Chat with us, powered by LiveChat
KRIJG 6% KORTING

Schrijf je in om FlexiSpot 6% korting te ontvangen

Bevestig uw inschrijving en win coupons en meer verrassingen.

Je bent succesvol geregistreerd.
U ontvangt nu een e-mail van ons waarmee u uw aanmelding voor de nieuwsbrief dient te bevestigen.
Dank u voor uw interesse.
KRIJG 6% KORTING

Schrijf je in om FlexiSpot 6% korting te ontvangen

Bevestig uw inschrijving en win coupons en meer verrassingen.

Je bent succesvol geregistreerd.
U ontvangt nu een e-mail van ons waarmee u uw aanmelding voor de nieuwsbrief dient te bevestigen.
Dank u voor uw interesse.

Slaapapneu: wat is het en wat kun je eraan doen?

December 08, 2022

Luid snurken, vooral als het gepaard gaat met constante vermoeidheid of uitputting, kan een teken zijn van slaapapneu. Dit is een veel voorkomende aandoening die de ademhaling beïnvloedt. En daar mag natuurlijk niet lichtvaardig over worden gedacht. Dit is wat u moet weten.

Wat is slaapapneu?

 

Slaapapneu is een slaapstoornis waarbij de ademhaling tijdens de slaap herhaaldelijk wordt onderbroken. Deze adempauzes duren doorgaans tussen de 10 en 20 seconden en kunnen 5 tot meer dan 100 keer per uur voorkomen.

 

Het gebrek aan zuurstof tijdens een episode van slaapapneu zorgt ervoor dat je wakker wordt. U bent echter meestal maar heel kort en niet echt wakker, dus u herinnert het zich niet.

 

Maar deze verstoringen van je natuurlijke slaappatroon betekenen dat je meer tijd doorbrengt in lichte slaap en minder tijd in de diepe, herstellende slaap die je nodig hebt om de volgende dag energiek, mentaal alert en productief te zijn.

 

Slaapapneu kan ook veel gezondheidsproblemen veroorzaken. Daarom is het belangrijk om het serieus te nemen. Als u of uw partner slaapapneu vermoedt, moet u onmiddellijk uw arts raadplegen.

Soorten slaapapneu

 

Er zijn over het algemeen drie soorten slaapapneu, waarvan de eerste de meest voorkomende is.

Obstructieve slaapapneu

Obstructieve slaapapneu is de meest voorkomende vorm van. Het treedt op wanneer de spieren die de zachte weefsels van de bovenste luchtwegen ondersteunen, ontspannen tijdens de slaap, waardoor de normale luchtstroom in en uit de neus en mond wordt geblokkeerd. Dit leidt meestal tot luid snurken en adempauzes.

Centrale slaapapneu

Centrale slaapapneu is een veel zeldzamere vorm van slaapapneu die het centrale zenuwstelsel aantast. Het treedt op wanneer de hersenen tijdelijk stoppen met het verzenden van signalen naar de spieren die de ademhaling regelen. Het wordt vaak veroorzaakt door een onderliggende medische aandoening. Mensen met centrale slaapapneu snurken zelden.

Complexe slaapapneu

Complexe of gemengde slaapapneu is een zeldzame combinatie van obstructieve slaapapneu en centrale slaapapneu.

Wat gebeurt er tijdens een slaapapneu-aflevering?

 

Wanneer de luchtstroom stopt tijdens een episode van slaapapneu, daalt het zuurstofgehalte in uw bloed. Je hersenen reageren door je slaap kort te onderbreken om de ademhaling te hervatten, die vaak wordt hervat met een snik of een verstikkend geluid.

 

Als u lijdt aan obstructieve slaapapneu, zult u zich waarschijnlijk niet meer herinneren dat u wakker bent geworden. Meestal beweeg je net genoeg om je keelspieren aan te spannen en je luchtpijp te openen. Bij centrale slaapapneu kunt u zich bewust zijn van wakker worden.

Tekenen en symptomen van slaapapneu

 

Het kan moeilijk zijn om zelf de diagnose slaapapneu te stellen, omdat de meest opvallende symptomen pas tijdens de slaap optreden.

 

Maar u kunt dit probleem omzeilen door een bedpartner te vragen uw slaapgewoonten te controleren of door uzelf op te nemen terwijl u slaapt. Als u pauzeert tijdens het snurken en als u stikt of piept na de pauzes, zijn dit belangrijke waarschuwingssignalen van slaapapneu. Dit zijn:

 

  • Frequent, luid snurken
  • Kokhalzen, piepende ademhaling of piepende ademhaling tijdens het slapen
  • Slaperigheid en vermoeidheid overdag, ongeacht hoeveel tijd u in bed doorbrengt
  • Wakker worden met een droge mond of keelpijn
  • hoofdpijn in de ochtend
  • Rusteloze slaap, nachtelijk ontwaken of slapeloosheid
  • Nachtelijk wakker worden met kortademigheid
  • Frequente bezoeken aan het toilet 's nachts

Is het slaapapneu of gewoon snurken?

