Chat with us, powered by LiveChat
KRIJG 8-12% KORTING

Schrijf je in om FlexiSpot Loterij te ontvangen

Bevestig uw inschrijving en win coupons tot 12% korting en meer verrassingen voor Kerstmis.

Je bent succesvol geregistreerd.
U ontvangt nu een e-mail van ons waarmee u uw aanmelding voor de nieuwsbrief dient te bevestigen.
Dank u voor uw interesse.
KRIJG 8-12% KORTING

Schrijf je in om FlexiSpot Loterij te ontvangen

Bevestig uw inschrijving en win coupons tot 12% korting en meer verrassingen voor Kerstmis.

Je bent succesvol geregistreerd.
U ontvangt nu een e-mail van ons waarmee u uw aanmelding voor de nieuwsbrief dient te bevestigen.
Dank u voor uw interesse.

De invloed van slaap op onze geestelijke gezondheid

Juni 29, 2022

Wat is de invloed van slaap op onze geestelijke gezondheid?


Er bestaat een complexe relatie tussen slaap en ons geestelijk welzijn. Als we niet goed slapen, voelen we ons slecht gehumeurd, hebben we moeite om ons te concentreren en zijn we veel minder veerkrachtig. Maar het omgekeerde is ook waar: een moeilijke tijd waarin we mentaal in de put zitten, kan ons van onze slaap beroven. Dit maakt de problemen dan weer veel erger wanneer je je onrustig door de dag moet worstelen.  

 

Onze geest speelt een grote rol in de slaap. Het goede nieuws is dat onze geest gemanipuleerd kan worden, net zoals we hem vaak op een negatieve manier manipuleren zonder het te weten. Het is dus ook mogelijk om hem naar het positieve te richten, zodat we weer goed kunnen slapen en mentaal sterker zijn.  

 

Definitie van geestelijke gezondheid  

Geestelijke gezondheid is een complex onderwerp, aangezien het emotionele, psychologische en sociale aspecten heeft. Laten we het dus zo eenvoudig mogelijk samenvatten met een definitie van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO):

 

"Geestelijke gezondheid is een toestand van welzijn waarin een individu zijn of haar eigen potentieel vervult, kan omgaan met de normale spanningen van het leven, productief en vruchtbaar kan werken, en kan bijdragen aan de gemeenschap". 



Hoewel de WHO het concept van geestelijke gezondheid duidelijk koppelt aan dat van welzijn, zijn velen van ons geneigd zich te concentreren op geestesziekten wanneer we aan geestelijke gezondheid denken. Geestesziekten zijn veelomvattend en kunnen schizofrenie, dementie, PTSD en angst omvatten, naast eetstoornissen, stoornissen in het gebruik van middelen, ADHD en depressie, om er maar een paar te noemen.

Geestesziekten zijn een belangrijk gezondheidsprobleem

 

De National Alliance on Mental Health (NAMI) rapporteert:

 

  • Ongeveer 1 op 5 volwassenen krijgt ten minste eenmaal in zijn leven te maken met een geestesziekte. Ongeveer één op 25 lijdt aan een geestesziekte die ernstig genoeg is om één of meer belangrijke levensactiviteiten te hinderen of te belemmeren.

  • Geestesziekten zijn de op twee na meest voorkomende oorzaak (direct of indirect) van ziekenhuisopname voor mensen tussen 18 en 44 jaar.

  • Volwassenen met psychische stoornissen sterven gemiddeld 25 jaar eerder dan geestelijk gezonde mensen.

  • Elke dag plegen gemiddeld 5 mensen zelfmoord in Nederland. Daarvan zijn 70% mannen en 30% vrouwen.



Hoe slaap en de psyche verbonden zijn

Onderzoekers en artsen zijn al jaren op de hoogte van het verband tussen slaapkwaliteit en geestelijke gezondheid. In het verleden werd slechts van één kant aangenomen dat slaapproblemen van oudsher als een symptoom van geestesziekte konden worden beschouwd. Maar er zijn steeds meer aanwijzingen dat een slechte slaapkwaliteit ook kan bijdragen tot de ontwikkeling van nieuwe psychiatrische stoornissen en het vermogen om met bestaande stoornissen om te gaan.



