiligheid van elke faciliteit te beoordelen
-
Creëer een gezonde omgeving
Werkgevers kunnen hun werknemers aanmoedigen om na het werk fitnessgroepen op te zetten of om ongezonde kantoorsnacks zoals chips en frisdrank in te ruilen voor meer verantwoorde alternatieven. Bedrijven kunnen zelfs een meditatieruimte inrichten waar mensen overdag kunnen ontspannen.
-
Bied wellnessvoordelen
Er zijn veel goedkope gezondheidsvoordelen die je werknemers de steun en vrijheid geven die ze nodig hebben om voor hun gezondheid te zorgen. Kortingen op fitnessabonnementen zijn een geweldige manier om je werknemers te steunen in hun gezondheidsdoelen zonder dat ze daarvoor hun werkuren hoeven op te offeren. Telegeneeskunde wordt ook steeds populairder vanwege de flexibiliteit en het gemak ervan. Dankzij telegeneeskunde kunnen werknemers gemakkelijk per telefoon of videogesprek een arts raadplegen, waardoor ze minder tijd kwijt zijn dan naar de dokter te pendelen en in de wachtkamer te zitten. Dankzij gezondheidsspaarrekeningen en flexibele rekeningen kunnen werknemers zich gezondheidsdiensten veroorloven zodra die nodig zijn.
Gezonde werknemers zijn goed voor je bedrijf
Ondernemingen hebben veel kosten, maar secundaire arbeidsvoorwaarden kunnen evenzeer een troef als een kostenpost zijn. Volgens Gallup zijn geëngageerde teams 21 procent productiever dan teams met een lage betrokkenheid. De algemene productiviteit verhogen, de betrokkenheid van werknemers stimuleren en het moreel verbeteren door strategieën als transparantie in de gezondheidszorg en wellness-voordelen zijn allemaal manieren waarop bedrijven ervan kunnen profiteren dat ze werknemers aanmoedigen om proactief met hun gezondheid om te gaan.
Bij FlexiSpot zijn we altijd beschikbaar om je te helpen met al je vragen over ergonomische stoelen, bureaus, enz. en om al je vragen over onze producten te beantwoorden. Neem gewoon contact op met ons support team en aarzel niet. We zijn er voor jou!