Gratis bezorging in NL en BE
10% kortingscode voor alle: POWER
Tot 10 jaar garantie
Home>Alle blogs>Werk>Blog detail>

Kritieke gebieden van een geweldige werkplek

08 maart 2023

Een werkplek is een complexe en interessante machine. Veel dingen vormen de som der delen. Het kan een beetje overweldigend zijn als je naar een bedrijf kijkt en je afvraagt wat het maakt tot wat het is.

 

Veel experts zouden deze vraag beantwoorden door te wijzen op hun eigen vakgebied. Zo wordt de bedrijfscultuur een van de belangrijkste onderdelen van een bedrijf genoemd. Iemand anders zou kunnen zeggen dat leiderschap het belangrijkste element is.

 

De waarheid is dat er enkele dingen zijn die als kritieke gebieden op de werkplek kunnen worden beschouwd en die samen een geweldige plek om te werken vormen. Merk op dat ze niet "meest belangrijk" of iets anders worden genoemd.

 

Ze zijn kritisch, met andere woorden, ze zijn cruciaal voor het succes van een bedrijf, een groep. Kritiek betekent per definitie "een keerpunt of bijzonder belangrijk". Dus wanneer een bedrijf zich op deze gebieden richt, verwacht dan dat er een omslagpunt van groot belang zal optreden.

 

Wat zijn de kritieke gebieden van een werkplek?

 

Zij zijn:

 

  • Werkplek
  • Functie
  • salaris en voordelen
  • Gevoel
  • Betrokkenheid
  • Doel
  • productiviteit
  • cultureel
  • leren en ontwikkeling
  • leiderschapskwaliteiten

 

Deze gebieden kunnen worden samengevat onder drie overkoepelende termen: werkplek, baan en salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden. De kritieke gebieden van een organisatie bestrijken veel overkoepelende kwesties die op hun eigen gebied zelfs nog genuanceerder zijn. U zult merken dat er een paar problemen zijn die zich uitstrekken over meerdere kritieke gebieden, maar dat is logisch omdat elk van die gebieden invloed heeft op de andere. Zo wordt 'productiviteit' beïnvloed door 'leiderschap' en 'doelen stellen', maar ook door 'betrokkenheid' en 'werkplek' en vice versa. Er zijn een aantal vergelijkbare voorbeelden die kunnen worden vermeld.

 

Laten we daarom de belangrijkste punten eens nader bekijken.

 

Werkplek

 

Een werkplek is een groep mensen die samenwerken aan een gemeenschappelijk doel. De werkplek zelf - laten we eens kijken welke rol het speelt. Of u nu op kantoor zit of op afstand werkt, waar u uw werk doet, is een belangrijke factor. Het gaat over zaken als de tools die je nodig hebt voor je werk, hoe werknemers de werkplek als geheel ervaren, of zelfs gevoelige kwesties zoals het doel van het bedrijf, enz.

 

Vraag je je af of je elke dag wilt komen werken in een warm gebouw zonder airconditioning, stinkende toiletten en keuken, oncomfortabele stoelen, bureaus die oud en moeilijk te bewerken zijn, enzovoort? Nee natuurlijk niet. Deze zaken hebben een grote impact op hoe medewerkers hun dagelijkse werkomgeving ervaren.

 

Elke werknemer is blij als zijn bedrijf investeert in meubilair waardoor hij zich gewaardeerd voelt. In deze categorie zitten onder meer in hoogte verstelbare bureaus ( ED5 ), ergonomische bureaustoelen ( BS11 ) en beeldschermhouders ( M21 ).

 

Functie

 

Een baan wordt simpelweg gedefinieerd als het werk dat een persoon doet om geld te verdienen. Wanneer een baan gedurende een lange periode wordt vervuld, wordt dit een "carrière" genoemd.

