Gratis bezorging in NL en BE
Schrijf je in en krijg 8% korting
Tot 10 jaar garantie

Overwin burn-out met deze eenvoudige stappen

11 januari 2023

Op dit moment kan het moeilijk zijn om werk, gezin en andere verantwoordelijkheden bij te houden. Bovendien is stress op het werk niet ongebruikelijk tijdens een wereldwijde pandemie.

Maar wat als je die stress maar niet kwijtraakt? Wat te doen als elke dag maandag lijkt? Uw toenemende gevoelens van angst en angst om naar uw werk te gaan, zijn hoogstwaarschijnlijk te wijten aan een burn-out op de werkplek, niet aan stress. Hier kan een sta-bureau van Flexispot uitkomst bieden.

Burn-out begrijpen?

Job burn-out is geen ziekte. In plaats daarvan is het een 'beroepsfenomeen', wat betekent dat het een fysieke aandoening is die wordt veroorzaakt door iemands werk. Experts noemen burn-out "een syndroom waarvan wordt gedacht dat het wordt veroorzaakt door chronische stress op het werk die niet goed is beheerd."

Burn-out is iets anders dan stress

Stress op het werk kan leiden tot burn-out, maar langdurige stress op het werk veroorzaakt echt problemen. Zelfs als je het te druk hebt op je werk, betekent dat niet dat je moet stoppen.

Elk type stress wordt veroorzaakt door een andere oorzaak. Als je te laat bent voor een belangrijke afspraak, gaat je hartslag omhoog en verbruik je meer brandstof. Dit is een teken van stress. Stress op het werk lijkt veel op stress thuis. Een voorbeeld van stress op de werkvloer is wanneer je je geduld met je collega's verliest omdat je te laat bent met een rapport dat over een uur moet komen of omdat je een boze klant moet kalmeren.

Maar de meeste spanningen duren maar kort.

Soms kan de stress van het werk te veel zijn. En als dat gebeurt, is de kans groter dat je jezelf opbrandt op het werk.

Hoe burn-out te overwinnen

Werk moet het gemakkelijk maken om burn-out te voorkomen, en soms is dat het geval. Als je baan je niet motiveert en je praktische ervaring wilt met iets nieuws, overweeg dan om met je manager te praten over het aannemen van nieuwe opdrachten. Ook al is het maar een verhuizing van het ene deel van het bedrijf naar het andere, een verandering van omgeving kan je opbeuren.

Helaas wordt professionele burn-out vaak veroorzaakt door dingen waar je geen controle over hebt. Maar dit betekent niet dat je je altijd zo zult voelen. Tegelijkertijd kan burn-out worden veroorzaakt door verouderde apparatuur in uw kantoor. Soms  is het een  lange weg om een sta-bureau van hoge kwaliteit te kiezen. Wanneer je op je werk een burn-out krijgt, kunnen de volgende tips je helpen om weer plezier in je werk te vinden.

· Verbreek de verbinding met het werk

Zelfs als u zich voor die dag afmeldt bij uw werkaccount of het kantoor verlaat, kunt u een telefoontje van een collega krijgen of worden gevraagd om uw werk af te maken. Altijd beschikbaar moeten zijn kan vermoeiend zijn. Zet uw e-mailmeldingen op stil en beantwoord geen werkoproepen buiten kantooruren. Hoewel het misschien makkelijker gezegd is dan gedaan, kan een pauze van je werk je helpen om je de volgende dag beter op je werk te concentreren.

· Bekijk de plannen

Werk samen met uw bedrijf om een plan te bedenken dat voor iedereen werkt. Het kan zijn dat u momenten wilt waarop u verandering wilt, maar als u een algemene tijd instelt om uw dag te beginnen en te eindigen, is de kans kleiner dat u de hele nacht wakker blijft.

Praat met anderen

Zoek iemand in uw omgeving die u kunt vertrouwen en praat over uw werk, carrière en leven. Uw gevoelens over uw baan kunnen ingewikkelder zijn dan u denkt. Door met een andere persoon te praten, kunt u ideeën opdoen over hoe u de problemen waarmee u wordt geconfronteerd, kunt oplossen.

· Geniet van de vakantie

Werkgerelateerde burn-out kan worden voorkomen door met je baas een plan te maken over wanneer je op vakantie gaat. Die vakantiedagen kunt u behouden als onderdeel van uw personeelsbeloningen.

Een welverdiende vakantie is goed voor zowel je mentale gezondheid als het bedrijfsresultaat van je baas. Studies tonen aan dat het nemen van vakanties op veel manieren uw gezondheid ten goede komt. Het maakt je bijvoorbeeld productiever en minder gestrest (om nog maar te zwijgen van het feit dat het je kan helpen langer te leven).

Probeer iets nieuws

Als je denkt dat je geen loonsverhoging of een nieuwe functie op het werk krijgt, wil je misschien iets nieuws proberen in je vrije tijd. Zoek iets dat je interesseert en begin met vrijwilligerswerk of leer iets nieuws. Als je je door je werk te druk en gestrest voelt, neem dan de tijd om een nieuwe vaardigheid te leren of nieuwe mensen te ontmoeten. Dit kan je enorm helpen om weer in balans te komen. Controleer op dezelfde manier of uw zitgelegenheid in orde is. Het bijwerken van uw bureau kan erg handig zijn. Aarzel dus niet om iets nieuws te proberen.

houd stress weg 

Stress op het werk komt vaak voor, en het hoeft niet altijd slecht te zijn als het goed wordt beheerd. Aan de andere kant is stress die maanden of jaren aanhoudt op de werkvloer een ander verhaal. Burn-out op het werk wordt veroorzaakt door langdurige stress die, indien onbehandeld, iemands carrière en persoonlijk leven kan schaden. Daarom  zorgt Flexispot  voor de beschikbaarheid van kwaliteitsproducten zoals bureaus. Ze zijn van vitaal belang bij het omgaan met de burn-out waarmee u op dit moment te maken kunt krijgen.