Chat with us, powered by LiveChat
KRIJG 6% KORTING

Schrijf je in om FlexiSpot 6% korting te ontvangen

Bevestig uw inschrijving en win coupons en meer verrassingen.

Je bent succesvol geregistreerd.
U ontvangt nu een e-mail van ons waarmee u uw aanmelding voor de nieuwsbrief dient te bevestigen.
Dank u voor uw interesse.
KRIJG 6% KORTING

Schrijf je in om FlexiSpot 6% korting te ontvangen

Bevestig uw inschrijving en win coupons en meer verrassingen.

Je bent succesvol geregistreerd.
U ontvangt nu een e-mail van ons waarmee u uw aanmelding voor de nieuwsbrief dient te bevestigen.
Dank u voor uw interesse.

6 manieren waarop de werkplek de komende 10 jaar zal veranderen

December 29, 2022

De nieuwe werkgewoonten die we tijdens de gezondheidscrisis hebben aangenomen, zijn het nieuwe normaal, aangezien de epidemie de toekomst van werk naar het heden heeft voortgestuwd. Een andere manier van werken is essentieel om een omgeving te bevorderen die creativiteit, diversiteit en kennis op de werkplek bevordert.

Op basis van het huidige bedrijfs- en technologieklimaat is het duidelijk dat de toekomstige werkplek niet vergelijkbaar zal zijn met de huidige werkplek als het gaat om waar, wanneer, waarom en met wie werknemers werken. Denk eens na over deze zes suggesties voor de werkplek van de toekomst en hoe jouw bedrijf zich daarop kan voorbereiden.

De toekomst van werk in het komende decennium

1. We werken voor een doel, niet voor geld

Werknemers stellen het maken van een positief verschil in de wereld liever niet uit tot de pensioengerechtigde leeftijd.

Mensen zullen manieren zoeken om het belang van hun werk te verbinden met hun levensdoelen en interesses. Mensen zullen meer gemotiveerd zijn om deel te nemen aan sociale innovatie en rechtvaardigheid als ze de berichten van anderen op sociale media zien.

Bedrijven die toonaangevend zijn op het gebied van bedrijfsstrategie weten dat het simpelweg betalen van hun werknemers niet voldoende is om het beste talent aan te trekken en te behouden. Initiatieven creëren die medewerkers stimuleren om hun eigen verhalen, ervaringen en successen te delen met betrekking tot diverse maatschappelijke vraagstukken; dit zal je helpen een bericht op te stellen dat je publiek zal bereiken en hen zal motiveren om mee te doen.

2. De taken van het middenkader veranderen

De managers van vandaag moeten de nieuwe feiten onder ogen zien. De complexiteit (en druk) van hun baan is de afgelopen jaren toegenomen door factoren als sociale en politieke onrust, de mix van werk en privéleven en de opkomst van hybride banen. Veel werknemers genieten nu van meer flexibiliteit in locatie, uren en werklast.

Daarnaast zijn de verantwoordelijkheden van leidinggevenden en het aantal medewerkers onder hun leiding enorm toegenomen, waardoor het moeilijk is om directe ondersteuning te bieden. Historisch gezien werd de waarde van een manager afgemeten aan zijn vermogen om de prestaties van het personeel te monitoren en te evalueren. Nu is dit anders. Managers die het potentieel hebben om uitstekende coaches en docenten te zijn, zullen worden gezocht en gekoesterd door HR-professionals.

3. Meer gegevensverzameling van werknemers

Sinds de introductie van hybride werkregelingen is er meer aandacht voor het volgen van productiviteit en gezondheid op de werkplek. Volgens studies uitgevoerd door specialisten maakt 16% van de bedrijven steeds vaker gebruik van technologische maatregelen om hun werknemers te controleren, zoals virtueel in- en uitklokken, monitoring van het gebruik van bedrijfscomputers door werknemers en controle van e-mails en interne chat. Terwijl sommige bedrijven prioriteit geven aan productiviteitsstatistieken, kijken andere naar de betrokkenheid en tevredenheid van werknemers.

