Chat with us, powered by LiveChat
KRIJG 8-12% KORTING

Schrijf je in om FlexiSpot Loterij te ontvangen

Bevestig uw inschrijving en win coupons tot 12% korting en meer verrassingen voor Kerstmis.

Je bent succesvol geregistreerd.
U ontvangt nu een e-mail van ons waarmee u uw aanmelding voor de nieuwsbrief dient te bevestigen.
Dank u voor uw interesse.
KRIJG 8-12% KORTING

Schrijf je in om FlexiSpot Loterij te ontvangen

Bevestig uw inschrijving en win coupons tot 12% korting en meer verrassingen voor Kerstmis.

Je bent succesvol geregistreerd.
U ontvangt nu een e-mail van ons waarmee u uw aanmelding voor de nieuwsbrief dient te bevestigen.
Dank u voor uw interesse.

Dagelijkse strekkingen die u moet doen

September 28, 2022

Het kan een hele opgave zijn om elke morgen op te staan en meteen in actie te komen. Sommige dagen komt u heel snel op gang - en andere dagen begint de dag traag, sloom en vol pijntjes en kwaaltjes.

Dit wordt waarschijnlijk veroorzaakt door het soort dag dat u eerder had - u hebt misschien achter een computer gezeten, niet genoeg bewogen, of misschien gewoon slecht geslapen.

Eén manier om die ochtendpijnen van u af te schudden, en ze in de toekomst te voorkomen, is een reeks rekoefeningen te hebben die u op elk moment van de dag kunt doen. De optimale situatie is om ze 's morgens te doen of/of 's avonds voor het slapen.

Waarom is Strekken nuttig?

Voordat we in de stretchoefeningen springen, wat is er zo goed aan stretchoefeningen en wat zijn de eigenlijke voordelen van het doen ervan?

Rekken voordat we gaan sporten (of wat voor lichamelijke activiteit dan ook doen) helpt de kans op blessures te verkleinen, want het geeft het lichaam een signaal dat de activiteit gaat beginnen. Als het uw doel is om vóór het sporten een stretch te krijgen - dan is dynamisch rekken de manier om te gaan.

Dynamisch rekken is rekken waarbij u beweegt, in tegenstelling tot statische rekken, waarbij u houdingen aanhoudt.

Vóór het sporten zijn rekoefeningen veel beter als ze dynamisch zijn, omdat ze een groter bereik van uw lichaam activeren. U gebruikt een breder scala van bewegingen wanneer u dynamische strekken doet, dan wanneer u statische strekken doet.

Maar als u net wakker bent geworden en u wilt gewoon uw vermoeidheid van u afschudden en uw spieren wakker maken, dan is een statische stretch meer dan voldoende!

4 Voordelen van Strekken

Strekken kan uw lichaam op verschillende manieren ten goede komen. Laten we ons eens verdiepen in een paar gebieden waar het u het meest kan helpen.

Mobiliteit

Regelmatig rekken helpt uw bewegingsbereik te verbeteren, vooral als u regelmatig oefent met rekken en de variatie in de bewegingen die u doet vergroot. Wij kennen allemaal het gevoel dat onze schouders, nek en rug verkrampt beginnen aan te voelen - rekken kan dat oplossen door uw spieren uit elkaar te trekken en te activeren.

Verwonding

Zoals reeds eerder gezegd, is rekken een uitstekende manier om het risico op blessures bij het sporten zo klein mogelijk te houden, en het kan ook bepaalde repetitieve overbelasting blessures verlichten. Hierbij kunt u denken aan nek- of onderrugklachten als u de hele dag achter een computer gebogen zit.  

Ontspanning

Het is ook een geweldige manier om te ontspannen en uw dag op een bedachtzame noot te beginnen. In tegenstelling tot gewone lichaamsbeweging is strekken niet echt gericht op calorieverbranding. Het is meer de bedoeling mindfulness te ontwikkelen en zich bewust te worden van het lichaam, wat heel therapeutisch kan zijn.

Houding

Een van de grootste voordelen van regelmatig rekken en strekken is de verbetering van onze individuele lichaamshouding. Spieren die lange tijd in dezelfde houding zitten, kunnen uiteindelijk samentrekken en strakker worden, waardoor ons lichaam opgekruld en gekromd aanvoelt.

Door die spieren regelmatig uit te rekken (liefst meerdere keren per dag) kunt u die verkramping helpen verminderen, en dat is een uitstekende manier om het urenlang op één plaats zitten tegen te gaan.

De Strekkingen

Om uw lichamelijke gezondheid te optimaliseren zonder al te veel inspanning, zijn hier 5 dagelijkse stretchoefeningen die u in uw routines kunt inpassen.

Nekstretch

De nekstretch, die zowel zittend als staand kan worden uitgevoerd, kan echt helpen om de spanning te verlichten die is ontstaan door een dag achter de computer te zitten.

  • In zittende houding legt u uw linkerhand op de rechterkant van uw hoofd, met uw rechterarm gestrekt achter uw rug.
  • Trek uw hoofd zachtjes naar de linkerkant totdat u een lichte rek voelt ontstaan, houd deze positie 20-30 seconden aan.
  • Draai de actie om, om de andere kant te strekken.

Hamstringstretch

Een hamstringstretch is een perfecte manier om uw rug en benen te activeren en spanning die zich in uw benen heeft opgebouwd, los te laten.

  • Ga op de grond liggen.
  • Hef uw benen in de lucht en leg een handdoek op de voet van één voet.
  • Strek dat been langzaam in de lucht, u moet een strekking voelen, maar stop als u pijn voelt.

Zodra u de strekking voelt, houdt u die 30 seconden vast en herhaalt dan voor het andere been.

Knie tegen borst

  • Liggend op uw rug, legt u uw handen op één knie en brengt die naar uw borst.

Dit moet resulteren in een strekking in uw onderrug,

Houd dit maximaal 30 seconden vast en herhaal het met beide knieën.

Als u zich met deze strekking op uw gemak voelt, kunt u proberen beide knieën tegelijk te doen, met een hand op elke knie.

Heup stretch

Een heuprol is perfect als u een verhoging van de beweeglijkheid wilt nastreven. Deze stretch helpt om spanning los te maken en de beweeglijkheid rond de heup, de onderrug en de borst te vergroten.

  • Liggend op uw rug met de benen bij de knie gebogen, plaatst u de voeten plat tegen de grond en steekt u beide armen opzij.
  • Rol uw linkerbeen over uw lichaam naar uw rechterzij, houd uw voeten plat op de grond en uw armen naar beneden geplant.
  • Houd die positie even vast voordat u terugkeert naar uw beginpositie.
  • Herhaal dit aan beide kanten voor een totaal van 5-15 keer.

Schouder Stretch

  • Laat, staande, de spanning in uw schouders los en laat ze hangen.

Wanneer u zich op uw gemak voelt, steekt u uw rechterarm over uw lichaam, zodat hij naar links is gericht.

  • U kunt het strekken ondersteunen met uw linkerarm.

Probeer deze strekking tot 30 seconden vol te houden voordat u het met de andere arm herhaalt.

U kunt een paar sets van deze stretch doen, want het is een geweldige manier om uw schouders los te maken.

De kern van de zaak

Als u het goed doet, kan rekken en strekken een geweldige manier zijn om uw lichamelijke en geestelijke gezondheid op te vijzelen. Bekijk een paar van de rek- en strektechnieken hierboven om te beginnen met uw rek- en strekreis!