Je bewerkt een Google Doc en valt vervolgens in een zwart gat op TikTok. Je checkt je mail en besluit om snel een broodje te maken. Ondanks een lange to-do lijst of een naderende deadline, kun je je niet concentreren op je werk - en dat is vervelend. Je hebt iets gedaan te krijgen, maar het voelt onmogelijk om jezelf bij elkaar te rapen en je te concentreren. Waarom is dat? Waarom kun je je niet concentreren op je werk? En vooral: hoe kun je je aandachtsspanne een broodnodige boost geven?
1. Je bent erg moe
Gaap je aan je bureau? Voel je je moe en mistig alsof je door cement stampt? Ik heb nieuws voor je: je bent oververmoeid. En dat belemmert je concentratievermogen op het werk.
Studies tonen een direct verband aan tussen slaapgebrek en verminderde cognitieve functies , waaronder je werkgeheugen en cognitieve snelheid. Nog een facet dat sterk achteruit gaat? Waakzaamheid en uitvoerende aandacht. Niet genoeg slaap krijgen kan je focus saboteren.
En wat nog erger is: aanhoudend slaapgebrek kan je hersencellen vernietigen. In een studie gepubliceerd in het Journal of Neuroscience ontdekten onderzoekers dat neuronen die continu vuren zonder voldoende rust beschadigd en vernietigd worden. Muizen verloren maar liefst 25% van hun hersenlocus ceruleus neuronen (LCns), die belangrijk zijn voor de alertheid van de hersenen, na slechts drie dagen vier tot vijf uur slapen. Wetenschappers vermoeden dat hetzelfde zou kunnen gebeuren in het menselijk brein. Gebrek aan slaap kan letterlijk je hersencellen doden.
In plaats van aan je bureau te dutten, zijn er een paar dingen die je kunt doen om wakker te worden:
- Maak een korte wandeling naar buiten. Dit zal je bloed laten pompen en je in het natuurlijke licht brengen. Studies tonen aan dat daglicht de alertheid en productiviteit verhoogt.
- Je zou in de verleiding kunnen komen om naar een kopje koffie te grijpen, maar in plaats daarvan een groot glas water te pakken. Drink wat water om wakker te worden.
- Bekijk en pas uw schema aan zodat u elke nacht voldoende slaapt.
2. Al het nieuws is slecht nieuws
Je hebt een leven buiten je werk en je emotionele toestand is direct gerelateerd aan je focus. Vooral negatief nieuws heeft een sterke invloed op ons humeur.
Als je negatief nieuws ziet, ervaar je je eigen zorgen als bedreigender en ernstiger, en als je je er zorgen over begint te maken, is de kans groter dat je moeite hebt om je zorgen onder controle te houden en dat ze meer op je wegen dan normaal het geval is zou zijn. Slecht nieuws kan je in een neerslachtige stemming brengen, waardoor je minder opgewekt wordt en het moeilijker wordt om je aandacht op je to-do-lijst te richten.
Betekent dit dat goed of spannend nieuws het tegenovergestelde effect heeft? Dat klopt, maar dat hoeft niet per se een goede zaak te zijn. Als je opgewonden bent, stijgt je adrenalinegehalte. Maar hoge adrenalineniveaus kunnen ook leiden tot angst, wat leidt tot lagere werkprestaties.
Het kan een uitdaging zijn om uw gedachten en gevoelens onder controle te houden. Experts raden aan om je eerst bewust te worden van wat je afleidt. Dan kun je je weer focussen op iets wat dichter bij je hart ligt - bijvoorbeeld op je ademhaling.
3. Je hebt te veel taken te doen
Hoe stressvol multitasken ook kan zijn, het kan een ingesleten gewoonte zijn. Onze hersenen zijn flexibel en we hebben ze letterlijk getraind om ongericht te zijn. Multitasken is niet altijd slecht, maar het kan de productiviteit saboteren. Als je je niet gefocust voelt, is dat een duidelijk teken dat je met te veel taken tegelijk bezig bent.
Wat is er zo erg aan dit jongleren? Onderzoekers hebben ontdekt dat hoe sneller en meer gestrest mensen zijn, hoe sneller ze werken. Als ze kunnen multitasken maar voortdurend worden gestoord, zijn ze ook minder productief. En het echte knelpunt? Ze voelen een aanzienlijk hoger niveau van frustratie en stress.
Dit is belangrijk omdat stress je hersenen aantast . Je amygdala stuurt een stresssignaal naar je hypothalamus en vertelt je bijnieren dat je onder druk staat. Je bijnieren reageren door adrenaline in je bloedbaan vrij te geven. Zoals eerder vermeld, leidt te veel adrenaline tot overmatige opwinding, waardoor het moeilijker wordt om je te concentreren en te presteren.
4. Wat kun je doen als je te veel tegelijk doet?
Bepaal wat u kunt om een omgeving zonder afleiding te creëren. Leg je telefoon in een andere kamer. Sluit het e-mailtabblad in uw browser. Zet een koptelefoon op zodat je de geluiden om je heen niet hoort.
Maak een lijst met uw drie belangrijkste prioriteiten voor de dag. Deze lijst helpt je te focussen en voorkomt dat je verzandt in kleine dingen.
Verdeel je dag in kleinere stukken. Probeer de Pomodoro-techniek of het systeem van 52 minuten werk gevolgd door een pauze van 17 minuten. Blokken van tijd geven je een beter gevoel van urgentie omdat je een tijdslimiet hebt. En korte pauzes geven je de kans om op adem te komen en je opnieuw te concentreren.
5. Je haat de baan waar je nu aan werkt
Misschien zie je liever de verf drogen dan de maandelijkse onkostendeclaratie (of een andere gehate taak) aan te pakken. We stellen een ongemakkelijke taak uit om ongemakkelijke gevoelens zoals verveling, ontoereikendheid of angst te vermijden.
Laten we eerlijk zijn - als je niet enthousiast bent over wat je moet doen, zul je slimme manieren vinden om uitstelgedrag te vertonen. Dat komt omdat het voltooien van een gevreesde taak echte pijn kan veroorzaken.