Gratis bezorging in NL en BE
Schrijf je in en krijg 8% korting
Tot 10 jaar garantie
Home>Alle blogs>Trends>Blog detail>

Geschiedenis van kantoorergonomie - Hoe ver bent u gekomen?

15 augustus 2022

De term kantoorergonomie is niet nieuw meer. Er was een tijd dat slechts een paar werkgevers attent genoeg waren om hun kantoorruimtes aan te passen en te upgraden om ervoor te zorgen dat hun werknemers in ergonomische omstandigheden werkten. Maar vandaag zien we een verrassend groot aantal werkgevers dat het voorbeeld volgt van het opzetten van ergonomische kantoorruimtes.

Werken in een veilige en comfortabele omgeving is het recht van elke werknemer, ongeacht de branche waarin ze werken. Of het nu gaat om arbeidskrachten die in een fabriek of magazijn werken of een softwareontwikkelaar die op hun computer werkt, iedereen loopt een gelijk risico op het ontwikkelen van ernstige gezondheidsproblemen als ze in een niet-ergonomische werkomgeving blijven werken.

Maar zou u ons geloven als we u vertellen dat het concept van ergonomie op de werkplek niet nieuw is? In feite dateert het uit de tijd dat de mens zijn taken begon aan te passen om ze eenvoudiger en gemakkelijker te maken. Het idee om gereedschappen en apparatuur te maken en te ontwikkelen om taken comfortabeler en gemakkelijker te maken, is zo oud als de moderne mensheid. Het is pas nu dat het gemoderniseerde concept van ergonomie op de werkplek mainstream is geworden. Best cool, niet?

We hebben in deze blogpost licht geworpen op de geschiedenis van kantoorergonomie en hebben ook gekeken naar hoe ver we zijn gekomen sinds de oude ergonomie voor het eerst een ding werd.

Ergonomie begrijpen

Voor alles moet u eerst duidelijk begrijpen wat ergonomie is en waarom het zo belangrijk is.

Ergonomie is de wetenschap van het ontwerpen van producten en gereedschappen en het creëren van processen die zijn geoptimaliseerd voor de betrokken gebruikers. Het gaat erom ervoor te zorgen dat de omgeving waarin werknemers werken veilig en gezond is en dat alle werkgerelateerde hulpmiddelen waarmee de werknemers communiceren, zijn ontworpen om hen maximaal comfort en veiligheid te bieden.

Het concept van ergonomie komt voort uit het feit dat een werknemer niet op zijn volledige capaciteit kan werken en zijn best kan doen als hij zich niet op zijn gemak voelt of als de gereedschappen waarmee hij moet communiceren te moeilijk te gebruiken zijn. Een werknemer zal alleen in staat zijn om ten volle te werken als de processen en hulpmiddelen zodanig zijn vereenvoudigd en ontworpen dat de werknemer in staat is om te werken zonder zich moe of uitgeput te voelen of zichzelf in gevaar en letsel te brengen.

Verwondingen op de werkplek zijn niet ongewoon en de meeste ongevallen op de werkplek treden op omdat de processtroom niet soepel en vlekkeloos verloopt. De meeste werkgevers zijn zo gefocust op het gedaan krijgen van hun werk dat ze het feit over het hoofd zien dat hun processen en werkomgeving de werknemers in gevaar kunnen brengen.

Maar vandaag is dat anders. Het bewustzijn over ergonomie op de werkplek is op een recordhoogte en een toenemend aantal bedrijven upgraden hun kantoren om ergonomischer te zijn.

Oorsprong van ergonomie

Zoals we hierboven al zeiden, is de term ergonomie misschien nieuw, maar het concept is dat niet. Het concept is ontstaan aan het begin van de menselijke beschaving. Mensen ontwierpen en vormden hun wapens en gereedschappen met verbeterde nauwkeurigheid en grip. De katrollen en wielen zijn ontworpen met remmen en stabilisatoren om ze veiliger te maken.

