Chat with us, powered by LiveChat
KRIJG 8-12% KORTING

Schrijf je in om FlexiSpot Loterij te ontvangen

Bevestig uw inschrijving en win coupons tot 12% korting en meer verrassingen voor Kerstmis.

Je bent succesvol geregistreerd.
U ontvangt nu een e-mail van ons waarmee u uw aanmelding voor de nieuwsbrief dient te bevestigen.
Dank u voor uw interesse.
KRIJG 8-12% KORTING

Schrijf je in om FlexiSpot Loterij te ontvangen

Bevestig uw inschrijving en win coupons tot 12% korting en meer verrassingen voor Kerstmis.

Je bent succesvol geregistreerd.
U ontvangt nu een e-mail van ons waarmee u uw aanmelding voor de nieuwsbrief dient te bevestigen.
Dank u voor uw interesse.

Hoe ontwikkel je gezonde leefgewoonten?

November 04, 2022

Het is tijd om naar je eigen gewoonten te kijken en erachter te komen hoe je ze ten goede kunt veranderen.

 

Misschien heb je het tot je doel gemaakt om regelmatig te sporten. Of misschien wil je wel gezond en voedzaam gaan eten om je lichaam en geest te versterken. Of misschien weet je - net als vele anderen - niet waar te beginnen. Je weet gewoon dat je iets moet veranderen.

 

Soms is het ontwikkelen van gezonde gewoonten moeilijker dan het lijkt. Maar als je het goed doet, zijn de voordelen zeker de moeite waard.

 

Onderzoek toont aan dat mensen die gezonde gewoontes aannemen langer leven dan mensen die dat niet doen. Maar welke gezonde gewoontes moet je aannemen? Vandaag laten we je kennismaken met een paar gezonde gewoontes die je in je dagelijks leven kunt opnemen.

 

Zoals we uit de wetenschap weten, hebben gewoonten tijd nodig om zich te vormen. We weten ook dat gewoonten onze houding, ons handelen en ons vermogen om beslissingen te nemen vormgeven. Maar met de juiste hulpmiddelen, middelen en houding kun je de controle over je leven nemen.

1. Voed je lichaam met voedzaam voedsel

 

Een goede, voedzame voeding is erg belangrijk voor een gezonde levensstijl. Vasthouden aan een gezond dieet is geïdentificeerd als een sleutelfactor voor een langer en gezonder leven. Maar wat betekent dat?

 

Een gezond dieet omvat zaken als groenten, fruit, noten, volle granen, gezonde vetten en omega-3-vetzuren.

 

Donkere bladgroenten zijn bijzonder voedzaam en hebben grote gezondheidsvoordelen. Bladgroenten bevatten doorgaans veel vitamine A, B, C, E en K. Bladgroenten bevatten veel vezels, ijzer, magnesium, kalium en calcium. Ze spelen ook een rol bij het voorkomen van kanker in een vroeg stadium. Al met al zijn groenten een aanwinst voor je lichaam.

 

De wetenschap toont aan dat het weglaten van toegevoegde suikers, gebakken snoep, transvetten, toegevoegd zout en verwerkt en vetrijk vlees ongelooflijke gezondheidsvoordelen heeft. Natuurlijk is geen eten "taboe". Een gezonde relatie met eten is vrij van schuld en schaamte. En soms is de occasionele verwennerij in een cheeseburger noodzakelijk (en vullend).

 

Wanneer je boodschappen doet in de supermarkt of thuis een maaltijd bereidt, probeer je dan te concentreren op wat je een goed gevoel geeft over je voedingskeuzes. Wanneer voelt je lichaam beter na het eten? Eet je om je bord schoon te maken of eet je om je honger te stillen?

2. Weg met de sigaretten

 

Het is al lang bewezen dat roken slecht voor je is. Roken veroorzaakt kanker, hartaandoeningen, beroertes, longaandoeningen, diabetes en chronische obstructieve longziekte (COPD). Roken verhoogt ook het risico op tuberculose, bepaalde oogziekten en problemen met het immuunsysteem.

