Gratis bezorging in NL en BE
Schrijf je in voor 5% korting
Tot 20 jaar garantie
Home>Alle blogs>Trends>Blog detail>

Eenvoudige stappen om met luie werknemers om te gaan

13 juli 2022

Dit is het tweede deel van het driedelige artikel: Omgaan met "luie" werknemers in 15 eenvoudige stappen. We gaan verder waar we vorige keer gebleven waren, dus we raden je aan het eerste deel te lezen zodat je precies te weet waar we het nu over hebben. Veel plezier!

1. Creëer stimulansen
 

Hoewel consequenties een goede tactiek zijn, kunnen stimulansen even doeltreffend zijn. Als een werknemer een doel heeft om naar toe te werken en daar iets voor terugkrijgt, zal hij waarschijnlijk tien keer harder werken om het te bereiken. Hij wil immers beloond worden!

Als je besluit deze strategie toe te passen, zorg er dan voor dat je een beloning hebt die de moeite waard is, zoals een bonus, extra vrije dagen of zelfs een betaald weekend weg.

2. Geef extra verantwoordelijkheid

 

Het kan gebeuren dat een werknemer lui is omdat hij zich gewoon verveelt in zijn baan en geen taken meer krijgt die hem motiveren. Een verveelde werknemer zal zich nooit ontwikkelen of een inspanning leveren. Als je hem extra taken geeft om hem bezig te houden, zou je een stijging in zijn productiviteit moeten zien. Dit betekent niet noodzakelijk dat je onmiddellijk het salaris moet verhogen of de functieomschrijving moet veranderen.

In dit stadium zal de werknemer zich gewaardeerd voelen in het bedrijf en gemotiveerd zijn om te laten zien dat hij meer kan doen en zich belangrijk voelt.

3. Creëer mogelijkheden voor promotie

 

Als een werknemer het gevoel heeft dat er geen doorgroeimogelijkheden zijn, zal hij waarschijnlijk stagneren in zijn functie en zijn werk slordig doen, door elke dag in te klokken alleen maar om aan het eind van de maand zijn loonbrief te krijgen.

Als je merkt dat dit het geval is met werknemers die vroeger sleutelposities bekleedden, overweeg dan hen promotiekansen te bieden om hen te tonen dat ze binnen het bedrijf kunnen groeien.

4. Leer hun interesses kennen

 

Als je weet waar je moeilijke werknemers in geïnteresseerd zijn, kun je op hun sterke punten inspelen. Waarschijnlijk vinden ze een bepaald aspect van hun werk leuk, dus geef ze taken die bij hun interesses passen.

Laten we zeggen dat een werknemer een Excel-expert is en graag met cijfers werkt. Je kunt hem een extra project geven waar hij statistieken maakt. Zorg ervoor dat deze taken niet te veel tijd in beslag nemen van hun gewone taken. Je wilt niet dat ze nog meer verslappen op dit gebied!

5. Vat het niet persoonlijk op

 

Bij de behandeling van dergelijke gevoelige kwesties is het belangrijk het gesprek professioneel en niet persoonlijk te houden. Zorg ervoor dat je alleen opbouwende kritiek geeft zonder dat het overkomt als een persoonlijke aanval. Je werknemer zal natuurlijk van streek zijn en je suggesties ter harte nemen. Hoe hij zich ook gedraagt, hou het hoofd koel en blijf professioneel advies geven gedurende het gesprek.

6. Rapporteer slecht gedrag

 

Terwijl je de bovenstaande methodes uitprobeert, is het belangrijk om het gedrag van de werknemer te documenteren. Daar zijn twee redenen voor: ten eerste heb je schriftelijk bewijs nodig van de slechte prestaties en van de stappen die je hebt ondernomen om de werknemer te helpen als je tot beëindiging besluit. En ten tweede, omdat je wilt zien of de situatie in de loop der tijd verbeterd is.

Dit omvat alle notulen van vergaderingen die je hebt gehad of momenten waarop je fouten van een werknemer hebt moeten corrigeren.

7. Bied de mogelijkheid om verbeteringen aan te brengen

 

Als je te maken hebt met een luie werknemer, moet je hem eerst wijzen op zijn fouten. Vervolgens geef je hem advies en steun zodat hij zichzelf kan verbeteren. Hieruit kunnen nieuwe kansen ontstaan. Ervan uitgaande dat je een eerste waarschuwing hebt gegeven, moet je de betrokkene tijd geven om hieruit iets te leren en en om de voorgestelde verbeteringen te implementeren. Volgt er geen verbetering, dan heb je geen andere keuze dan een laatste waarschuwing te overwegen.

8. Weet wanneer het tijd is om op te geven

 

Je kunt veel doen om een slecht presterende werknemer te motiveren, maar soms is hij gewoonweg niet te helpen.

Als je echt alles hebt gedaan voor zo iemand, moet je dit aanvaarden, opgeven en hem ontslaan. Komt het inderdaad zover, raadpleeg dan je personeelsafdeling en zorg ervoor dat je de juiste protocollen volgt. Je wilt geen rechtszaak na een slecht ontslag!

Breng ook de andere teamleden op de hoogte van de reden voor het ontslag, zodat ze niet het gevoel hebben dat zij ook in de vuurlinie staan.



Conclusie

 

Omgaan met een luie werknemer is moeilijk. Je moet zorgvuldig omgaan met gevoelige situaties en de juiste procedures volgen met je HR-afdeling. Maar als manager, is het een deel van je werk. Om op koers te blijven, moet je de bovenstaande strategieën volgen.

</p