Niet alleen dit, de theaters, zoals die in het oude Griekenland, waren uitgerust met stoelen met gebogen inkepingen die aangaven dat ze speciaal waren ontworpen om de onderbenen voldoende ondersteuning te bieden tijdens lange uitvoeringen. De gebogen inkepingen boden niet alleen ondersteuning, maar verminderden ook de gevoelloosheid van de benen en verbeterden de circulatie naar de onderste ledematen.

Het concept van ergonomie werd toegepast op elk werkgebied. We zien zelfs tekenen dat het concept van ergonomie wordt gevolgd tijdens de industriële revolutie. Het machineontwerp werd aangepast om de efficiëntie en snelheid van de fabrieksarbeiders te verbeteren. De principes van ergonomie werden ook toegepast tijdens de Tweede Wereldoorlog om de vliegtuigstoelen te ontwerpen om het optreden van letsel en overlijden van de piloot te verminderen.

De stijgende populariteit van kantoorergonomie - De jaren 1900

Tegen de jaren 1900 nam het aantal administratieve banen toe. Er werden heel wat kantoren gebouwd voor het groeiende bureaupersoneel. Dit was ook de tijd dat de eerste wolkenkrabbers in grote steden als New York werden gebouwd.

Dit was het begin van de bedrijfscultuur op de werkvloer. De kantoren zijn ontworpen volgens de principes van het Taylorisme. Taylorisme was een managementmethode die werd vastgesteld door een werktuigbouwkundig ingenieur wiens doel het was om de efficiëntie van alle arbeiders die in fabrieken en kantoren werkten te verbeteren.

Volgens de principes van het Taylorisme observeerde de pionier en bedenker van het concept, Frank Taylor, de fabrieksarbeiders en de aard van hun werk nauwlettend om erachter te komen welke van hun bewegingen essentieel waren om de taken gedaan te krijgen en welke helemaal konden worden geëlimineerd. De principes werden vervolgens ook toegepast op kantoormedewerkers.

Op deze manier werd de werkhouding van de werknemers aanzienlijk verbeterd en konden de bewegingen en houdingen die de werknemers een hoog risico op het ontwikkelen van aandoeningen aan het bewegingsapparaat en de RSI's gaven, worden geëlimineerd. De arbeiders werden alleen gemaakt om essentiële bewegingen uit te voeren, wat hen ook hielp hun energie en tijd te besparen, waardoor hun output werd verbeterd.

Taylorisme hield echter geen rekening met de menselijke factor. De machine-achtige bewegingen waren op de lange termijn niet praktisch. Mensen moeten zich anders bewegen dan alleen voor hun werk.

Open Office-abonnementen - De jaren 2000

De volgende decennia waren de tijd waarin de maximale verbetering van de kantoorergonomie werd gezien en wordt beschouwd als een belangrijke fase in de geschiedenis van de ergonomie. Wetenschappers bestudeerden menselijk gedrag diepgaand en correleerden het met productiviteit.

Tijdens de jaren 1920 won de pionier van open kantoorontwerp, Le Corbusier, aan populariteit. Hij was de eerste die suggereerde dat het ontwerp van het gebouw van invloed zou kunnen zijn op de manier waarop mensen denken en zich gedragen. Hij introduceerde het idee van een kantoortuin en stelde voor dat werknemers bij elkaar moesten zitten en dat alleen de managers hun persoonlijke kantoorruimtes moesten hebben. Zijn plannen waren vrij uniform en ze moedigden de conformiteit van bedrijven aan.

In de jaren 1950 verwierpen de gebroeders Schnelle echter de autoritaire kantoorstijl voorgesteld door Corbusier en stelden het idee voor van een kantoorontwerp dat natuurlijker en organischer was, en het moedigde samenwerking tussen werknemers aan. Hun kantoorplannen hadden meer ruimte, pauzeruimtes en planten.