Uit de vele gepubliceerde rapporten waarin een verband wordt gelegd tussen een ontoereikende of slechte slaapkwaliteit en geestelijke gezondheidsproblemen, komen de volgende feiten duidelijk naar voren:

 

  • Slapelozen hebben bijna 10 keer meer kans op een klinische depressie en een meer dan 17 keer hogere kans op klinische angst dan normale slapers.

  • Vierjarigen met ernstige slaapstoornissen hebben een hoger risico op het ontwikkelen van symptomen van psychiatrische problemen in vergelijking met normale slapers dan zesjarigen.

  • Diegenen met twee of meer soorten slaapproblemen hadden ongeveer 2,6 keer meer kans om een zelfmoordpoging te melden dan diegenen zonder klachten over slapeloosheid.

Hoewel onderzoekers nog steeds niet de exacte redenen kennen voor deze wederzijdse relatie tussen slaappatronen en geestesziekten, hebben wetenschappers ontdekt dat slaapstoornissen neurotransmitters en stresshormonen ernstig beïnvloeden. Dit kan leiden tot denkstoornissen en het onvermogen om emoties te reguleren; twee van de meest voorkomende symptomen van geestesziekten.

 

Hoe kun je omgaan met slapeloosheid?

 

Slapeloosheid, het onvermogen om in slaap te vallen of om de hele nacht door te slapen, teistert miljoenen mensen op alle niveaus van geestelijke gezondheid.

Voor velen kan slapeloosheid deel uitmaken van het complexe geheel van oorzaken voor geestelijke gezondheidsproblemen. Als men in staat is een rustgevende en diepe slaap te bereiken, zal dit ook helpen bij het overwinnen van een breed scala van psychologische en emotionele problemen, en dus een belangrijke stap voorwaarts betekenen. Met andere woorden, als je moeiteloos slaapt, zul je ook veel veerkrachtiger zijn en dus beter in staat om je mentale problemen aan te pakken.

Strategieën voor de behandeling van slapeloosheid gelden voor mensen met en zonder bestaande geestelijke gezondheidsproblemen. Het Better Sleep Council heeft vele tips gepubliceerd om de kwantiteit en de kwaliteit van de slaap te verbeteren door een betere slaaphygiëne.

In de meeste gevallen vereisen deze tips om de slaapkwaliteit te verbeteren een verandering van levensstijl. Dit begint met een slaaproutine, betere voedingsgewoonten, meer lichaamsbeweging, ontspanningstechnieken zoals yoga of meditatie, voedingssupplementen of medicijnen met melatonine of valeriaan. Vaak is het bovendien te wijten aan verkeerde gewoonten die we in de moderne wereld hebben aangeleerd en die het ons moeilijk maken om in slaap te vallen. Kleine dingen zoals naar een beeldscherm kijken, of het nu de tv, mobiele telefoon of tablet is, kunnen ervoor zorgen dat de melatonineproductie wordt beperkt door het blauwe licht van de beeldschermen. Bovendien kunnen alle gebeurtenissen in de media ons psychologisch stress bezorgen, waardoor het moeilijker wordt om in slaap te vallen. Cognitieve gedragstherapie kan ook helpen de negatieve gedachten en handelingen die je wakker houden te beheersen of te elimineren.

 

Hulp inroepen

Als je vermoedt dat jij of iemand in je omgeving lijdt aan geestelijke gezondheidsproblemen of worstelt met slaapproblemen, neem dan contact op met een arts, psycholoog of therapeut. Deze kan je begeleiden naar één van de vele beschikbare effectieve interventies en behandelingen. 

 

Vaak kan alleen de omgeving al een enorm verschil maken om beter te slapen. We raden een matras van goede kwaliteit aan die het beste bij jou past en een verstelbare lattenbodem zoals de EB01 van FlexiSpot. Je hoeft je in ieder geval geen zorgen te maken over comfortabel en gezond slapen en je kunt in een gezonde houding genieten van een boek voordat je gaat slapen.