Chat with us, powered by LiveChat
KRIJG 6% KORTING

Schrijf je in om FlexiSpot 6% korting te ontvangen

Bevestig uw inschrijving en win coupons en meer verrassingen.

Je bent succesvol geregistreerd.
U ontvangt nu een e-mail van ons waarmee u uw aanmelding voor de nieuwsbrief dient te bevestigen.
Dank u voor uw interesse.
KRIJG 6% KORTING

Schrijf je in om FlexiSpot 6% korting te ontvangen

Bevestig uw inschrijving en win coupons en meer verrassingen.

Je bent succesvol geregistreerd.
U ontvangt nu een e-mail van ons waarmee u uw aanmelding voor de nieuwsbrief dient te bevestigen.
Dank u voor uw interesse.

10 onmiskenbare redenen waarom mensen een hekel hebben aan slapeloosheid

December 29, 2022

U weet dat slapeloosheid prikkelbaarheid en mentale saaiheid kan veroorzaken. We zullen niet in detail bespreken wat slapeloosheid is. Het betekent echter het onvermogen om te slapen. De effecten op je seksleven, geheugen, gezondheid, aantrekkelijkheid en zelfs je vermogen om gewicht te verliezen zullen je misschien verbazen. Hier zijn tien onverwachte redenen waarom slapeloosheid zo gehaat wordt.

1. Ernstige gezondheidsproblemen veroorzaakt door slapeloosheid

Hartziekte, hartaanval, hartfalen, onregelmatige hartslag, hoge bloeddruk, beroerte en diabetes zijn slechts enkele van de gezondheidsproblemen die kunnen worden verergerd door een slechte slaapkwaliteit of slaapstoornissen.

Mensen die lijden aan slapeloosheid, een slaapstoornis die wordt gekenmerkt door moeite met inslapen en doorslapen, zouden ook een ander gezondheidsprobleem hebben: hartproblemen, met een prevalentie variërend van 80 tot 90 procent. .

2. Slapeloosheid veroorzaakt ongelukken

Bij grote ongevallen, waaronder het kernongeval op Three Mile Island in 1979, het olielek in de Exxon Valdez in 1989 en de kernsmelting in Tsjernobyl in 1986, draagt slaapgebrek bij.

Slaaptekort vormt echter een constante bedreiging voor de openbare veiligheid. Net als bij rijden onder invloed kan slaperigheid de reactietijd beïnvloeden. Onderzoek heeft onvoldoende of slechte slaap in verband gebracht met verwondingen en ongevallen op de werkplek. Volgens een onderzoek hadden werknemers die aangaven zich overdag extreem slaperig te voelen, meer kans op arbeidsongevallen. Daardoor zagen ze een hoger ongevallencijfer per aantal ziektedagen.

3. Slapeloosheid maakt je duizelig

Denken en geheugen zijn een grote hulp als u voldoende slaap krijgt. Slaaptekort heeft een negatieve invloed op leren, geheugen en het oplossen van problemen. Om te beginnen maakt het het moeilijk om op te letten, wakker en gefocust te blijven, helder te denken en problemen op te lossen. Dit staat efficiënt leren in de weg.

Ten tweede dragen de verschillende stadia van slaap gedurende de nacht bij aan het proces van "consolidatie" van herinneringen in de hersenen. Slapeloosheid beïnvloedt uw vermogen om nieuwe informatie vast te houden en eerdere ervaringen te vergeten.

4. Slapeloosheid doodt seksueel verlangen

Volgens experts op het gebied van slaapgeneeskunde melden zowel mannen als vrouwen die consequent minder dan 7 uur per nacht slapen een verminderd libido en verminderde seksuele interesse. Uitputting, gebrek aan slaap en angst kunnen de schuld zijn.

Slaapapneu, een ademhalingsstoornis die de slaap verstoort, kan een bijkomende factor zijn bij de seksuele achteruitgang van mannen. Bevindingen van een recent onderzoek hebben aangetoond dat veel mannen die aan slaapapneu lijden, een laag testosterongehalte hebben. Ongeveer de helft van de mannen met ernstige slaapapneu had ook abnormaal lage hoeveelheden testosteron die vrijkwamen tijdens de slaap.

5. Slapeloosheid veroudert de huid

De meeste mensen kunnen getuigen van de effecten van een gebrek aan slaap, inclusief de veelbetekenende tekenen van een vale huidskleur en gezwollen ogen. Slaaptekort wordt echter in verband gebracht met een doffe huid, rimpels en wallen.

Slaaptekort verhoogt de aanmaak van cortisol, het belangrijkste stresshormoon van het lichaam. Collageen, een eiwit dat verantwoordelijk is voor de elasticiteit en stevigheid van de huid, kan worden afgebroken door het stresshormoon cortisol.

