Chat with us, powered by LiveChat
KRIJG 8-12% KORTING

Schrijf je in om FlexiSpot Loterij te ontvangen

Bevestig uw inschrijving en win coupons tot 12% korting en meer verrassingen voor Kerstmis.

Je bent succesvol geregistreerd.
U ontvangt nu een e-mail van ons waarmee u uw aanmelding voor de nieuwsbrief dient te bevestigen.
Dank u voor uw interesse.
KRIJG 8-12% KORTING

Schrijf je in om FlexiSpot Loterij te ontvangen

Bevestig uw inschrijving en win coupons tot 12% korting en meer verrassingen voor Kerstmis.

Je bent succesvol geregistreerd.
U ontvangt nu een e-mail van ons waarmee u uw aanmelding voor de nieuwsbrief dient te bevestigen.
Dank u voor uw interesse.

Hoe het ongemak te verminderen van een zittende leefstijl?

September 19, 2022

Er wordt vaak gezegd dat teveel zitten als het nieuwe roken wordt gezien. En ergens zit daar wel een kern van waarheid in. Langdurig achter elkaar zitten is namelijk allesbehalve goed voor een mens. En wanneer dit ook nog eens dag na dag gebeurd, wordt het er al helemaal niet beter op. Maar velen van ons hebben niet altijd een keuze, bijvoorbeeld omdat we zittend werk doen. Toch zijn er verschillende manieren om ook hier wat tegen te doen, en daar gaan we hieronder dan ook naar kijken.

Welke ongemakken levert een zittende leefstijl op?

De nadelen die mensen van een zittende levensstijl kunnen ervaren zijn talrijk. Vooral op de lange termijn kunnen er veel klachten ontstaan als gevolg van het vrijwel de hele dag zitten. Simpel gezegd is het grootste probleem met een zittend beroep, dat je de hele dag zit. Tot zover is het allemaal volkomen logisch. Het zitten brengt op diverse vlakken risico's met zich mee voor je gezondheid. Deze zullen vooral op de lange termijn zichtbaar en merkbaar worden, maar het kan zeker voorkomen dat mensen er al veel eerder last van krijgen.

Voorkomen is altijd beter

Het is een beetje een dooddoener, maar voorkomen is altijd beter dan genezen. In dit geval betekent dit dat het goed is om diverse maatregelen te nemen wanneer je een zittende levensstijl hebt. Ook al heb je op dit moment nog helemaal nergens last van, dan toch kan het later snel veranderen. Daarom kunnen de onderstaande tips je ontzettend helpen om problemen op den duur te voorkomen.

Tips om ongemak te verminderen of voorkomen

Omdat vandaag de dag meer en meer mensen zittend werk doen, zijn de effecten hiervan op de bevolking steeds beter zichtbaar. Uit diverse onderzoeken blijkt dat het gebrek aan activiteit soms verregaande gevolgen kan hebben voor mensen die veel te veel zitten. Het goede nieuws is echter dat er ook voldoende dingen zijn die eraan gedaan kunnen worden. Hieronder hebben we daar een kleine selectie van gemaakt.

Beweeg zoveel mogelijk buiten werktijd

Hoewel je met bewegen buiten werktijd niet alle schade die een zittende levensstijl kan aanrichten oplost, helpt het vaak al een heel stuk. Door voor of na je werk actief te zijn en zoveel mogelijk te gaan sporten, krijgt je lichaam in ieder geval in de periode dat je niet hoeft te zitten voldoende beweging. Dit is uiteraard al stukken beter dan wanneer je in de avond ook nog eens uren op de bank gaat hangen. Probeer daarom zoveel mogelijk tijd vrij te maken voor beweging wanneer je niet hoeft te zitten.

Zorg voor een ergonomische werkplek

Een ergonomische werkplek is misschien wel een van de eerste dingen om naar te kijken met een zittende levensstijl. Dit is namelijk de plaats waar je de meeste tijd zittend doorbrengt. Er zijn echter diverse dingen die je kunt doen om op dit vlak winst te halen. Kies bijvoorbeeld voor een zit sta bureau. Daardoor kun je een paar keer per dag gaan staan, en verminder je de tijd dat je zit dus aanzienlijk.  

Vraag om advies

Het kan nooit kwaad om advies in te winnen. Dit geldt op vele vlakken, maar ook wanneer je een zittende levensstijl hebt, en het moeilijk vindt om hier wat aan te doen. De hulp inschakelen van iemand die deskundig is op dit gebied, of bij je werkgever vragen hoe je verbetering kunt aanbrengen, kan zeker nooit kwaad. Soms kun je aan bepaalde tips verrassend veel hebben, en dat zal zomaar het verschil kunnen maken.

Verander bestaande patronen

Vaak heeft een zittende levensstijl ook met bepaalde gewoonten te maken. Het is nu eenmaal normaal dat je op je werk gaat zitten, druk bent, en vervolgens je plek urenlang niet zal verlaten. Om hier wat aan te doen is het goed om met bestaande patronen te breken. Ga bijvoorbeeld aan de wandel wanneer je met iemand belt, of probeer in de pauze een stukje te lopen. Deze kleine beetjes kunnen namelijk heel veel helpen.

Fitness op het werk

Bewegen op het werk kan een hele opgave zijn. Het is bovendien niet overal makkelijk om in de buurt van het werk te gaan fitnessen of op andere manieren te bewegen. Toch zijn er voldoende werkgevers die op dit gebied willen meedenken. Soms is het mogelijk om korting te krijgen op een abonnement voor de sportschool, of wordt er alsnog voor gezorgd dat sporten op het werk mogelijk wordt gemaakt. Ook bieden bepaalde werkgevers mogelijkheden om tijdens het werk de tijd te nemen om te gaan bewegen.