Chat with us, powered by LiveChat
KRIJG 8-12% KORTING

Schrijf je in om FlexiSpot Loterij te ontvangen

Bevestig uw inschrijving en win coupons tot 12% korting en meer verrassingen voor Kerstmis.

Je bent succesvol geregistreerd.
U ontvangt nu een e-mail van ons waarmee u uw aanmelding voor de nieuwsbrief dient te bevestigen.
Dank u voor uw interesse.
KRIJG 8-12% KORTING

Schrijf je in om FlexiSpot Loterij te ontvangen

Bevestig uw inschrijving en win coupons tot 12% korting en meer verrassingen voor Kerstmis.

Je bent succesvol geregistreerd.
U ontvangt nu een e-mail van ons waarmee u uw aanmelding voor de nieuwsbrief dient te bevestigen.
Dank u voor uw interesse.

Tips om beter te kunnen slapen

Augustus 24, 2022

Niet goed kunnen slapen kan ontzettend vervelend zijn. Ten eerste liggen veel mensen hierdoor in de nacht uren te draaien op bed, terwijl zij eigenlijk niets liever willen dan zo snel mogelijk in slaap vallen. Nog een naar gevolg hiervan is dat je vaak wakker wordt met het gevoel alsof je niet of nauwelijks rust hebt gehad, aangezien je uiteindelijk maar een paar uur hebt geslapen. Dit terwijl je daarna nog een hele dag moet, en het probleem vervolgens weer van vooraf aan begint. Het goede nieuws is dat er veel dingen zijn die je kunt doen om beter te kunnen slapen en de kwaliteit van je nachtrust te verbeteren.    

Laat voldoende frisse lucht binnen

Probeer wanneer het weer het toelaat overdag zoveel mogelijk frisse lucht naar binnen te laten in de slaapkamer. Wanneer dit tijdens het slapen mogelijk is, dan is het zeker ook aan te raden. Een goed geventileerde slaapkamer zal zeker helpen om een stuk beter te kunnen slapen. Wanneer er een goede en frisse temperatuur hangt van rond de 18 graden kunnen de meeste mensen het beste in slaap komen en door blijven slapen.

Denk aan leuke dingen voor het slapengaan

Het is misschien een beetje een cliché, maar het helpt toch echt om aan leuke dingen te denken voor het slapengaan. Liggen piekeren heeft niemand wat aan, want dit resulteert er vaak in dat mensen alleen maar verder gaan liggen malen, en helemaal niet meer in slaap komen. Probeer daarom kort voor het slapengaan de gedachten te verzetten en denk zoveel mogelijk aan dingen die je plezier brengen. Dat zal zeker helpen om beter in slaap te kunnen komen.

Slaap in een omgeving die rust brengt

Een slaapkamer is grotendeels bedoeld om te slapen en daar dient deze dan ook naar ingericht te zijn. Dat maakt het handig om deze op een manier die jou rust geeft in te richten, zonder onnodige afleidingen. Mochten er andere dingen in huis of de omgeving zijn waar je last van hebt, dan is het goed om met oordopjes in te slapen of een slaapmasker op te doen zodat je nergens door kan worden afgeleid.

Apparaten bijtijds uitschakelen

De verleiding is ontzettend groot om vlak voor het slapengaan nog even op de smartphone wat dingen door te lezen, of televisie te kijken. Dit maakt het echter alleen maar lastiger om snel en goed in slaap te kunnen vallen. In plaats daarvan kun je er beter voor kiezen apparaten ruim een uur voor bedtijd uit te schakelen. Als alternatief kun je er dan bijvoorbeeld voor kiezen om een boek te lezen. Dit helpt juist enorm bij het sneller in slaap vallen.

Ga overdag voor voldoende beweging

Het klinkt wellicht simpel, maar wanneer je overdag voldoende beweegt en energie verbruikt, is het stukken makkelijker om in slaap te komen. Daarbij is het niet aan te raden om vlak voordat je gaat slapen te gaan sporten. Het helpt eerder om dit vroeger op de dag te doen. Op het moment zelf wordt je er namelijk alleen maar meer wakker van. Een aantal uren later zal het echter helpen om sneller slaap te kunnen vatten.

Eet en drink zo verstandig mogelijk

Er zijn ontzettend veel soorten eten en drinken waar je moeilijker van kunt slapen. Daarom is het beter om in de avond te voorkomen dat je bijvoorbeeld nog koffie drinkt, of andere cafeïnehoudende dranken. Deze maken het moeilijker om in slaap te komen en zijn dus af te raden. Kies in plaats hiervan voor een glaasje water of iets anders wat het niet nog moeilijker maakt om in slaap te komen.

Probeer voor een vast ritme te zorgen

Iedereen die beter wil kunnen slapen is gebaat bij een goed ritme. Wanneer je iedere dag op een compleet ander tijdstip opstaat en de ene nacht maar een paar uur slaapt, en een nacht later weer heel veel, helpt dit zeker niet. Regelmaat zal er veel eerder toe leiden dat je dagelijks makkelijker in slaap komt en een vast aantal uren kunt gaan slapen. Probeer daarom zoveel mogelijk om dezelfde tijd te gaan slapen en op te staan.

Conclusie

Ondanks dat slaapproblemen ontzettend vervelend zijn, is het goed om te weten dat er veel aan gedaan kan worden. Door met de bovenstaande zaken aan de slag te gaan, zullen veel mensen merken dat ze na verloop van tijd een betere nachtrust krijgen, waardoor ze overdag een stuk meer energie hebben. Het helpt daarom om elke dag beter te kunnen functioneren. Ga daarom vandaag nog aan de slag om met behulp van de bovenstaande manieren je nachtrust te kunnen verbeteren.