Gratis bezorging in NL en BE
Schrijf je in en krijg 8% korting
Tot 10 jaar garantie
Home>Alle blogs>Welzijn>Blog detail>

Thuis Werken: De Arbowet en andere regelingen

17 januari 2023

We weten het al sinds de jaren ‘70 van de vorige eeuw: onze maatschappij is niet ‘sustainable’: We overbelasten de natuur, alles moet anders. Maar hoe? Wat kunnen we doen? En wat moeten we doen? In dit stukje leggen wij onze visie op het nieuwe werken uit.

Kantoorgebouwen zijn verleden tijd

Nou ja, ‘uit’ is misschien wat sterk uitgedrukt. In een maatschappij als de onze is nou eenmaal veel administratie te doen, en dat zal nooit veranderen.

Voor de komst van het internet werden enorme kantoorpanden gebouwd voor de verwerking van enorme bergen papierwerk. Dit werd gedaan door een hele hoop mensen die allemaal van 9 tot 5 achter een bureautje zaten te stempelen, te typen en te archiveren.

Al deze medewerkers wilden het liefst zo dicht mogelijk bij het kantoorpand wonen, en gingen het liefst allemaal met hun eigen auto, waardoor er in de ‘spitstijden’ enorme files ontstaan.

De eerste stap op weg naar een nieuwe toekomst

In de Regering wisten ze allang dat het zo niet langer kon doorgaan. Door de werkdruk en het lange zitten kregen de werknemers last van RSI, tennisarmen, volleybalpolsen, nek- en rugklachten, gezwollen benen van het zitten, oogklachten en geestelijke vermoeidheid.

  

Daarom werd in 1983 de Arbowet in het leven geroepen. Hierin werd de werkgever verplicht om maatregelen te treffen waardoor het werk voor de werknemers minder belastend werd. Er werden afspraken gemaakt over de Ergonomie van de Werkplek. Tafels en stoelen moesten in hoogte verstelbaar zijn voor de verschillende mensen, de computer moest op de juiste hoogte staan, er kwamen muismatten, voetsteunen en ATV dagen.

 

Het werd een beetje beter voor ons allemaal, maar echt veel scheelde het niet; we stonden nog steeds met zijn allen in de file, en zaten nog steeds de hele dag op ons gat.  

COVID 19: Ramp of Redding?

En toen brak eind 2019 COVID 19 uit. Ineens moesten we allemaal thuisblijven. Eerst voor 2 weken, maar het liep uit tot 2 jaar. Omdat het werk toch door moest gaan, werden de werknemers van alle kanten gestimuleerd om hun werknemers thuis aan het werk te zetten.

Zo zouden de werknemers elkaar niet meer kunnen besmetten, en werd ineens ook het fileprobleem opgelost! Thuiswerken bleek de oplossing! Ook scholen, opleidingscentra en zelfs de universiteiten sloten hun deuren om via video calls het lesprogramma voort te zetten. Met grote stappen gingen we ineens de toekomst in!

De voordelen van thuiswerken

De voordelen van thuiswerken zijn eindeloos! Geen reistijden meer, geen reiskosten meer,  meer flexibiliteit in je werkuren, geen kinderoppas nodig … Geen zin om te douchen? Dan werk je toch lekker in je pyama! Even tijdens je pauze de rollade omdraaien of de hond een blokje om laten lopen? Geen probleem!

 

Ook voor de werkgevers heeft het thuiswerken veel voordelen;

 

  • Geen reiskostenvergoedingen meer
  • Geen hoge kosten voor een kantoorpand
  • Geen te onderhouden koffieautomaten, kantines, huur van parkeerplaatsen, beveiliging, enzovoort.

 

Vergaderingen en seminars kunnen plaatsvinden plaats via ZOOM, Meet en andere videocall Apps. Ook op de Universiteiten en zelfs in de kleuterklas raakt de nieuwe generatie heel bekend met dit nieuwe fenomeen.  

 

Mocht persoonlijk contact en een fysieke ontmoeting écht nodig zijn, dan kan de werkgever voor een flexkantoor zorgen. In een flexkantoor heeft niemand een eigen plek. De bureau’s zijn van niemand en iedereen. Je bent toch maar een bepaald aantal uren per week aanwezig.  

De nadelen van het thuiswerken

Natuurlijk heeft thuiswerken ook zijn nadelen. Veel mensen vinden het jammer dat ze het directe contact met hun collega’s kwijt zijn. Het is natuurlijk best gezellig om tijdens de koffiepauze met je collega’s de dag door te nemen of bespreken wat er gisteren op tv was. Direct contact tussen collega’s zorgt ook voor een betere kennisverspreiding (je kan je vraag gewoon even door de zaal heen roepen: er is altijd wel een collega die het antwoord weet!)  Anderzijds is het ook wel weer fijn meer tijd te hebben voor je gezin en je buren.

Het grootste probleem heeft te maken met de inrichting van de thuiswerkplek: Niet iedereen heeft in zijn huis een extra kamer dat als kantoor gebruikt kan worden. Nog steeds heb je als administratief medewerker recht op een goed ergonomisch bureau, een goede bureaustoel,  goede verlichting, en natuurlijk een goed werkende laptop met internetverbinding. Wie is daar verantwoordelijk voor? En wie gaat dat betalen?   

De vernieuwde Arbowet

In 2020 is de Arbowet op belangrijke punten aangepast. Dit vooral met het oog op de thuiswerkers. Want, al gaat de Corona weg, de thuiswerkers zijn er om te blijven.

In de nieuwe Arbowet worden eisen gesteld waar een thuiswerkplek aan moet voldoen. Ook worden er nieuwe eisen gesteld aan het flexkantoor. Wanneer je wilt dat je werknemers een bureau delen, dien je er als werknemer wel voor te zorgen dat dit bureau gemakkelijk in hoogte verstelbaar is, en ook de stoel aangepast kan worden.

 

In de Arbowet staat dan ook geregeld in hoeverre de werkgever bij moet dragen aan de kosten gemoeid met de inrichting van een thuiswerkplek.

Een slimme ondernemer gaat in zee met FlexiSpot. Behalve de grote keuze aan ergonomische kantoorartikelen, de supersnelle levering en geweldige service, heeft FlexiSpot een speciale regeling voor zakelijke klanten die meerdere artikelen wil bestellen. Bekijk hier de voorwaarden

Het Ondernemersplein

De Nederlandse Overheid heeft een speciale website gemaakt voor de Nederlandse ondernemers, Het Ondernemersplein. Hier kun je enorm veel informatie vinden over het vak ondernemen, en hoe je om dient te gaan met bepaalde zaken, zoals bijvoorbeeld de thuiswerkers!

De online freelancers en studenten

Ook al zijn de online freelancers en studenten niet officieel bij een bedrijf in dienst, natuurlijk is het ook voor deze groeperingen heel erg belangrijk om een goede werkplek te hebben. Lees daarom de regels van de Arbowet door, en bekijk de handige tips en regels voor thuiswerken op het Ondernemersplein.

 

Heeft u vragen over FlexiSpot en de mogelijkheden op het gebied van de inrichting van Flexkantoren? Neem gerust contact met ons op via de email info.nl@flexispot.com of onze chat! Wij helpen u graag verder.