 

Dit onderdeel gaat over hoe medewerkers hun werk beleven. Geeft u om uw werk? Of is het gewoon een manier om aan het einde van de maand een salaris te incasseren? Hoe hoog is de arbeidsethos in uw team? Hoe gefrustreerd zijn werknemers die proberen hun werk gedaan te krijgen of hebben ze een hoog niveau van begrip en vermogen om taken gedaan te krijgen? Hebben ze de tools, middelen en training die ze nodig hebben? Hoe gestrest ben je? Hebben ze een carrièremogelijkheid of is hun toekomst onzeker?

 

Worden zij ondersteund door leidinggevenden en managers bij het uitvoeren van hun taken? Krijgen ze de vrijheid die ze nodig hebben om een gezonde work-life balance te behouden ? En een belangrijke vraag: vind je je werk leuk en wil je in je werk blijven - of wil je het verlaten?

 

salaris en voordelen

 

Salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden zijn wat je krijgt in ruil voor je werk. Het bedrag dat u voor uw werk krijgt, wordt meestal salaris genoemd. Andere dingen die je in ruil voor je werk krijgt, worden meestal voordelen genoemd. Deze omvatten b.v. Deze omvatten snacks, betaald verlof, training, de mogelijkheid om thuis te werken, gezondheids- en pensioenregelingen en meer.

 

Dit gedeelte gaat over hoe werknemers hun beloning en secundaire arbeidsvoorwaarden beoordelen. Worden ze eerlijk betaald voor hun werk? Is het proces van het aanvragen van een verhoging eenvoudig te begrijpen en te volgen? Wat zijn de voordelen en voordelen? Al deze dingen vallen onder deze categorie.

 

Gevoel

 

Gevoel wordt simpelweg gedefinieerd als de emotie die iemand voelt nadat hij iets heeft waargenomen of ervaren. De oorsprong van het woord gevoel betekent "de ontvangen sensatie of het ervaren gevoel". Op de werkplek meet gevoel hoe goed een werknemer is afgestemd op zijn baan en de mensen om hem heen.

 

Hieruit kan worden afgeleid hoeveel stress een medewerker op het werk voelt. Wanneer een werknemer genoeg tijd heeft om zijn werk gedaan te krijgen terwijl hij van het leven geniet wanneer hij zich gesteund voelt, ervaart hij minder stress omdat hij de eisen van werk en privéleven in evenwicht kan brengen. Als ze gemeenschappelijke doelen hebben en het gevoel hebben dat ze waardevol zijn voor het bedrijf, zullen ze zich erg verbonden voelen met het bedrijf - ze zullen zich aangemoedigd en gesteund voelen, veilig en gewild, productief en gelukkig.

 

Reden

 

Praten is gewoon communiceren. Communicatie is het proces van het delen van een idee of gedachte en begrepen worden door de andere partij. Als iemand iets begrijpt, kan men zeggen dat hij iets "weet". De oorsprong van het woord communiceren betekent "iets communiceren en begrepen worden". Op de werkvloer meet communicatie hoe goed ideeën worden gedeeld en begrepen. Het helpt ook om erachter te komen wat medewerkers wel en niet weten. Communicatie is de basis waarop succes op de werkplek is gebouwd.

 

Er wordt tegenwoordig veel aandacht besteed aan communicatiestrategie, waarbij het belang van communicatie op de werkvloer wordt erkend. Productiviteit, moraal en efficiëntie worden weggevaagd door slechte communicatie en dit heeft gevolgen voor alle aspecten van een bedrijf - niet in de laatste plaats de bedrijfsresultaten en winstgevendheid.

 

Goede en duidelijke communicatie zorgt ervoor dat medewerkers weten hoe ze hun werk goed moeten doen, de doelen begrijpen van het bedrijf waarvoor ze werken en weten wat er van hen wordt verwacht in hun werk. Waar er goede communicatie is, worden medewerkers aangemoedigd om te delen en voelen ze zich zelfverzekerd om dit te doen. Het management is effectief en de medewerkers zijn in staat en geïnspireerd om goed werk te leveren en aan het eind van de dag tevreden de werkplek te verlaten. De medewerkers voelen zich erkend en gewaardeerd voor hun werk en weten hoe hun toekomst in het bedrijf eruitziet. Al deze dingen zijn belangrijk bij het creëren van een geweldige plek om te werken.