Door iemands bioritme, voedingsbehoeften en activiteitsvereisten te monitoren, kan de technologie bepalen of je overwerkt bent en een pauze nodig hebt. Leiders zullen data en technologie gebruiken om een hybride werkplek te creëren die de bijdragen van alle werknemers waardeert, niet alleen degenen met een fulltime bureaubaan of geavanceerde digitale vaardigheden.

4. We gaan werken met intelligente machines

Machines worden steeds geavanceerder en gewoner, in staat om taken uit te voeren die ooit uitsluitend als menselijk werden beschouwd en die onze stoutste verwachtingen overtreffen.

De mogelijkheden van slimme apparaten, apps en avatars zullen op de werkplek beginnen uit te breiden. Met behulp van kunstmatige intelligentie (AI) apparaten en software die gemakkelijker te gebruiken is voor persoonlijke of teamactiviteiten, zullen werknemers persoonlijke toolkits van virtuele dubbels bouwen. Bovendien kunnen mensen met behulp van cloudgemeenschappen, open applicaties en persoonlijke virtuele assistenten hun werkplek overal mee naartoe nemen.

Een hoge mate van digitale vaardigheid zal in de toekomst de norm worden voor werknemers. De vraag naar meer automatisering op de werkplek heeft geleid tot de perfecte storm van mens en machine. Echt proactieve leiders zullen onderzoeken hoe de wijdverspreide acceptatie van AI, intelligente software en robots organisatorische methoden nieuw leven in kunnen blazen. Om een marktvoordeel te behalen, moeten bedrijven hun beste werknemers aanmoedigen om tools voor kunstmatige intelligentie (AI) of persoonlijke portfolio's van slimme technologie, tools en apps te ontwikkelen die de grenzen van de digitale ervaring verleggen.

5. De balans tussen telewerken en leven levert obstakels op

Werknemers die thuis of elders werken, kunnen het gevoel hebben dat ze de klok rond werken als ze te veel werk aannemen om hun vaardigheden te verbeteren en hun carrière vooruit te helpen. In dit klimaat zal het voor werknemers niet voldoende zijn om een evenwicht tussen werk en privéleven te bereiken; ze zullen hun persoonlijke leven voorrang willen geven boven hun carrière.

De toekomst van de work-life balance is echter onzeker. Hoewel technologie heeft geholpen de kloof te overbruggen tussen voorheen niet-verbonden gemeenschappen, heeft het ook nieuwe kansen gecreëerd voor conflicten en misverstanden tussen individuen en groepen. Veel werknemers zullen het moeilijk, zo niet onmogelijk vinden om zinvolle relaties met hun collega's aan te gaan vanwege het wijdverbreide gebruik van regelingen voor werken op afstand.

Leiders in zowel het bedrijfsleven als op het gebied van human resources moeten samenwerken om ervoor te zorgen dat de balans tussen werk en privéleven van werknemers heen en weer verschuift naarmate hun werkdruk, schema's en levensfasen veranderen. Als rekruteringsmanagers een glazen bol hadden, zou hun werk een stuk eenvoudiger zijn.

6. Digitale vaardigheden prevaleren boven anciënniteit en ervaring

De best betaalde banen van de toekomst zullen voornamelijk mentaal van aard zijn. Werknemers zullen buiten de gebaande paden moeten denken, kritisch moeten denken en hun digitale vaardigheden voortdurend moeten verbeteren om uitdagende problemen aan te pakken. Om bij te blijven met de vereisten van de steeds evoluerende digitale economie, moeten ondernemers hun bedrijf voortdurend ontwikkelen, fuseren en opnieuw vormgeven. Medewerkers moeten hun digitale vaardigheden blijven aanscherpen om aan deze eisen te voldoen.

Om een cultuur van voortdurende verbetering te bevorderen, zal HR praktijken zoals open communicatie en het delen van gegevens tussen medewerkers moeten institutionaliseren.