Gratis bezorging in NL, BE en LU
Schrijf je in en krijg 5% korting
Tot 20 jaar garantie
Home>Alle blogs>Trends>Blog detail>

Een positieve ervaring op het werk

20 februari 2023

Elk bedrijf investeert in de klantervaring. U besteedt veel tijd en geld aan het uitzoeken hoe u klanten kunt aantrekken en behouden, maar hoe zit het met de werknemers? De mensen die voor u werken, zijn tenslotte uw grootste troef en degenen die u vertrouwt om uw merk te definiëren en uw klantervaring te bieden.

In dit artikel leer je hoe een geweldige werknemerservaring een positieve invloed kan hebben op je bedrijf en welke factoren je in overweging moet nemen.

Wat is een werknemerservaring?

De werknemerservaring wordt gedefinieerd als alles wat een persoon leert, doet, ziet en voelt in elke fase van zijn of haar dienstverband.

Na de pandemie is geld niet langer de belangrijkste motiverende factor voor werknemers. Focussen op de werknemerservaring is het meest veelbelovende concurrentievoordeel dat een bedrijf kan creëren. Steeds meer bedrijven richten hun employee experience strategisch in en er ontstaan zelfs hele functies en afdelingen die zich bezighouden met de employee experience.

Waarom is werknemerservaring belangrijk?

Ervaringen van werknemers zijn wat mensen ervaren en waarnemen tijdens het werken bij een bedrijf. Een positieve employee experience draagt bij aan het succes van het bedrijf. Het ontwerpen van een effectieve werknemerservaring kan een krachtige impact hebben op veel aspecten van een organisatie.

Recente onderzoeken van het MIT Center for Information Systems Research tonen aan dat bedrijven met de beste werknemerservaringen aanzienlijke zakelijke voordelen hebben. De bedrijven met de beste werknemerservaringen behaalden de volgende resultaten:

  • Twee keer zo hoge klanttevredenheid
  • Twee keer zoveel innovatie als percentage van de omzet uit nieuwe producten en diensten
  • 25 procent hogere winstgevendheid in vergelijking met de concurrentie

Werknemerservaringen hebben ook invloed op:

Betrokkenheid

Hoe betrokken een medewerker is bij uw bedrijf en uw team, ziet u direct aan de betrokkenheid. Betrokken medewerkers vertonen positief gedrag dat cruciaal is voor uw algehele succes. Betrokkenheid is een van de vele mogelijke uitkomsten van een goede werknemerservaring. Het heeft een directe invloed op de vraag of mensen bereid zijn hun tijd, energie en hersens in uw bedrijf te investeren.

 

werving

Wanneer mensen tegenwoordig op zoek zijn naar een baan, zoeken ze waarschijnlijk naar informatie over een bedrijf op een website voor het zoeken naar werk. Uit het groeiende aantal websites met bedrijfsreviews blijkt dat werknemers willen weten wat hun ervaring zal zijn als ze een baan bij een bepaald bedrijf accepteren. Als u uw werknemers geen goede ervaring biedt, kunnen uw negatieve recensies potentiële nieuwe medewerkers afschrikken.

behoud van werknemers

Een positieve kennismaking met een bedrijf via strategische processen zoals onboarding kan een aanzienlijke impact hebben op de productiviteit van een werknemer, hun perceptie van de bedrijfscultuur en hun wens om te blijven.

Moreel

We hebben allemaal dagen waarop we niet uit bed willen komen om ons klaar te maken voor werk. Medewerkerservaring is wat uw teamleden aanmoedigt om uit te kijken naar de volgende dag, zelfs als ze zich down voelen. Als een persoon weet dat ze met mededogen en steun zullen worden behandeld, is de kans groter dat ze komen opdagen en productief zijn.

Winst

Uit een analyse van meer dan 250 bedrijven wereldwijd bleek dat bedrijven die het best presteerden op benchmarks voor werknemerservaring gemiddeld vier keer hogere winsten, twee keer hogere verkopen en 40% lagere omzet hadden dan bedrijven die dat niet deden .