 

Niet iedereen die snurkt, heeft slaapapneu en niet iedereen die slaapapneu heeft, snurkt. Dus hoe zie je het verschil tussen normaal snurken en een ernstiger geval van slaapapneu?

 

De belangrijkste indicator is hoe je je voelt gedurende de dag. Normaal snurken heeft niet zoveel invloed op de kwaliteit van uw slaap als slaapapneu, dus u zult overdag minder snel extreme vermoeidheid en slaperigheid ervaren. De manier waarop u klinkt als u snurkt, geeft ook informatie. Zoals eerder vermeld, zou u slaapapneu moeten vermoeden als u hijgt, stikt of andere ongebruikelijke geluiden maakt.

 

Zelfs als u geen slaapapneu heeft, kan een snurkprobleem het herstel van uw bedpartner verstoren en uw eigen slaapkwaliteit beïnvloeden. Maar er zijn tips en behandelingen die u kunnen helpen stoppen met snurken.

Oorzaken en risicofactoren van slaapapneu

 

Iedereen kan slaapapneu krijgen, maar bepaalde factoren verhogen uw risico:

 

  • Geslacht - Mannen hebben veel meer kans op slaapapneu dan vrouwen, hoewel de incidentie toeneemt bij postmenopauzale vrouwen.
  • Leeftijd - Hoewel slaapapneu op elke leeftijd kan voorkomen, komt het vaker voor bij het ouder worden.
  • Gewicht - het risico op het ontwikkelen van slaapapneu is aanzienlijk hoger bij mensen met overgewicht en veel hoger bij mensen met obesitas.
  • Anatomische verschillen zoals een kleine bovenste luchtweg, een kleine of teruggetrokken kaak, een lang zacht gehemelte, een hoge tongpositie, een afwijkend septum en vergrote amandelen en adenoïden.
  • Roken - Volgens een onderzoek hebben rokers drie keer meer kans op slaapapneu dan mensen die nooit hebben gerookt.
  • Nekomtrek groter dan 17" voor mannen of 16" voor vrouwen.
  • Allergieën of andere medische aandoeningen die een verstopte neus veroorzaken.

Gezondheidsgevolgen van slaapapneu

 

Het chronische slaapgebrek veroorzaakt door slaapapneu kan leiden tot slaperigheid overdag, vermoeidheid, concentratieproblemen, vergeetachtigheid en een verhoogd risico op ongelukken en fouten bij uw dagelijkse activiteiten.

 

Slaapapneu heeft ook psychologische effecten. Het kan stemmingswisselingen en prikkelbaarheid veroorzaken en leiden tot angst en depressie. Het verhoogt ook het risico op andere ernstige gezondheidsproblemen, zoals hoge bloeddruk, hartaandoeningen, diabetes, atriumfibrilleren en beroertes.

Zelfbehandeling voor slaapapneu

 

Voor milde gevallen van slaapapneu kunnen veranderingen in levensstijl voldoende zijn om het probleem te behandelen. Uw arts zal u vertellen of dit de juiste plek is om te beginnen. Maar zelfs als u een medische behandeling krijgt voorgeschreven, kunnen de volgende veranderingen u helpen uw slaapapneu-episodes te verminderen en uw slaap te verbeteren.

1. Gewichtsvermindering

Als je overgewicht hebt, kan afvallen een enorme impact hebben. Hoewel het meestal geen wondermiddel is, kan het het aantal adempauzes verminderen, uw bloeddruk verlagen en slaperigheid overdag verminderen. Zelfs een klein beetje gewichtsverlies kan uw keel openen en de symptomen van slaapapneu verbeteren.

2. Vergroot het hoofdgebied

Een methode die heel goed kan helpen bij slaapapneu is het verhogen van het hoofdgedeelte. De beste manier om dit te bereiken is door gebruik te maken van een verstelbare lattenbodem zoals de FlexiSpot EB01 model. Bij beide lattenbodems kunt u met een druk op de knop het hoofdgedeelte elektrisch verhogen. Voor slaapapneu wordt een hoek van minimaal 10 graden aanbevolen. Hierdoor zijn je luchtwegen vrijer en kun je beter ademen.

 

Als je ouder bent, raden we de verstelbare lattenbodem S2 van FlexiSpot aan, die zowel in het hoofd- als in het beengedeelte kan worden versteld. Je kunt het gebruiken om slaapapneu, rugpijn en stoornissen in de bloedsomloop te verlichten.

3. Pas je slaaphouding aan

Op je rug liggen is de slechtste positie voor slaapapneu omdat de kaak, tong en andere zachte weefsels terugvallen in de keel, waardoor de luchtweg vernauwt. Op je buik slapen is ook niet veel beter, want op je buik liggen of je hoofd opzij draaien belemmert de ademhaling. Op je zij liggen helpt daarentegen om de luchtweg open te houden. Als je het ongemakkelijk vindt om op je zij te slapen of de neiging hebt om na het slapen op je rug te rollen, kunnen tegengesteld draaiende zij- of lichaamskussens helpen.