Gratis bezorging in NL en BE
Schrijf je in en krijg 8% korting
Tot 10 jaar garantie
Home>Alle blogs>Trends>Blog detail>

5 tips om je werknemers in je bedrijf te houden!

15 juni 2022

Eersteklas werknemers in je eigen bedrijf zijn een ware zegen. Of het nu gaat om specialisten met unieke kwalificaties, jonge aanstormende talenten of gevestigde performers en managers. Maar topwerknemers worden natuurlijk ook gemakkelijk door andere bedrijven weggekaapt (of ze kijken zelf uit naar een andere baan). Daarom is het des te belangrijker te weten hoe je deze werknemers aan JOUW bedrijf kunt binden. Elke werknemer wil enthousiast zijn over zijn bedrijf en zijn werk. Maar wat de één motiveert, kan de ander frustreren. Om al je werknemers in je bedrijf te houden, moet je de tijd nemen om uit te zoeken wat ze nodig hebben. Hier zijn enkele algemene tips waarmee je alvast kunt beginnen!

 

Vertrouwen

 

Vind je dit vanzelfsprekend? Helaas is dat niet altijd zo. Het zijn vooral de zeer gemotiveerde werknemers die voldoende ruimte en vertrouwen nodig hebben, zodat ze hun werk zelf vorm kunnen geven en hun taken zo goed mogelijk kunnen vervullen. Daarom moet je enerzijds je personeel opleiden om verantwoordelijkheid te nemen binnen een welomschreven kader. Aan de andere kant moet je ze genoeg vertrouwen geven om hun taken zelf uit te voeren, zonder de beruchte (en eerlijk gezegd irritante) constante blik van de baas over hun schouder. Bovendien moet je topwerknemers betrekken bij belangrijke beslissingen, bijvoorbeeld door hen om advies te vragen of hen veel speelruimte te geven bij de besluitvorming.

 

Erkenning

 

Ja, ja, ja, natuurlijk weten we dat allemaal, nietwaar? Iedereen wil graag van erkenning en respect. Er zijn echter nog te veel managers die gierig zijn met erkenning maar zeer gul met kritiek. Een gouden tip: Bij uiterst gemotiveerde werknemers is dit vaak tasten in het duister en is het vervolgens een kwestie van tijd voordat ze je bedrijf de rug toekeren. 

 

In plaats daarvan moet je als manager zeker eerlijke erkenning en welverdiende lof geven. Dit hoeft niet altijd mega pompeus te zijn. Als iemand je ergens mee helpt, is een eerlijk gemeend dank je wel vaak al genoeg. Dit geeft de werknemers het gevoel dat ze gewaardeerd worden en dat bindt hen sterk aan het bedrijf. Bovendien moet de erkenning niet alleen uit woorden bestaan. Misschien vind je ook manieren om hard werken te compenseren, of dat nu is met een nieuw, spannend project, een financiële bonus of wat vrije tijd. Vraag gerust aan je werknemer wat hij graag zou willen en werk individueel aan retentie (denk eraan, elke werknemer vindt andere dingen motiverend).

 

Promotie

 

Vooral voor de toppresteerders in een bedrijf is persoonlijke en professionele ontwikkeling vaak één van de hoofdvereisten van een baan. Hoewel loonsverhogingen en bonussen leuk zijn, verliezen ze hun waarde als de werknemer steeds saai werk moet uitvoeren zonder vooruitzichten. Dit betekent dat je je werknemers zeker de kans moet geven om te groeien en zich te ontwikkelen. Geef ze training en genoeg tijd ervoor.

 

In ruil daarvoor krijg je werknemers die hun werk nog beter kunnen doen en die jij ook meer kunt uitdagen. Geef hen taken buiten hun comfort zone die hen uitdagen en hen laten groeien. De mix van kansen en vertrouwen is een essentieel onderdeel om goede werknemers te behouden.

 

De ergste fout die je kunt maken met topwerknemers is ze te laten stranden. Als deze werknemers geen kansen krijgen om zich te ontwikkelen, hogerop te komen of hun andere doelen te bereiken, zullen ze het bedrijf vroeg of laat verlaten. (Ze hebben tenslotte meestal genoeg om uit te kiezen!)

 

Persoonlijk gesprek

 

Iedere werknemer is anders. Ze verschillen op gebied van doelstellingen, verwachtingen van het werk en wat hen motiveert. Natuurlijk klinkt deze tip een beetje banaal, maar al te veel managers en bedrijven vergeten precies dit punt. Ze proberen werknemers in kant-en-klare sjablonen te persen en vergeten om het aan die mensen te vragen die hun eigen behoeften het beste kennen: de werknemers zelf.

 

Maar hoe kan dit persoonlijke gesprek eruit zien?  

 

In plaats van jaarlijkse gesprekken, zouden deze gesprekken bijvoorbeeld per kwartaal of per maand moeten worden gehouden. Dit geeft werknemers en bazen de kans om ideeën uit te wisselen en de bazen kunnen gemakkelijker inspelen op de behoeften van de werknemers. Het maakt het ook veel gemakkelijker om werknemers te ontwikkelen en geeft hen het gevoel dat er echt naar hen wordt geluisterd en dat ze worden gewaardeerd. (Belangrijk: Wat je ook belooft, hou je eraan! Niets is frustrerender dan gebroken beloften, en zelfs de meest vergevingsgezinde werknemer zal uiteindelijk boos ergens anders heen gaan).

 

Feedback

 

Een ander essentieel aspect om werknemers te behouden is open, eerlijke en directe feedback. Bedrijven moeten ervoor zorgen dat deze feedback niet eenzijdig is, d.w.z. alleen van de baas naar de werknemer, maar ook vice versa. Bovendien moet feedback (vooral negatieve feedback) altijd tijdig en vooral waarderend worden geformuleerd, met de bedoeling onmiddellijk te werken aan oplossingen en mogelijkheden tot verbetering.

 

Een sterke relatie tussen werknemer en werkgever is gebaseerd op duidelijke communicatie met respect en wederzijds vertrouwen. Dit werkt echter alleen als de relaties tussen mensen (ongeacht hiërarchische structuren) goed zijn. Laat werknemers niet bang worden, bijvoorbeeld door de woede-uitbarstingen van de baas op maandagochtend of wanneer managers alleen contact opnemen als er problemen zijn. Dat vergiftigt de sfeer. En dan wordt het uiterst moeilijk om open en eerlijk feedback te geven, want de werknemers zijn bang om bepaalde voorzieningen of zelfs hun baan te verliezen. En dat terwijl ze alleen maar eerlijk zijn.

 

Daarom moet je zorgen voor een gezond klimaat in het bedrijf, met een goede feedbackcultuur en open gesprekken op alle niveaus van de hiërarchie. Angst moet absoluut uit de dagelijkse werkroutine verdwijnen en de onderlinge communicatie moet worden bevorderd.

 

Onze laatste tip: De kwaliteit van de feedback is ook van cruciaal belang. Deze moet altijd constructief, concreet en zinvol zijn. Feedback moet ook van beide kanten komen: van de baas, maar ook van collega's en eventuele ondergeschikten. Ze hebben allemaal een mening en waarschijnlijk zeer nuttige ideeën over hoe elke individuele werknemer zich verder kan verbeteren, ongeacht zijn anciënniteit of positie in het bedrijf.