Chat with us, powered by LiveChat
KRIJG 8-12% KORTING

Schrijf je in om FlexiSpot Loterij te ontvangen

Bevestig uw inschrijving en win coupons tot 12% korting en meer verrassingen voor Kerstmis.

Je bent succesvol geregistreerd.
U ontvangt nu een e-mail van ons waarmee u uw aanmelding voor de nieuwsbrief dient te bevestigen.
Dank u voor uw interesse.
KRIJG 8-12% KORTING

Schrijf je in om FlexiSpot Loterij te ontvangen

Bevestig uw inschrijving en win coupons tot 12% korting en meer verrassingen voor Kerstmis.

Je bent succesvol geregistreerd.
U ontvangt nu een e-mail van ons waarmee u uw aanmelding voor de nieuwsbrief dient te bevestigen.
Dank u voor uw interesse.

Hoe superfoods de gezondheid beïnvloeden

November 04, 2022

Superfood smoothiepoeder, superfood bowls, superfood kruidenmixen. De lijst met superfoods is eindeloos. De hype rond dit kruidenwondermiddel is alomtegenwoordig. De meeste mensen die beweren gezondheidsbewust te zijn, hebben ongetwijfeld een klein pakje van een van deze poeders in hun keuken. Maar wat maakt superfoods zo speciaal? Welke gezondheidsvoordelen bieden ze? Laten we het tot op de bodem uitzoeken.

Wat zijn superfoods?

 

Superfoods zijn plantaardige voedingsmiddelen met een ongewoon hoge concentratie aan eiwitten, micronutriënten of fytochemicaliën (bijvoorbeeld antioxidanten). Vanwege hun bijzondere en waardevolle voedingsprofiel wordt van superfoods vaak gezegd dat ze gezondheidsbevorderende eigenschappen hebben. Dat klopt, want veel van de voedingsstoffen in superfoods zijn essentieel voor het functioneren van ons lichaam, het immuunsysteem en het algemene welzijn. Er moet echter ook rekening worden gehouden met hun impact op het milieu.

 

Heb je ooit gehoord van de ORAC-waarde ? Dit geeft aan of en hoe goed de ingrediënten van een voedingsmiddel vrije radicalen kunnen neutraliseren. Hoe hoger de ORAC-waarde, hoe beter vrije radicalen worden afgestoten. Voorbeeld: 100 g aardappelen heeft een ORAC-waarde van 1.500, dezelfde hoeveelheid aroniabessen heeft een ORAC-waarde van 16.000. Welkom in de wereld van superfoods!

 

Naast fruit (vooral bessen) behoren ook kruiden, soorten boerenkool, noten, zaden en speciale wortelgewassen tot de superfoodfamilie. We hebben deze voedingsmiddelen onder de loep genomen, zodat je weet welke voedingsmiddelen goed voor je zijn en welke waardevolle voedingsstoffen ze bevatten.

Wat maakt superfoods zo speciaal?

 

Wist je dat groenten en fruit niet meer zo voedzaam zijn als vroeger? Wanneer we nader kijken naar factoren als de teelt en de toeleveringsketen, worden de redenen hiervoor heel duidelijk.

 

Laten we bananen als voorbeeld nemen. Zelfs als je ze bij je plaatselijke supermarkt hebt gekocht, hebben de bananen waarschijnlijk een lange weg afgelegd. Als ze uit Brazilië komen (een grote bananenexporteur), hebben ze al 10.000 km afgelegd. Om de reis tussen de oogst en uw aankoop te overbruggen, moesten de bananen vroeg geoogst worden. Dit betekent dat de uiteindelijke rijpheid niet afkomstig is van de voedselrijke bananenboom, maar wordt bereikt door kunstmatige chemicaliën.

 

De grond waarop de bananen worden verbouwd, is waarschijnlijk ook uitgeput en arm aan voedingsstoffen. Dit is de strijd van monoculturen, hun impact op bodemerosie en hun afhankelijkheid van pesticiden om het gewenste niveau van volwassenheid te bereiken. Hier zien we het probleem met conventioneel geteelde bananen en hoe hun voedingsprofiel wordt beïnvloed.

