Chat with us, powered by LiveChat
KRIJG 8-12% KORTING

Schrijf je in om FlexiSpot Loterij te ontvangen

Bevestig uw inschrijving en win coupons tot 12% korting en meer verrassingen voor Kerstmis.

Je bent succesvol geregistreerd.
U ontvangt nu een e-mail van ons waarmee u uw aanmelding voor de nieuwsbrief dient te bevestigen.
Dank u voor uw interesse.
KRIJG 8-12% KORTING

Schrijf je in om FlexiSpot Loterij te ontvangen

Bevestig uw inschrijving en win coupons tot 12% korting en meer verrassingen voor Kerstmis.

Je bent succesvol geregistreerd.
U ontvangt nu een e-mail van ons waarmee u uw aanmelding voor de nieuwsbrief dient te bevestigen.
Dank u voor uw interesse.

5 manieren om rugpijn op het werk te voorkomen

September 05, 2022

Wij hebben allemaal wel eens lange dagen op het werk gehad, die eindigden met rugpijn, vloeken op onze bureaus van slechte kwaliteit en klagen over onze slechte lichaamshouding. Laten we dit probleem voor eens en voor altijd oplossen.

Welke uitvoerbare stappen kunnen wij nemen om dit te voorkomen? Hier zijn 5 manieren om rugpijn op het werk te voorkomen.

Dingen optillen Eigendom

Een van de grootste risico's die wij dagelijks met onze rug lopen, is het tillen van voorwerpen met een slechte techniek. Slecht tillen kan uw rugspieren onmiddellijk beschadigen en kan zelfs blijvende schade aanrichten als het met voldoende kracht gebeurt.

Hier volgen enkele tips om correct te tillen:

Ga eerst zo laag mogelijk zitten voor u het probeert op te tillen. Plaats uw benen aan weerszijden van het gewenste voorwerp en buig uw knieën, zodat u uw kernkracht kunt gebruiken. Gebruik uw beenspieren als voornaamste bewegingsmiddel, til het voorwerp op en houd het dicht tegen uw lichaam.

Buig of buk niet over het voorwerp. Handhaaf de kromming die zich van nature op uw rug vormt en - dit punt is vrij belangrijk - verdraai uw rug niet! Maak geen plotselinge rukken en zorg ervoor dat elke beweging weloverwogen is.

Het grootste advies is misschien wel om ook uw grens te kennen. Als het te zwaar is, vraag dan iemand anders om wat hulp. Zelfs de sterksten onder ons kunnen niet alles tillen!

Houding

Een van de universele factoren die met rugpijn op het werk in verband worden gebracht, zijn de slechte omstandigheden op de werkplek - meestal in verband met de bureaus. Om te voorkomen dat u uw nek en rug overbelast, moet uw computerscherm voor uw ogen gecentreerd staan op een armlengte afstand. De bovenkant van het scherm moet tussen 2 en 3 centimeter hoger zijn dan uw ooghoogte.

Verder is uw typhouding ook belangrijk om langdurige rugpijn tot een minimum te beperken. Vaak zullen mensen hun toetsenbord gewoon boven op hun bureau leggen en niet nadenken over de plaatsing ervan.

Als uw toetsenbord net onder borsthoogte zit, kan het u op den duur aanzienlijke schade berokkenen. Typen op deze hoogte kan de bloedsomloop beperken, stress in uw polsen veroorzaken en mogelijk schade aan uw zenuwen toebrengen.

Deze houding kan leiden tot een gebrek aan gevoel in uw armen, schouders en rug. Langdurige blootstelling aan deze ongezonde houding kan zelfs het carpaal tunnel syndroom veroorzaken. Wat is er dan aan dit alles te doen? Wat als uw bureau gewoon niet verenigbaar is met uw lichaamsbouw?

Een uitstekende optie om te overwegen is een staand bureau, zoals die van Flexispot, Deze bieden een veel grotere verscheidenheid aan aanpassingsmogelijkheden om te garanderen dat uw bureau werkelijk bij u past.