Het creëren van een positieve employee experience op de werkvloer

Een goed ontworpen werknemerservaring zorgt ervoor dat uw werknemers gedijen. Houd bij het creëren van een positieve werknemerservaring rekening met de volgende factoren:

De millenniumgeneratie

Uit gegevens blijkt dat millennials meer dan 20 procent van de bevolking uitmaken en tegen 2025 75 procent van de wereldwijde beroepsbevolking zullen uitmaken. Je hebt een werknemerservaring nodig die deze generatie aanspreekt. Millennials willen zinvol werk, flexibele en autonome werkplekken, vrijheid om keuzes te maken, verantwoordelijkheid en begeleiding en ondersteuning. Een positieve bedrijfscultuur en de mogelijkheid voor een gezonde balans tussen werk en privéleven zullen millennials aantrekken om voor uw bedrijf te werken.

Communicatie

Een open, eerlijke en betrouwbare werkomgeving zorgt voor het welzijn, de veiligheid en de betrokkenheid van medewerkers. U moet met uw werknemers communiceren en samenwerking tussen alle teamleden via verschillende platforms stimuleren.

Stel jezelf vragen als:

  • Voelen mijn medewerkers zich prettig op het werk?
  • Zouden mijn teamleden bereid zijn om negatieve feedback met mij te delen?
  • Gaan mijn medewerkers ook buiten het werk met elkaar om?
  • Is mijn werkplek ontworpen om open communicatie aan te moedigen?

U moet met uw werknemers praten om hun voorkeuren en antipathieën te kennen en hun behoeften te begrijpen, zodat u zich kunt aanpassen. Activiteiten voor werknemersbetrokkenheid, zoals polsonderzoeken, bedrijfsbrede enquêtes, open ideeënborden en leuke teambuildingoefeningen helpen bij het ontwikkelen van open communicatie.

Reis in kaart brengen

Employee journey mapping is een methode om de reis van een medewerker in uw bedrijf te visualiseren. De kaart toont elke fase die de werknemer doorloopt en definieert de belangrijkste mijlpalen en prestaties. Met deze oefening kunt u ontdekken welke momenten in de reis van een werknemer er het meest toe doen, hoe deze de werknemerservaring beïnvloeden en wat u kunt doen om een positieve invloed te hebben op statistieken zoals betrokkenheid, verloop en productiviteit.

gegevensverzameling

Het is belangrijk om feedback over ervaringen van medewerkers vast te leggen. Begin met je te concentreren op één aspect van de werknemerservaring (bijvoorbeeld onboarding) en breid van daaruit je dataverzamelingsprogramma uit. Het zal even duren voordat je voldoende gegevens hebt verzameld om verbanden te leggen en verhalen te vertellen over de werknemerservaring van je bedrijf.

gezondheid en welzijn van werknemers

Een positieve focus op de gezondheid en het welzijn van werknemers is essentieel om ervoor te zorgen dat uw werknemers zich gewaardeerd voelen. Dit omvat zowel de lichamelijke als de geestelijke gezondheid. U dient programma's en hulpmiddelen aan te bieden die uw werknemers informeren over het belang van gezonde werkpraktijken en het herkennen van burn-outsymptomen. Zo helpt u mee dat uw medewerkers een voorbeeldige werkomgeving vinden.

Medewerkers voelen zich vooral gewaardeerd als ze zien hoe het bedrijf een deel van de winst in hen steekt. Dit kan in de vorm zijn van bijscholingen of nieuw meubilair zoals in hoogte verstelbare bureaus ( E1 ), ergonomische bureaustoelen ( BS11Pro ) of iets dergelijks.

Werknemerservaring op de werkplek - een conclusie

Een geweldige werknemerservaring is een van de belangrijkste investeringen die u kunt doen voor het succes van uw bedrijf. Als je het goed doet, kun je twee keer zoveel klanttevredenheid en innovatie realiseren. Bovendien leidt het tot tastbare voordelen, zoals het uitbreiden van uw talentenpool, het verbeteren van het behoud van werknemers en het verhogen van de verkoop.