In elk bedrijf zijn er werknemers die niet altijd met elkaar overweg kunnen. Of het nu gaat om verschillende persoonlijkheden, levensstijlen, meningen of andere factoren, soms kunnen werknemers gewoonweg niet met elkaar opschieten. En als er meningsverschillen zijn op de werkvloer, heeft dat gevolgen voor iedereen.
De daaruit voortvloeiende spanningen maken niet alleen de kantooromgeving onaangenaam, maar kunnen ook een negatieve invloed hebben op de productiviteit van je bedrijf. Het oude gezegde dat je ijzer met ijzer scherpt, heeft echter ook zijn goede kanten. Als je conflicten constructief aanpakt, kan dat leiden tot gezonde concurrentie, procesverbeteringen, innovatie en meer creativiteit.
Hier zijn enkele tips om conflicten tussen ruziënde werknemers tactvol om te buigen in consensus.
Stap 1: Begrijp de aard van het conflict
Het is vaak verleidelijk om veronderstellingen te maken over een conflict, vooral wanneer er geruchten de ronde doen. Maar neem niets klakkeloos aan. Zoek in plaats daarvan uit wat de oorzaak is van de onenigheid tussen je werknemers.
Allereerst moet je ervoor zorgen dat je niet te maken hebt met een kwestie van intimidatie of discriminatie op het werk. Maak je vertrouwd met het beleid van je bedrijf ter voorkoming van pesterijen; tenminste als je dat nog niet gedaan hebt. Als je nog geen dergelijk beleid hebt, moet je daar een prioriteit van maken.
Denk eraan dat het bij pesterijen niet gaat om de bedoeling van het gedrag, maar om hoe het gedrag wordt waargenomen.
Als je alle kwesties zoals discriminatie en intimidatie hebt uitgesloten, wat zijn dan de andere omstandigheden die het conflict kunnen veroorzaken of verergeren? Zijn er conflicterende werkstijlen in het spel? Is de omgeving stressvol? Leidt een nieuw project tot krappe deadlines? Wat met een moeilijke klant? Zijn er personeelsleden die roddels verspreiden of collega's pesten?
Er kunnen verschillende factoren zijn die leiden tot vijandigheid onder je personeel. Om het probleem met succes op te lossen en toekomstige conflicten te vermijden, moet je de wortel van het probleem identificeren.
Stap 2: Moedig je werknemers aan om het probleem zelf op te lossen
Als leider wil je dat je personeel zo zelfredzaam mogelijk is. Je bent tenslotte hun supervisor of manager, niet hun moeder.
Vergeet niet dat reageren op elke klacht het drama kan vergroten en de situatie erger kan maken. Het kan er zelfs toe leiden dat sommige werknemers denken dat je hen bevoordeelt.
Dit betekent niet dat je je team niet wat steun moet geven als je hen wilt aanmoedigen om problemen zelf op te lossen, vooral als je personeel hebt dat de neiging heeft om confrontaties uit de weg te gaan.
Geef waar nodig hulp of gespreksaanwijzingen, zodat elk personeelslid de ander op een positieve manier kan benaderen. Verwacht niet het probleem voor hen op te lossen. Je kunt de discussie vergemakkelijken, maar daar moet je de grens trekken. Gebruik altijd je beste oordeel wanneer je grieven van werknemers behandelt. Overweeg een gestructureerde aanpak:
-
Bepaal of de situatie emotioneel geladen is en bepaal de ernst van het conflict.
-
Zodra je het probleem hebt beoordeeld, praat je met alle betrokken werknemers, al is het maar om hen te laten weten dat je op de hoogte bent van de situatie.
-
Moedig vervolgens de betrokken personeelsleden aan om openlijk te communiceren en een oplossing te vinden. Vraag hen of ze zich goed voelen om naar het andere personeelslid te gaan en het probleem onder vier ogen op te lossen.
Wanneer mensen samenwerken, zullen er af en toe meningsverschillen zijn. Dat is heel normaal. Maar respectloosheid is een ander verhaal.
Werknemers die niet met elkaar kunnen opschieten, moeten elkaar toch met respect behandelen en moeite doen om naar elkaars kant te luisteren. Het gebruik van woorden als "ik voel" (in plaats van "je hebt") kan er ook voor zorgen dat het gesprek niet defensief wordt.
Een conflict oplossen, hoeft niet noodzakelijk te eindigen in een overeenkomst. Soms is het het beste om het eens te zijn dat je het oneens bent ... met respect. In dat geval moet het personeel erkennen dat er een meningsverschil is en samenwerken om een oplossing te vinden voor de verdere gang van zaken. Concentreer je op het gedrag en de problemen, niet op de mensen.
Stap 3: Voorkom dat het zich escaleert
Helaas lossen sommige situaties zichzelf niet op en ben je genoodzaakt in te grijpen. Als werknemers worden genegeerd, kunnen geschillen tussen hen de hele werkplek besmetten en uiteindelijk de reputatie van je bedrijf schaden. Andere werknemers kunnen onbedoeld in het conflict worden betrokken. Deze "bijzaak" kan de productiviteit verder aantasten.
Ga tot op de bodem van het probleem en stop de aardverschuiving voor ze begint. Zorg ervoor dat de boodschap duidelijk is dat alle werknemers, ongeacht hun positie of anciënniteit, verantwoordelijk zullen worden gehouden voor hun gedrag. Laat hen weten dat er disciplinaire maatregelen kunnen volgen indien ze niet aan de gestelde normen voldoen.
Dit was het eerste artikel in een serie van twee. Wil je meer weten, kom dan later terug op onze blog.