Chat with us, powered by LiveChat
KRIJG 8-12% KORTING

Schrijf je in om FlexiSpot Loterij te ontvangen

Bevestig uw inschrijving en win coupons tot 12% korting en meer verrassingen voor Kerstmis.

Je bent succesvol geregistreerd.
U ontvangt nu een e-mail van ons waarmee u uw aanmelding voor de nieuwsbrief dient te bevestigen.
Dank u voor uw interesse.
KRIJG 8-12% KORTING

Schrijf je in om FlexiSpot Loterij te ontvangen

Bevestig uw inschrijving en win coupons tot 12% korting en meer verrassingen voor Kerstmis.

Je bent succesvol geregistreerd.
U ontvangt nu een e-mail van ons waarmee u uw aanmelding voor de nieuwsbrief dient te bevestigen.
Dank u voor uw interesse.

Eenvoudige remedies tegen snurken

Juni 13, 2022

Snurken stoort niet alleen de slaap van de patiënt zelf, maar vooral ook die van zijn partner. Beiden krijgen niet voldoende slaap en het kan zelfs een negatief effect hebben op de relatie, omdat een van de partijen meestal een andere plaats zoekt om 's nachts tot rust te komen. 

Echter, wat slechts als hinderlijk wordt ervaren, het snurken, kan leiden tot ernstige gezondheidsproblemen. Niet alleen krijgen alle betrokkenen, direct of indirect, geen goede nachtrust, maar soms wordt het lichaam 's nachts ook niet van voldoende zuurstof voorzien. Het is een veel voorkomend probleem, waaraan bijna de helft van alle Nederlanders gedeeltelijk of permanent lijdt. Maar wat veroorzaakt snurken? En wat kun je doen om ermee op te houden? De antwoorden hebben wij hier voor je. 

Wat is de oorzaak van snurken?

Als we slapen, ontspannen de keelspieren zich. De tong zakt een beetje naar achteren en de keel wordt nauw en zacht. Als we ademen, trillen de wanden van de keel, wat bij sommige mensen dat gehate geluid veroorzaakt. Naarmate we ouder worden, ontspannen de keelspieren zich meer, waardoor veel oudere mensen meer geneigd zijn te snurken. Overgewicht draagt ook bij tot snurken omdat er meer vetweefsel in het keelgebied zit. De structuur van je neus en keel, de hoeveelheid alcohol die je drinkt en je slaaphouding kunnen allemaal een rol spelen bij de vraag of en hoe vaak je snurkt. Andere factoren zijn droge lucht, ziektes en ook allergieën.

Vaak is het iets tijdelijks. Als je echter chronisch snurkt, moet je dit met je arts bespreken om er zeker van te zijn dat je geen obstructief slaapapneu of een ander gezondheidsprobleem hebt. Dit kan ertoe leiden dat je lichaam 's nachts niet voldoende zuurstof krijgt en daardoor kun je enorme schade aan je gezondheid oplopen.

Maar als je je partner alleen af en toe gek maakt door 's nachts een heel bos om te hakken, zijn er een paar eenvoudige manieren om snurken te voorkomen. En natuurlijk om de boel netjes op orde te houden, zodat je weer rustig met je partner in één bed kunt slapen. Hier zijn de 6 beste tips tegen snurken:

1. Gebruik een vochtigheidsregelaar in de slaapkamer

Airconditioning en verwarming drogen de lucht in huis uit en de delicate weefsels in neus en keel zijn daar gevoelig voor. Het gebruik van een koude luchtbevochtiger helpt om een deel van dit vocht in de lucht te vervangen, waardoor ademen door de neus comfortabeler en gemakkelijker wordt. 

Voeg een paar druppels etherische olie toe aan de luchtbevochtiger voor extra verlichting van je luchtwegen. Pepermunt, tea tree olie en eucalyptus helpen om de neusholtes op natuurlijke wijze te openen en zo het snurken te verminderen. Deze tip helpt zelfs als je een snurkende hond hebt!

2. Neem een warme douche voor je naar bed gaat

Een warme, dampende douche voordat je naar bed gaat, helpt een verstopte neus te openen, zodat je gemakkelijker kunt ademhalen. Als alternatief kan je ook stoom inademen door boven een kom heet water met een essentiële olie te ademen. Haal een paar keer diep adem in de stoom. Het is het beste om een handdoek over je hoofd te hangen, om de stoom naar je luchtwegen te leiden. Doe dit ten minste vijf tot tien minuten voordat je gaat slapen. Het prettige neveneffect hiervan is dat je enorm ontspant en snel in slaap valt.

3. Olie je neusgaten

Ayurveda, de 5000 jaar oude Indiase levensleer, adviseert om de neusholtes in te smeren met sesamolie of Ghee om snurken te verlichten. Ghee wordt ook wel geklaarde boter genoemd. Het wordt in veel Ayurvedische geneeswijzen gebruikt vanwege zijn geneeskrachtige eigenschappen. Met schone handen masseer je met je pink de binnenkant van je neusgaten met sesamolie of zachte Ghee. Sluit één neusgat per keer en inhaleer de olie om de binnenkant van de neus te bevochtigen. Herhaal dit voor het slapen gaan en 's morgens na het wakker worden.

4. Smeer je hals in

Olijfolie is een krachtige ontstekingsremmer en kan de zwellingen in de luchtwegen remmen. Het verzacht ook de pijn en vermindert de trillingen in de keel die snurken veroorzaken. Hiervoor moet je je enkel een beetje vermannen en vlak voor je naar bed gaat een borrelglaasje vol pure olijfolie drinken in twee tot drie slokken.

Als je het niet kunt opbrengen om dit te doen, is honing ook een goede optie. Het heeft ontstekingsremmende eigenschappen en bedekt de hals, waardoor snurktrillingen worden verminderd. Meng een theelepel honing in een kop heet water, kamillethee of gemberthee en drink dit voor het slapen gaan. Kamille staat bekend als een spier- en zenuwverslapper die je helpt beter te slapen. Gember heeft een antibacteriële werking.

5. Gebruik kruiden

Natuurlijke kruiden kunnen preventief werken tegen snurken en een rustige slaap bevorderen. Pepermunt heeft ontstekingsremmende eigenschappen die de luchtwegen kunnen vrijmaken. Voeg een of twee druppels pepermuntolie toe aan een glas warm water en gorgel ermee voordat je naar bed gaat.

Kurkuma is een krachtig antibioticum en ontsmettingsmiddel en een van de beste kruiden om snurken te bestrijden. Opvallend genoeg worden deze eigenschappen versterkt wanneer kurkuma met melk wordt gecombineerd. Deze combinatie maakt het ook een geweldige immuunsysteem booster! Meng twee theelepels gemalen kurkuma in een kop hete melk om "gouden melk" te maken, een oud Ayurvedisch recept dat wordt gebruikt als een natuurlijke remedie tegen snurken. Drink het ongeveer een half uur voordat je naar bed gaat.

6. Slaap wat hoger

Slapen op je rug kan ervoor zorgen dat je tong naar de achterkant van je keel gaat en een deel van de luchtstroom blokkeert, waardoor je gaat snurken. Als je op je zij slaapt en je hoofd is recht of zelfs een beetje laag, heb je de neiging om meer te snurken. Om de luchtstroom in je ademwegen te bevorderen, moet je enigszins verhoogd slapen. Hiervoor bevelen wij de elektrisch verstelbare lattenbodem van FlexiSpot aan, die je gemakkelijk met één druk op de knop in de voor jou meest comfortabele positie kunt zetten. Deskundigen bevelen een lichte helling van ongeveer 10 graden aan.