Gratis bezorging in NL en BE
Schrijf je in en krijg 8% korting
Tot 10 jaar garantie

8 tips om de gezondheid van uw wervelkolom te waarborgen

09 februari 2023

We horen vaak over het belang van het verzorgen van onze wervelkolom. Dus we denken misschien natuurlijk, net als elk ander deel van het lichaam. Onze wervelkolom speelt echter een fundamentele rol voor ons lichaam om goed te functioneren. Bij deze gelegenheid zullen we het hebben over het belang van het waarborgen van de gezondheid van de wervelkolom, evenals enkele basisaanbevelingen hiervoor.

Waarom is het belangrijk om een gezonde wervelkolom te hebben?

Onze ruggengraat is niet zomaar een deel van ons lichaam. Zijn missie is om ons ruggenmerg te beschermen, dat verantwoordelijk is voor het reguleren van het zenuwstelsel. Door het ruggenmerg gaan alle zenuwen die de hersenen met de rest van het lichaam verbinden, zodat er beweging en andere basisfuncties zijn. Als deze transmissies zouden mislukken, zouden de verbindingen worden verbroken en je kunt je voorstellen wat er zou gebeuren.

Maar daarnaast heeft de wervelkolom de taak om het lichaam te ondersteunen dankzij de reeks wervels die erin is verwerkt. Als onze wervelkolom lijdt, kunnen pijn en andere ongemakken onze kwaliteit van leven aanzienlijk aantasten, vandaar de noodzaak om uw gezondheid te garanderen.

Tips om voor je wervelkolom te zorgen

Aangezien we het belang van de wervelkolom hebben begrepen, zult u het eens zijn over de noodzaak om de gezondheid ervan te waarborgen. Hier zijn een paar tips.

1. Slaap lekker

Om de gezondheid van uw wervelkolom te garanderen, beginnen we met de eenvoudigste. Goed slapen is essentieel om gezond te zijn. Hiervoor is het belangrijk dat je uitrust op een goed matras. Vergeet niet dat dit de beste investering is die u kunt doen voor uw gezondheid. Van FlexiSpot raden we u aan om onze gelede bedden te bekijken , speciaal ontworpen om rust te bevorderen. Het beste van deze items is dat ze meerdere posities ondersteunen.

2. Zorg voor een juiste lichaamshouding

In uw dagelijks leven is het essentieel dat u voor uw lichaamshouding zorgt. Dit voorkomt pijn en blessures op middellange en lange termijn. Het is aan te raden om altijd rechtop te lopen en bij het zitten een voorovergebogen houding te vermijden. Het ideaal is volgens de experts om met de rechter romp in een hoek van 90º met de benen te zitten.

3. Train regelmatig

Het is altijd goed om de voordelen van regelmatig sporten in gedachten te houden. Om de rug te versterken kan je cardiovasculaire oefeningen het beste combineren met andere krachtoefeningen. En als u zich afvraagt wat de beste sport is om de gezondheid van uw wervelkolom te garanderen, vertellen wij u wat het is om te zwemmen. Als je kunt, neem dan meerdere sessies per week op in je routine.

4. Zorg voor een ergonomische werkstoel

Als u telewerkt of veel tijd achter de computer doorbrengt, is het essentieel dat u investeert in een  ergonomische werkstoel . Wat is de ideale stoel? Allereerst moet het een ergonomische rugleuning hebben die de rug en de lendenen volledig ondersteunt. Het zou wenselijk zijn als de zitting van een ademend materiaal zou zijn gemaakt. Controleer ook of het elementen bevat zoals een opklapbare hoofdsteun en verstelbare armleuningen. In de FlexiSpot catalogus hebben we meerdere modellen die aan deze eisen voldoen.

5. Neem pauzes op het werk

Ondanks dat je een ergonomische stoel hebt, kan veel tijd in dezelfde houding zitten de gezondheid van je wervelkolom aantasten. Door op te staan en uw benen te strekken, kunt u zelfs voor uw ooggezondheid zorgen, dus houd uw ogen een paar minuten van het scherm. Een andere optie om uw ruggengraat te verwennen, is door te werken aan een in hoogte verstelbaar bureau  waar u periodes van zitten en staan kunt afwisselen om een sedentaire levensstijl uit uw leven te houden.

6. Zorg voor uw dieet

Het handhaven van een voldoende gewicht is essentieel om voor uw wervelkolom te zorgen. Naast het vermijden van overgewicht door lichaamsbeweging, kan het eten van een uitgebalanceerd dieet veel helpen. Dit betekent dat u uw consumptie van groenten en fruit moet verhogen en minder bewerkte voedingsmiddelen moet gebruiken. Verhoog ook de inname van vitamine D en calcium, twee voedingsstoffen die de gezondheid van uw wervelkolom bevorderen.

7. Vermijd stress

Stress is een grote vijand van gezondheid. Episodes van stress kunnen gepaard gaan met verhoogde spanning in de rug en schouders en het optreden van contracturen. In die zin is het handig dat u voor uw geestelijke gezondheid zorgt, zodat uw lichamelijke gezondheid in perfecte staat blijft.

8. Draag comfortabele schoenen

Als laatste aanbeveling om de gezondheid van uw wervelkolom te garanderen, moeten we verwijzen naar de noodzaak om comfortabele schoenen te dragen. Het veelvuldig gebruik van hoge hakken kan leiden tot rugklachten, dus het is belangrijk dat u het gebruik ervan matigt. Zet in plaats daarvan in op het dragen van schoenen met brede hakken tussen de 2 en 4 cm hoog. Het is slecht om schoenen te dragen die te hoog zijn, maar ook te laag.