 

De wetenschap stelt het eenvoudig: er bestaat niet zoiets als een "gezond" niveau van roken. Maar alleen omdat we weten dat het slecht voor ons is, wil nog niet zeggen dat we het niet doen. Als u rookt, weet u dat stoppen moeilijker is dan het lijkt.

3. Drink minder alcohol, drink meer water

 

De kwestie van alcohol en gezondheid is controversieel. Is matig drinken slecht of goed voor je gezondheid? hoe veel is te veel

 

De wetenschap vertelt ons dat het drinken van te veel alcohol aanzienlijke negatieve gezondheidseffecten kan hebben. Onderzoek toont aan dat overmatig alcoholgebruik onze hersenen, hart en lever aantast. Te veel alcohol kan uw humeur, gedrag en geestelijke gezondheid beïnvloeden.

 

Te veel water drinken gedurende een lange periode (of zelfs maar één keer) kan leiden tot hoge bloeddruk, een beroerte of zelfs hartfalen. En zwaar drinken belast je lever zwaar.

 

Wanneer je je eigen drinken gaat onderzoeken, is het een goed moment om mindfulness en zelfbewustzijn te oefenen. Hoe voel je je na het nuttigen van alcohol? Welke voordelen levert het u op, en wanneer?

 

Hopelijk heb je inmiddels een aantal gezonde gewoontes gevonden die je graag in je dagelijkse routine wilt opnemen. Maar nu is de vraag: waar moet ik beginnen?

1. Stapel je gewoontes

 

Experts zeggen dat de beste manier om een nieuwe gewoonte te ontwikkelen, is om deze te combineren met een bestaande. Dit wordt "gewoontestapelen" genoemd. Kijk naar je bestaande patronen of gewoontes en kijk of er een mogelijkheid is om ze uit te breiden.

2. Fang klein an

 

Onderzoek toont aan dat kleine gewoontes gemakkelijker te creëren zijn dan grote veranderingen. Het lijkt misschien contra-intuïtief om klein te beginnen, maar je zult zien dat het zijn vruchten afwerpt. Kleine gewoontes kunnen uitgroeien tot grote veranderingen. Bedenk hoe je kleine, haalbare doelen kunt stellen die een grote impact hebben.

 

Neem bijvoorbeeld voeding: het kan zo simpel zijn als elke dag een nieuwe koffiecreamer vervangen met minder suiker.

 

Voor beweging: als je het grootste deel van de dag zittend werkt, moet je tussen de vergaderingen of tijdens het werk 5 minuten pauze nemen dankzij een in hoogte verstelbaar bureau ( E7 of E8 ), zowel zittend als staand werken.

 

Om te slapen: hoe zit het met het opladen van je telefoon in een andere kamer in plaats van hem onder je kussen te leggen? Wat als je ook een elektrisch verstelbare lattenbodem had? De FlexiSpot S2 biedt je een compleet nieuwe slaapkamerervaring waar je alleen maar van kunt dromen.

3. Doe het elke dag

 

Gewoontes doen er lang over om routine te worden. Consistentie is de sleutel tot blijvende verandering. Uit een onderzoek bleek dat het gemiddeld 66 dagen duurt voordat een taak een gewoonte wordt. En als het eenmaal een gewoonte is geworden, is het ook een gedragsverandering.

 

Wat je ook van plan bent te doen, een gezonde gewoonte begint met herhaling en consistentie. Het is wetenschappelijk bewezen dat het opschrijven van je doelen het gemakkelijker maakt om je eraan te houden.

4. Creëer blijvende verandering

 

Verandering is moeilijk. Maar het is niet onmogelijk.

 

Waar u ook bent op uw reis naar welzijn, het kan geen kwaad om gezonde gewoonten in uw dagelijks leven op te nemen. Soms hoef je alleen maar de eerste stap te zetten naar een gezond leven.

 

Het creëren van goede gewoonten begint met kleine veranderingen in je dagelijkse routine. Als je eenmaal weet welke veranderingen je wilt doorvoeren, kun je je doelen bereiken. Met de juiste tools en middelen kun je een gezonder en gelukkiger leven voor jezelf creëren.