Ook wordt de productie van menselijk groeihormoon verminderd wanneer slaapgebrek een factor is. Menselijk groeihormoon helpt bij de ontwikkeling als we jong zijn. Het helpt spieren op te bouwen, de huid dikker te maken en botten te versterken naarmate we ouder worden.

Om groeihormoon te kunnen afscheiden, moet de slaper zich in een toestand bevinden die bekend staat als slow-wave-slaap. Het lijkt een natuurlijk aspect te zijn van het herstellen van door dagelijks gebruik beschadigd weefsel.

6. Slapeloosheid beïnvloedt het beoordelingsvermogen

Wanneer we slaapgebrek hebben, kunnen onze percepties veranderen. Dit tast ons vermogen om goede beslissingen te nemen aan, omdat we minder geneigd zijn om gebeurtenissen correct in te schatten en verstandige beslissingen te nemen.

Mensen met een slaaptekort lijken een bijzonder slecht beoordelingsvermogen te hebben als het gaat om het herkennen van de effecten van slaapgebrek op hun lichaam. Tegenwoordig wordt het als een hele prestatie beschouwd om te kunnen overleven met minder slaap dan normaal in onze steeds veeleisender wordende samenleving. Dus je moet je concentreren op het weten hoe je slapeloosheid kunt genezen.

7. Slapeloosheid kan het risico op overlijden verhogen

Volgens een studie is het risico op overlijden door welke oorzaak dan ook bijna verdubbeld bij mensen die de duur van hun nachtrust terugbrachten van zeven naar vijf uur of minder. Een gebrek aan slaap verhoogt bijvoorbeeld het risico om te overlijden aan een hartaandoening.

8. Slapeloosheid maakt je vergeetachtig

Proberen mentaal scherp te blijven, huh? Je zou kunnen proberen meer te slapen. In 2009 ontdekten wetenschappers dat 'scherpe golven', die in de hersenen voorkomen, verantwoordelijk zijn voor de consolidatie van herinneringen. Langetermijnherinneringen worden opgeslagen in de neocortex van de hersenen, waar ook nieuwe informatie via ether wordt overgedragen. In de diepere stadia van de slaap komen scherpe golven vaker voor.

9. Slapeloosheid is deprimerend

Lijden aan slapeloosheid of andere slaapstoornissen kunnen depressieve symptomen na verloop van tijd verergeren. Uit een onderzoek bleek dat mensen met stemmingsstoornissen meer kans hadden om minder dan zes uur slaap per nacht te krijgen.

Slapeloosheid, de meest voorkomende slaapaandoening, wordt sterk geassocieerd met psychische problemen, waaronder depressie. Depressie en slapeloosheid zijn als twee kanten van dezelfde medaille. Zowel slapeloosheid als depressie kunnen het moeilijk maken om op een fatsoenlijk uur in slaap te vallen. Het behandelen van slaapproblemen kan depressie en de symptomen ervan helpen, en vice versa.

10. Slapeloosheid kan leiden tot gewichtstoename

Sommige onderzoeken suggereren dat het mogelijk is om tijdens het slapen af te vallen. Gebrek aan slaap is gerelateerd aan toegenomen honger, eetlust en obesitas. Een studie toonde aan dat in vergelijking met degenen die zeven tot negen uur per nacht sliepen, degenen die minder dan zes uur per nacht sliepen bijna 30% meer kans hadden om zwaarlijvig te worden. Tegelijkertijd zijn er veel redenen die slapeloosheid veroorzaken, als je het wilt weten.

Recente studies hebben de hypothese onderzocht dat slaap peptiden kan beïnvloeden die de eetlust onder controle houden. Leptine stuurt verzadigingssignalen naar de hersenen, die honger verminderen, terwijl ghreline je honger geeft. Gebrek aan slaap is gekoppeld aan lagere niveaus van het hormoon leptine en hogere niveaus van het hongerhormoon ghreline.

Niet genoeg slaap krijgen lijkt meer te doen dan alleen de honger vergroten. Het verhoogt ook het verlangen naar vet en koolhydraatrijk voedsel. Of voldoende slaap al dan niet een hoofdbestanddeel van programma's voor gewichtsverlies moet zijn, is een onderwerp van voortdurend onderzoek.

Einde regel

Mensen stellen vaak vragen zoals hoe slapeloosheid in 12 minuten te genezen. Maar zo werkt het niet. Onderzoekers hebben aangetoond dat degenen die normaal gesproken goed functioneren met zes uur slaap in plaats van de aanbevolen zeven of acht uur, na verloop van tijd deze verminderde hoeveelheid rust als normaal gaan accepteren. Zijn werkelijke prestaties op mentale behendigheids- en prestatietests laten echter een gestage achteruitgang zien. Dit betekent dat er een drempel is bij slaapgebrek waar we niet meer herkennen in hoeverre onze cognitieve vermogens zijn aangetast.