 

Maar wat heeft dit met superfoods te maken? Heel eenvoudig, je banaan heeft een ORAC-score van 795 als je alle bovengenoemde negatieve factoren negeert. Maar 100 g aronia-bessen hebben een ORAC-waarde die 20 keer hoger is dan die van een banaan. Simpel gezegd, superfoods bieden je meer essentiële voedingsstoffen (zelfs in kleine hoeveelheden) dan gewoon fruit.

Welke superfoods zijn er?

 

Een heleboel. Dit artikel zou meer als een roman lezen als we ze allemaal zouden opnoemen. Daarom presenteren wij u onze top superfoods.

Açaí

Açaí-bessen zijn de vrucht van de koolpalm en komen vooral voor in het Amazonegebied. Naast de açaí zijn ook de palmharten eetbaar. De açaí-bes bestaat voor 50% uit vet en is daarmee een echte caloriebom. Desalniettemin is het bekend dat het eigenschappen heeft om af te vallen. Ze zijn ook rijk aan de fytochemische "anthocyanines" die de bes zijn dieppaarse kleur en antioxiderende eigenschappen geven. Açaí is ook rijk aan vitamine A, C en B evenals de essentiële vetzuren omega 3, omega 6 en omega 9. Wanneer je deze superfood combineert met een uitgebalanceerde training op een fietsstoel zoals de FC211 of de V9U , heb je de jouwe Bereik fitnessdoelen in een mum van tijd.

Verdeling

Waarschijnlijk de meest bekende van de superfoods. Het bevat veel vezels, eiwitten en omega-3-vetzuren. Chia kan alleen door het lichaam worden opgenomen als het van tevoren is gemalen of gekauwd.

Moringa

Moringa is een tropische boom afkomstig uit de Himalaya. Het heeft een indrukwekkende nutriëntendichtheid met grote hoeveelheden eiwitten, vitamine A, D, E en K, evenals sporenelementen zoals calcium, zink en omega 3, 6 en 9 vetzuren. Het is ook rijk aan caroteen, chlorofyl en zeaxanthine. Moringapoeder smaakt naar matcha, naar vers gras, hooi of een licht bittere kruidenthee.

Spirulina

Spirulina is het bewijs dat superfoods niet alleen landelijk zijn. Dit blauwgroene superfood, afgeleid van zeewier, maakte voor het eerst indruk op de Azteken, die het vaak aten voor energie en kracht. Wanneer we het voedingsprofiel bekijken, wordt duidelijk waarom. Spirulina is 60% eiwit (twee keer zoveel als rood vlees) en bevat 9 essentiële aminozuren en 10/12 niet-essentiële aminozuren. Het is ook rijk aan vitamine B, kalium, koper, ijzer, mangaan, jodium en omega-6-vetzuren.

Gember

Wat doe je als je keelpijn hebt? Je eet waarschijnlijk zuigtabletten en drinkt wat gemberthee! Uw huismiddeltje dat echt effectief kan zijn. Gember wordt beschouwd als een soort superwortel. Dit komt door de penetrante componenten (gingerols en shogaols) en essentiële oliën (zingiberene, kurkuma en beta-eudesmol). Gember bevat ook veel vitamine C, ijzer, magnesium, calcium, kalium, fosfor en natrium.

 

Ooit gehoord van borneol en cineol? Deze stoffen bevorderen de spijsvertering en stimuleren de bloedsomloop - een geweldige manier om de dag te beginnen.

Hoe gezond zijn superfoods eigenlijk?

 

Dit hangt nauw samen met de omstandigheden waaronder superfoods worden geteeld en verwerkt. Nogmaals, hoe minder vervuilend het eindproduct, hoe beter. Dit correleert met de nutriëntendichtheid, wat betekent dat hoe natuurlijker de levenscyclus is, hoe gezonder het voor u is. Toch worden de nutritionele en ecologische invloeden rond superfoods bekritiseerd en zetten ze een domper op de hype.