Wij brengen zoveel tijd door in onze werkomgevingen en aan onze werktafels, dat het gek lijkt om daar niet meer in te investeren.

Met een sta-bureau kunt u uw zitpositie afwisselen en ook roteren tussen een zittende en staande positie - dat geeft u ruimschoots de gelegenheid om uw rug en nek te strekken. Deze rotatie vermindert ook de langdurige belasting van bepaalde gewrichten.

Als u eenmaal de overgang gemaakt hebt van een traditioneel zittend bureau, zal het heel moeilijk zijn om er nog naar terug te keren! Wie weet schaft u er uiteindelijk ook wel een aan voor uw thuiskantoor!

Repetitieve taken verminderen of veranderen

Afwisseling in de manier waarop u repetitieve taken uitvoert, is een uitstekende manier om de belasting van delen van uw lichaam, met name uw rug, te beperken. Het belangrijkste voorbeeld hiervan hebben wij in het vorige hoofdstuk behandeld - toen wij bekeken hoe langdurig in dezelfde houding zitten uw houding kan beïnvloeden.

Er zijn echter ook andere taken waarvan u zich bewust moet zijn.

Als u vaak aan de telefoon bent, moet u overwegen een hoofdtelefoon aan te schaffen of uw telefoon op luidspreker te zetten.

Wanneer wij telefoneren, nemen wij vaak een standaardpositie aan voor onze handen en armen, elke keer weer. Langdurige blootstelling daaraan kan stijfheid of ongemak in ons hele bovenlichaam veroorzaken.

Als u voor uw werk regelmatig moet dragen, probeer die handelingen dan over de dag te verdelen, zodat u niet voortdurend in korte tijd hoeft te buigen, draaien en reiken naar voorwerpen.

Als dat niet mogelijk is, moet u vragen om een hefinstrument om de handenarbeid die u verricht te beperken.

Uitoefenen Meer

Het lijkt wel of elk artikel dat wij lezen deze toptip bevat. Lichaamsbeweging is een uitstekend bijdragend middel tegen allerlei langdurige gezondheidsproblemen, omdat het ons lichaam versterkt en rekt. Dit kan leiden tot een vermindering van spierspanning en ontstekingen.

Het laatste waar u aan denkt als u rugpijn hebt, is misschien om te gaan sporten. Daar hebt u misschien gelijk in, want het zou niet verstandig zijn om na een blessure meteen te gaan sporten. U moet die pijn eerder zien als een reden om te gaan sporten nadat u volledig hersteld bent.

Oefeningen zullen de rugpijn die u voelt niet onmiddellijk genezen, maar ze zullen wel voorkomen dat ze in de toekomst terugkomen.

Slaap lekker

Als rugpijn een regelmatig voorkomend verschijnsel in uw leven is, dan moet u ook eens kijken naar de manier waarop u slaapt. Bepaalde houdingen die niet door ons bed worden ondersteund, kunnen pijn veroorzaken in heel ons lichaam.

Probeer op uw zij te slapen met uw knieën opgetrokken naar uw borst, of leg een kussen onder uw knieën en onderrug. Deze houdingen geven meer steun aan uw gewrichten en voorkomen dat ze onnodig belast worden.

Denk er ten slotte over na of uw matras wel geschikt voor u is. Vaak kunnen te zachte matrassen rugpijn veroorzaken en hetzelfde geldt eigenlijk voor zeer harde matrassen.

De meeste deskundigen zeggen dat u het midden tussen deze twee uitersten moet houden en raden een matras aan met een gemiddelde hardheid. Dit is zeker een goed uitgangspunt als u last heeft van rugpijn bij het slapen gaan.

De kern van de zaak

Als u merkt dat uw rug na het werk pijn begint te doen, kijk dan eens naar enkele van deze manieren om toekomstige pijnen te voorkomen!