Inmiddels is het heel gewoon geworden om deels op kantoor en deels thuis te werken. De meeste mensen zijn hier dan ook aan gewend, maar dat wil zeker niet zeggen dat het altijd makkelijk is. De balans vinden tussen thuiswerken en op kantoor kan nog wel eens een hele uitdaging zijn. Gelukkig zijn er een aantal dingen die hierbij goed kunnen helpen. Daarbij kan het per werknemer zeker verschillen of deze juist gebaat is bij vaker thuiswerken of meer op kantoor aanwezig zijn. Hieronder kijken we naar hoe dit alles precies werkt en zie je hoe het mogelijk is een goede balans tussen beiden te vinden.
Wat is hybride werken?
Met hybride werken wordt bedoeld dat een functie deels thuis en deels op een werkplek zoals een kantoor kan worden vervuld. Dit is lang niet bij alle banen mogelijk, maar er komen er steeds meer bij waarbij dit wel het geval is. Vanwege diverse factoren die de laatste jaren van invloed zijn geweest wordt het bij meer en meer bedrijven de standaard. Daarbij geeft het werknemers ook de vrijheid om hun leven op een wat andere manier in te richten als ze dit willen. Om ervoor te kunnen zorgen dat hybride werken zo goed mogelijk gaat, is het echter wel belangrijk dat er zeer duidelijke afspraken gemaakt zullen worden.
Zo gezond mogelijk thuiswerken
Wanneer thuiswerken op een goede manier gebeurd, zal het zowel werkgevers als werknemers veel positiefs opleveren. Mensen die van een bedrijf de vrijheid krijgen om thuis, of op andere gewenste locaties te werken, kunnen immers veel meer doen. Bovendien zal het ervoor zorgen dat ze meer over hebben voor een bedrijf wanneer deze hun vrij zal laten op dit gebied. Aan de andere kant mogen de prestaties er natuurlijk niet onder lijden, en moet een werknemer er zorg voor dragen dat deze dezelfde prestaties kan leveren als normaal gesproken gebeurd.
Overleg met de werkgever
Het is ontzettend fijn om als werknemer veel vrijheid te krijgen over hoe en waar je jouw functie precies invult. Een ding wat ontzettend belangrijk is en zal blijven, is om dit altijd in overleg met een werkgever te doen. Dit vormt vaak de basis van een goede balans tussen thuiswerken en op kantoor. Daarbij zijn de meeste werkgevers tegenwoordig zeker bereid om hun mensen te helpen ervoor te kunnen zorgen dat ze thuis of op andere locaties zo productief mogelijk kunnen zijn.
Maak afspraken thuis
Of je met succes thuis kunt werken is lang niet alleen afhankelijk van een werkgever. Ook de thuisomgeving speelt hierbij een belangrijke rol. Wanneer er veel afleidingen zijn kan dit immers alleen maar averechts werken. Daarom is het belangrijk goede afspraken te maken met het thuisfront. Probeer een eigen plek in te richten waar je niet snel kunt worden afgeleid en waar je jezelf af kunt sluiten van anderen. Indien dit niet mogelijk is, zal het waarschijnlijk beter zijn om voorlopig nog even wel op kantoor te gaan werken.
De zoektocht naar balans
Zelfs in veel functies waar werkgevers eerder aan hebben gegeven dat niet op kantoor werken geen optie was, is dit in de laatste jaren veranderd. Door de wereldwijde pandemie hebben veel bedrijven snel moeten schakelen en hun werknemers de voorzieningen en applicaties moeten bieden die het mogelijk maken om thuis optimaal te kunnen functioneren. Door dit te doen is er op de algehele arbeidsmarkt een betere balans ontstaan voor veel bedrijven en hun medewerkers. Daardoor lijkt het zeker aannemelijk dat er in de komende jaren alleen maar meer hybride functies bij zullen gaan komen.
Vul een checklist in
Wanneer je er nog niet helemaal zeker van bent of je thuiswerken op de juiste manier aanpakt, zijn er diverse manieren om dit te controleren. Op verschillende plaatsen online kan er bijvoorbeeld een checklist worden ingevuld. Dit kan een prima stap in de goede richting zijn om te kijken of je qua thuiswerken op de goede weg bent. Zelfs wanneer dit niet het geval is kun je met behulp van diverse tips direct een aantal zaken verbeteren, zodat je in de toekomst nog betere prestaties kunt leveren vanaf iedere hybride werklocatie.
Als laatste
Zowel voor werkgevers als werknemers kan het vinden van de juiste balans tussen thuiswerken en op kantoor een hele klus zijn. Door voldoende met elkaar te communiceren en te overleggen wordt dit echter een stuk makkelijker. Veel werknemers zullen daarbij al snel aangeven dat ze graag de vrijheid hebben om zelf te bepalen hoe zij hun werkweek invullen. Het is echter wel belangrijk dat het vertrouwen van werkgevers hier weer niet bij wordt geschaad. Als er goed naar elkaar wordt geluisterd zou het daarom geen probleem moeten zijn om de juiste balans gezamenlijk te vinden.