In de jaren 1980 en 1990 werd het concept van hokjes mainstream. Maar zelfs vandaag de dag geven de meeste bedrijven er de voorkeur aan om de ideologie van de gebroeders Schnelle te volgen, omdat het natuurlijk menselijk gedrag faciliteert en het welzijn en de gezondheid van werknemers bovenaan stelt.

Hoe ver zijn we gekomen?

Tegenwoordig is het concept van ergonomie niet alleen een idee, maar een solide concept dat wordt ondersteund door jarenlang onderzoek. Het is nu een algemeen bekend feit dat het werken in de verkeerde houding en slechte ergonomische omstandigheden werknemers een hoog risico op aandoeningen aan het bewegingsapparaat en de RSI's geeft en zelfs hun mentale welzijn beïnvloedt.

Tegenwoordig is kantoorergonomie niet beperkt tot hoe een werknemer werkt, maar het omvat veel factoren die van invloed kunnen zijn op de werknemers, waaronder:

Producten en hulpmiddelen op het werk, waaronder de bureaustoel, het bureau, het toetsenbord en de muis. De hoogte en grootte van het werkstationDe nabijheid van werknemers van hun werkplekHet gedrag van werknemers terwijl ze aan het werk zijnDe omgeving van de werkplek, waaronder factoren zoals temperatuur, vochtigheid en verlichting.

Kantoorergonomie is niet slechts één aspect dat moet worden opgelost, maar een holistische benadering om de werkplek ergonomischer en veiliger en gezonder te maken voor de werknemers.

Gedurende de jaren 2000 hebben gerenommeerde bedrijven zoals Facebook de Schnelle-broedermethode nieuw leven ingeblazen en een open kantoorplan genormaliseerd dat was ontworpen om te passen bij de mensen die erin werkten. Kantoren zijn gemaakt om licht, luchtig en interessant te zijn. Traditioneel kantoormeubilair is vervangen door ergonomisch meubilair zoals de Fixed Height Table FD02, die veel bureauruimte biedt en een multifunctioneel ontwerp en ergonomische bureaustoelen heeft.

Niet alleen zijn moderne kantoren uitgerust met ergonomisch meubilair, maar elke functie is goed doordacht, van verlichting tot lawaai tot temperatuur, om ervoor te zorgen dat de werknemers comfortabel zijn op het werk. Hoe comfortabeler een werknemer zich op het werk voelt, hoe minder moe ze zich zullen voelen en hoe beter ze zullen presteren.

Het duurde vele decennia om een mentaliteitsverandering teweeg te brengen van werkplekken die waren ontworpen om taakgericht te zijn naar mensgericht. Nu is kantoorergonomie een veel beoefend begrip; de ergonomie op de werkplek zal alleen maar beter worden.

We zijn al begonnen met het zien van veranderingen die we nooit voor mogelijk hadden gehouden. Werkgevers moedigen hun werknemers aan om pauzes te nemen tussen het werk door. Een toenemend aantal werkgevers wordt gezien het bouwen van activiteiten en pauzeruimtes op hun terrein om hun werknemers een kans te geven om te ontspannen en tot rust te komen tijdens het werk.

Voorbij zijn de dagen dat van de werknemers werd verwacht dat ze aan hun stoel bleven en alleen vertrokken om te lunchen of toiletpauzes te nemen. Tegenwoordig zien we dat werknemers ergonomietraining krijgen en worden aangemoedigd om om de paar minuten kleine pauzes te nemen om zich uit te rekken en te bewegen om ervoor te zorgen dat ze niet de hele dag in dezelfde houding zitten.

Dit is een enorme verandering die we vandaag de dag zien, en als de dingen in hetzelfde tempo blijven bewegen, zal het niet lang duren voordat de gemelde gevallen van werkplekgerelateerde verwondingen en werkgerelateerde aandoeningen en RSI's beginnen af te nemen.