Chat with us, powered by LiveChat
KRIJG 8-12% KORTING

Schrijf je in om FlexiSpot Loterij te ontvangen

Bevestig uw inschrijving en win coupons tot 12% korting en meer verrassingen voor Kerstmis.

Je bent succesvol geregistreerd.
U ontvangt nu een e-mail van ons waarmee u uw aanmelding voor de nieuwsbrief dient te bevestigen.
Dank u voor uw interesse.
KRIJG 8-12% KORTING

Schrijf je in om FlexiSpot Loterij te ontvangen

Bevestig uw inschrijving en win coupons tot 12% korting en meer verrassingen voor Kerstmis.

Je bent succesvol geregistreerd.
U ontvangt nu een e-mail van ons waarmee u uw aanmelding voor de nieuwsbrief dient te bevestigen.
Dank u voor uw interesse.

Eenvoudige manieren om meer te bewegen

September 28, 2022

Wij weten allemaal dat lichaamsbeweging belangrijk voor ons is. Het helpt ons hart en onze longen gezond te houden, het kan onze geestelijke gezondheid ondersteunen en het houdt onze spieren en gewrichten in beweging, waardoor de kans op blessures afneemt.

 Maar voor veel mensen is de gedachte om naar de sportschool te gaan of thuis een workout te doen erg onaantrekkelijk.

 Daarom zijn hier enkele alledaagse manieren waarop u meer kunt bewegen zonder u te verplichten tot intensieve trainingen.

#1 Loop zo veel als u kunt

 Meer lopen en uw auto thuislaten betekent niet alleen dat u uw kooldioxide-uitstoot helpt

verminderen, maar uw lichaam zal u ook dankbaar zijn.

Wandelen kan uw ademhalingssysteem efficiënter laten werken, evenals uw hart. Het kan ook uw beenderen en spieren versterken, en de flexibiliteit in uw gewrichten vergroten door ze weer een normaal bewegingspatroon te laten aannemen.

 Wandelen kan ook uw geestelijke gezondheid en welzijn verbeteren, en niet alleen uw lichamelijke gezondheid. Wandelen is in verband gebracht met een verbetering van het geheugen en een vermindering van stress en angst.

Maar, toegegeven, u kunt niet overal heen lopen.

Waarom probeert u niet een halte eerder uit het openbaar vervoer te stappen, zodat u iets verder moet lopen om thuis te komen.

U kunt ook de trap nemen in plaats van een lift of roltrap, verder van uw bestemming parkeren of elke dag een avondwandeling maken. Een wandeling na het eten wordt in verband gebracht met een verbetering van de spijsvertering en een vermindering van een opgeblazen gevoel.

#2 Rekken en strekken

Wanneer u elke ochtend wakker wordt, wat doet u dan? Rolt u zich om, kijkt op uw telefoon en controleert de laatste updates op de sociale media? Dan sleept u zich langzaam uit bed en naar de keuken voor een kop koffie.

Probeer in plaats daarvan een stretchoefening te doen voordat u uw ochtendkoffie drinkt. Als u 's morgens vroeg stretcht, verlicht u de spanning die u door het slapen van de vorige nacht hebt opgebouwd. Het zal ook helpen om uw bloedstroom geleidelijk te verhogen, zonder een plotselinge piek in uw hartslag te veroorzaken zoals uw vroege ochtendkoffie, en zal uw lichaam zachtjes voorbereiden op de dag.

Eenvoudige lichte rek- en strekoefeningen kunnen helpen om gebieden die strak aanvoelen losser te maken. Of als u meer avontuurlijk bent, probeer dan eens een online "rise and shine" yogales of volg een actieve ochtendroutinevideo op YouTube.

Als 's morgens sporten u te veel lijkt, zijn er ook voordelen aan een avondstretch.

Rekken op een avond kan helpen om uw spieren te ontspannen, waardoor u minder kans hebt om 's nachts met ongemak wakker te worden.

Ondanks het feit dat het veel minder belangrijk is dan een HIIT-workout, zijn er zoveel voordelen van stretchen. Het kan uw risico op blessures verminderen, uw lenigheid en bewegingsbereik vergroten, de bloedtoevoer naar uw spieren verbeteren en uw fysieke prestaties verhogen. En het helpt ook uw humeur op te krikken!

#3 Tuinieren

Tuinieren is een uitstekende manier om mobiel te blijven zonder zware oefeningen te doen.

Werken in uw tuin is een uitstekende manier om allround lichaamsbeweging te krijgen voor het verbeteren van kracht, uithoudingsvermogen en lenigheid, en kan het risico van hoge bloeddruk, hartkwalen, diabetes, zwaarlijvigheid en andere medische aandoeningen verminderen.

Tuiniers hebben ook een vermindering van de hoeveelheid cortisol in hun lichaam. Cortisol is een stresshormoon dat het ook moeilijker kan maken om te slapen. Minder cortisol hebben houdt verband met zich over het algemeen minder gestrest voelen, een betere kwaliteit van slaap en een beter sociaal welbevinden.

#4 Huishoudelijk werk afmaken

Het lijkt wel of de helft van ons van klusjes houdt en de andere helft ze haat. Toch zijn ze essentieel voor ons dagelijks leven en ze hebben ook enkele verrassende voordelen voor de gezondheid.

Elke vorm van beweging zal uw hartslag gaan verhogen, wat op zijn beurt uw cardiovasculaire mogelijkheden verbetert en dus uw algemene conditie.

Bovendien kunnen de bewegingen die nodig zijn om schoon te maken onhandige bewegingen zijn, en deze buigingen en ongewone bewegingen kunnen uw lenigheid vergroten.

#5 Sta meer op

Staand gebruikt u uw been- en kernspieren terwijl u balanceert. Dit betekent dat het een veel actievere houding is dan zitten.

In ruil voor het aanspreken van deze spieren, begint ons lichaam ook calorieën te verbranden. Zitten verbrandt ruwweg 60 - 100 calorieën per uur, terwijl staan 100 - 200 calorieën per uur verbrandt.

Staan helpt ook de bloedsomloop te verbeteren in vergelijking met zitten. Als wij staan, trekken onze spieren zich meer samen, waardoor het bloed beter naar het hart kan stromen. Dit verbetert de bloedsomloop in ons lichaam, wat betekent dat u een betere toevoer van zuurstof hebt, een gezonder hart en minder vetafzettingen in uw bloedvaten.

Hoewel krachtige lichaamsbeweging veel bekende voordelen heeft, kunnen wij onze lichamelijke en geestelijke toestand ook verbeteren door dagelijkse activiteiten te doen. Deze kleine veranderingen kunnen ons helpen een gelukkiger en gezonder leven te leiden, zonder dat wij elke dag naar de sportschool hoeven te gaan.